چتومال (کینتانا رو)

مختصات: ۱۸°۳۰′۱۳″ شمالی ۸۸°۱۸′۱۹″ غربی / ۱۸٫۵۰۳۶۱°شمالی ۸۸٫۳۰۵۲۸°غربی / 18.50361; -88.30528
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چتومال٬ کینتانا رو)
چتومال
Chetumal
شهر
چتومال
چتومال
نشان چتومال
نشان
چتومال در مکزیک واقع شده
چتومال
چتومال
محل شهر چتومال در ایالت کینتانا رو
مختصات: ۱۸°۳۰′۱۳″ شمالی ۸۸°۱۸′۱۹″ غربی / ۱۸٫۵۰۳۶۱°شمالی ۸۸٫۳۰۵۲۸°غربی / 18.50361; -88.30528
کشورمکزیک
ایالتکینتانا رو
شهرچتومال
بنیاد شده۵ مه ۱۸۹۸
بلندی
۱۰ متر (۳۰ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۰)
 • کل۱۵۱۲۴۳
منطقه زمانییوتی‌سی −۶ (یوتی‌سی)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی −۵ (یوتی‌سی)
وبگاه

شهر چتومال (اسپانیایی: Chetumal) در باختر خلیج چتومال، واقع در نزدیکی ریو اوندو (رودخانهٔ گود) قرار دارد. چتومال بندری مهم در منطقه است و به عنوان دروازهٔ اصلی تجاری مکزیک با کشور همسایه بلیز است. این شهر پایتخت ایالت کینتانا رو است.

آب و هوا[ویرایش]

پیشینه[ویرایش]

به نظر می‌رسد که بیش از رسیدن اسپانیاییها به قارهٔ آمریکا شهر چتومال در آن ترف ریو اندو قرار داشه بود (امروزه بلیز) و نه در جایگاه امروزی خود. بس از رسیدن اسپانیایی‌ها به یوکاتان در ۱۵۱۱ میلادی این شهر مایا چندین بار در مقابل اسپانیایی‌ها مهاجم ایستاد ولی در نهایت در اواخر قرن ۱۶ میلادی اسپانیایی‌ها پیروز شدند. درسالهای ۱۸۴۰ میلادی بومیان شبه‌جزیره یوکاتان دست به قیام زدند (در جنگ کاسته) و همه مردم اسپانیایی زبان که در این منطقه زندگی می‌کردند را راند. بسیاری از آنها به هندوراس بریتانیا (امروزه بلیز) پناه آوردند. این قیام در نهایت نا کام بود و شبه‌جزیره یوکاتان همچنان در دست اسپانیایی زبان‌ها باقی‌ماند.

شهر چتومال نخست یک شهر کوچک بندری در بود که در سال ۱۸۹۸ میلادی با نام «پایو اوبیسپو» (Payo Obispo) بنیاد گردیده بود، در سال ۱۹۳۶ میلادی به طور رسمی این نام به چتومال تغییر کرد. با این حال شهر چتومال همچنان شهر کوچکی بود (با حدود ۵۰۰۰ شهروند در سال ۱۹۵۰)، تا اینکه در سالهای ۱۹۶۰–۱۹۷۰ میلادی این شهر از راه اتوبان به شهر مکزیکو سیتی پیوست. از آن پس این شهر با مهاجرت قابل توجهی از بخش‌های دیگری از کشور مکزیک و تجارت با کشور بلیز رونق گرفت.

نام[ویرایش]

منطقهٔ که در حال حاضر شهر چتومال در آن ساخته شده نخست یک شهر کوچک بندری در مکزیک بود که در سال ۱۸۹۸ میلادی با نام «پایو اوبیسپو» (Payo Obispo) بنیاد گردیده بود، نام این شهر در سال ۱۹۳۶ میلادی به طور رسمی به چتومال تغییر کرد. نام چتومال از زبان مایا مدرن می‌آید که برگردان آن به فارسی «جایگاه چوب قرمز» است.

امروزه[ویرایش]

امروزه چتومال شهر کوچک و رو به رشدی است و دارای یک فرودگاه بین‌المللی و همچنین این شهر جایگاه موزهٔ فرهنگ مایا است. اقتصاد چتومال بر پایه کالاها و خدمات معاف از مالیات (منطقه آزاد کوروسال) بنیاد شده و نزدیکی آن به مرز با کشور بلیز به آن کمک بسیاری می‌کند و بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جذب می‌کند. از آنجا که این شهر پایتخت ایالت کینتانا رو است، جایگاه تمامی دفترهای مرکزی دولت است، جمعیت زیادی از کارکنان دولت که با مصرف کالاها و خدمات محلی زندگی خود را می‌گذرانند به اقتصاد این شهر کمک بسیاری می‌کنند.

شهرهای خواهرخوانده[ویرایش]

شهر چتومال ۱ شهر خواهرخوانده دارد

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Average rainfall in Chetumal, Mexico». World Weather and Climate Information. 2009. دریافت‌شده در 02-02-2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)