پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:واحد ضد خرابکاری/ربات/ارزشیابی/راهنما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مخزن سوخت‌رسانی به ربات، منتظر بیست‌هزار ویرایش گزارش‌شده توسط نگهبانان

۲۲٫۱٪، از هدف انجام شده برای اتمام فاز یک برچسب‌زنی و شروع کار آموزش ربات.

   

ابزار ارزشیابی نسخه‌های ویرایشی برای برچسب‌زنی به ویرایش‌های موجود در تغییرات اخیر، فهرست پیگیری‌های خودتان و تاریخچه صفحات و تفاوت ویرایش‌ها کاربرد دارد این ابزار بخشی از ویکی‌پدیا:واحد ضد خرابکاری/ربات است. از نتایج برچسب‌های این ابزار برای یادگیری ماشینی برای ربات مبارزه با خرابکاری استفاده خواهد شد. ابزار علاوه بر برچسب‌زنی امکان گشت‌زنی و واگردانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.


شروع به کار[ویرایش]

برای فعال کردن ابزار باید ابتدا این دکمه زده شود مثلاً برای فعال کردن در تغییرات اخیر
روش کار با ابزار. پس‌زمینهٔ سبز کم‌رنگ یعنی ویرایش از سوی سامانه ORES مناسب تشخیص داده‌شده‌است.
فعال‌کردن ابزار
شروع به کار
  • در ستون سمت راست بر روی دکمهٔ ⇦ گشت‌زنی سریع کلیک کنید تا ابزار برای آن صفحهٔ خاص (مثلا تغییرات اخیر) فعال شود. این دکمه برای عدم فعال شدن ابزار در زمان‌هایی که کاربر قصد استفاده از آن را ندارد، ایجاد شده‌است.
    • در صفحات تغییرات اخیر، تاریخچه مقاله‌ها، فهرست پیگیری خودتان بر روی هر کدام از نسخه‌ها که کلیک کنید پنجره ابزار مانند شکل زیر باز می‌شود.
    • اگر ویرایش نامناسب است، و شما به عنوان یک گشت‌زن آن را خنثی یا واگردانی می‌کنید. دکمهٔ «برچسب برای ویرایش بد» را بزنید. (ابزار هیچ ویرایش محتوایی انجام نمی‌دهد. خیالتان راحت باشد) و اگر ویرایش مناسب است و آن را رها می‌کنید دکمه «برچسب برای ویرایش درست» را بزنید و دلیل مناسب بودن را مشخص کنید.
    • از دکمه‌هایی که ظاهر می‌شوند دلیل واگردانی را مشخص کنید و اگر دلیل در دکمه‌ها نبود، دکمهٔ سایر موارد را بزنید. ابزار در جعبه متنی تعدادی برچسب ایجاد می‌کند.
ذخیره
نکته ۱: نام مقاله در نوار طوسی و نام ویرایشگر در وسط و بالای پنجره تفاوت دیده می‌شود.
نکته ۲: رنگ پس‌زمینهٔ پنجرهٔ تفاوت بر اساس اینکه ویرایش گشت خورده یا مناسب است و براساس قضاوت سامانه ORES سبز کم‌رنگ یا نارنجی می‌شود و اگر سبز کم‌رنگ بود یعنی ویرایش قابل اعتماد است و نارنجی ویرایش مشکوک است. البته چون این موارد توسط ربات بررسی می‌شود نیازمند بررسی انسانی‌ست.

آموزش قدم به قدم[ویرایش]

لطفاً طبق روش زیر عمل کنید:

  1. به تاریخچه یا تغییرات اخیر یا مشارکت‌های خودتان یا کاربر دیگر یا صفحهٔ پیگیری‌تان بروید.
  2. در ستون سمت راست بر روی دکمهٔ ⇦ گشت‌زنی سریع کلیک کنید تا ابزار برای آن صفحهٔ خاص (مثلا تغییرات اخیر یا تاریخچه مقاله) فعال شود.
  3. بر روی یک ویرایش کلیک کنید. (ترجیحاً روی لینک تفاوت و سایر لینک‌های مدیاویکی نباشد)
  4. پنجره‌ای در پایین باز می‌شود که دو دکمه در اختیارتان می‌گذارد ۱- برچسب برای ویرایش بد ۲- برچسب برای ویرایش درست. هر کدام را که کلیک کردید تعدادی دکمه ظاهر می‌شود که باید یک یا چند مورد را متناسب با تفاوت ویرایشی که مشاهده می‌کنید انتخاب کنید. بعد که جعبه متنی در پایین ابزار از ۱ یا چند برچسب پر شد دکمهٔ ذخیره را بزنید. ابزار در اینجا ارزشیابی شما را قرار می‌دهد.

حالت‌های استفاده از ابزار[ویرایش]

تغییرات اخیر

در تغییرات اخیر می‌توانید بعد از فعال‌کردن ابزار، بر روی هر مورد از نسخه‌‌های تغییرات اخیر که کلیک کنید ابزار باز می‌شود و بعد از برچسب‌زدن با زدن دکمهٔ پایین یا بالا یا با زدن دکمهٔ جهت بالا و جهت پایین کیبورد به نسخهٔ بعدی می‌روید.

