پوشش ریزشهاب‌واره‌ای گرمایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برش عرضی از لباس فضانوردی

پوشش ریزشهابواره‌ای گرمایی (Thermal Micrometeoroid Garment یا TMG) مجموعه از لایه های لباس فضانوردی است. TMG دارای سه عملکرد است: جلوگیری از کاهش حرارت بدن فضانورد، محافظت از فضانورد در برابر تابش خورشیدی و محافظت از فضانورد در برابر برخورد ریزشهابواره‌ها و دیگر بقایای مداری، که می‌تواند لباس را سوراخ کرده و فشار داخلی آن را کاهش دهد.[۱]

طراحی ویژه TMGها بین سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف متفاوت است، هرچند که همه آنها هدف مشابهی دارند.

لباس فضانوردی A7L (آپولو/اسکای لب)[ویرایش]

برخورد ریزشهابواره‌ای با لباس فضانوردی
سیستم TMG در لباسی که در عملیات فرود بر ماه و در کل عملیات اسکای لب توسط فضانوردان پوشیده شد (موسوم به A7L) مورد استفاده قرار گرفت. سطح داخلی این لباس از بافت نایلونی پوشیده شده با نئوپرن ساخته شده‌است. پس از آن از پنج لایه پوشش ورقه ای آلومینیوم موسوم به مایلار برای محافظت از تابش دمایی؛ و چهار لایه داکرون بی‌بافت برای محافظت از کاهش دما و دولایه از کاپتون و پوشش الیاف سیلیکا استفاده شده‌است. خارجی‌ترین لایه از لباس A7L از پوشش ضد اشتعال نوعی تفلون استفاد شده بود که توانایی مقاومت در برابر برخورد خاک ماه را دارا بود.[۲]

لباس EMU (شاتل / ایستگاه فضایی ISS)[ویرایش]

TMG ساخته شده برای لباس‌های موسوم به EMU که مناسب شاتل و ایستگاه بین‌المللی فضایی هستند تا حدودی با TMG استفاده شده در لباس پروژه‌های Apollo و Skylab متفاوت است.

در TMG موجود در EMU به جای پنج لایه پوشش آلومینیومی مایلار از هفت لایه و نیز از هفت لایه داکرون استفاده شده‌است و کاپتون دیگر مورد استفاده قرار نگرفته‌است. لایه بیرونی این سیستم می‌تواند از ۱۸۴- تا ۱۴۹ درجه سلسیوس را تحمل کند و در برابر تابش خورشید و برخورد میکروشهابواره‌ای بهتر عمل می‌کند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Micrometeoroid and Orbital Debris (MMOD) Protection" (PDF). NASA. Archived from the original (PDF) on 29 اكتبر 2009. Retrieved 2013-05-10. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  2. Carson, Maurice A.; Rouen, Michael N.; Lutz, Charles C.; McBarron, James W. II. Biomedical Results of Apollo - Section VI - Chapter 6 - Extravehicular Mobility Unit. Lyndon B. Johnson Space Center.