تفاوت ویرایش

در حالت تفاوت ویرایشی بعد از فعال‌کردن ابزار، پنجرهٔ ابزار بدون بخش تفاوت ویرایش فعال می‌شود و می‌توانید آن نسخه را به تنهایی برچسب بزنید.

تاریخچه

در حالت تاریخچهٔ ویرایشی بعد از فعال‌کردن ابزار، بر روی هر مورد از نسخه‌های تاریخچه کلیک کنید، ابزار باز می‌شود و بعد از برچسب‌زدن با زدن دکمهٔ پایین یا بالا یا با زدن دکمهٔ جهت بالا و جهت پایین کیبورد به نسخهٔ بعدی می‌روید.

چه نسخه‌هایی را بررسی کنم[ویرایش]

پیشنهاد می‌شود در انتخاب نسخه‌ها تنوع ایجاد کنید مثلا:

  • ویرایش‌های آی‌پی‌ها و کاربران تازه‌وارد در تغییرات اخیر گشت‌زنی اینجا
  • ویرایش‌های ربات‌ها و وپ:وخ
  • ویرایش‌های ابزارهای خودکار مانند ابرابزار و ربات‌های رده همسنگ و …
  • ویرایش‌های کاربران با تجربه
  • ویرایش‌های تعریف‌شده توسط سامانهٔ ORES با کیفیت‌های متفاوت مثلاً خرابکاری+ عدم حسن نیت یا ویرایش خوب + حسن نیت و…
  • ویرایش‌ها در هر فضای نام
  • ویرایش‌های خوب و ویرایش‌های بد
  • کپی‌کاری‌ها، فحاشی‌ها، ویرایش‌های سازنده در مقالات برگزیده و خوب

نکته‌ها[ویرایش]

  • هر ویرایش می‌تواند چندین برچسب داشته باشد و بهتر است که چندین برچسب داشته باشد.
  • بررسی یک نسخهٔ توسط چند کاربر مشکلی ندارد حتی اگر قضاوتشان متفاوت یا کاملاً مشابه باشد (بعدا IDهای تکراری پالایش می‌شوند) اگر هر ID چند بار قضاوت شود میزان اعتبار قضاوت بیشتر خواهد بود.
  • برای راه‌اندازی ربات خرابکاری حداقل ۲۰ هزار نسخه باید بررسی شوند.
  • هر ویرایش به صورت مستقل بررسی می‌شود و به صورت فرضی متن مقاله را درست و کامل در نظر می‌گیریم و تغییری که این ویرایش بر روی آن داده را فقط بررسی می‌کنیم. در نتیجه در میان سلسله خرابکاری‌های یک کاربر در یک مقاله ممکن است یک ویرایش درست هم باشد که مثلاً کاربر سینتکس ویکی ویرایش قبلی خودش را اصلاح کرده باشد. مثلاً کاربر الف یا آی‌پی ۱۰ ویرایش دارد که نتیجه‌شان خراب شدن مقاله هست ولی در میان آن ویرایش‌ها یکی از ویرایش‌هایش به تنهایی اصلاح گذشته هست و درست است مثلاً کاربر بی‌دلیل عبارت ۲+۲=۵ را در انتهای مقاله افزوده (در یک ویرایش) این ویرایش خرابکاری‌ست چون در مقاله ادبیات فارسی عبارت ریاضی آمده و ربطی به متن مقاله ندارد. در ویرایش بعدی کاربر ۲+۲=۴ را جایگزین ۲+۲=۵ کرده این ویرایش درست است چون کاربر یک متن نادرست را به درست اصلاح کرده.
  • در بررسی ویرایش کاری به خود کاربر نداریم و فقط متنی را که افزوده یا حذف کرده یا اصلاح کرده را در این ویرایش خاص بدون توجه به سایر مشارکت‌های کاربر بررسی می‌کنیم. ویرایش به صورت ایزوله فارغ از سایر ویرایش‌ها و سایر مشارکت‌ها بررسی می‌شود.
  • هر چه یک نسخه توسط برچسب‌زن‌های متفاوت بیشتر بررسی شده باشد قدرت ربات در تمایز بین دقت برچسب‌زن‌ها و دقت تشخیص ویرایش درست و بد بیشتر می‌شود. در نتیجه سعی کنید برچسب‌های دیگر دوستان را هم بررسی کنید و اگر نظری متفاوت دارید از نو برچسب بزنید.
  • نسخه ویرایشی در هر فضای نام که باشد مورد قبول است.
  • تمرکز ما بر روی ویرایش خاص یا فقط واگردانی یا خنثی‌سازی نیست ویرایش‌های درست هم باید برچسب بخورند تا ربات انواع روش‌های ویرایشی را بیاموزد.
  • اگر ویرایش در اثر جنگ ویرایشی بود یا قضاوت در مورد درستی یا بد بودن آن برایتان سخت است آن را رها کنید.
  • در این پروژه ترجیح بر آن است که تا حد ممکن به یک نسخه برچسب بزنیم البته تعدد برچسب نسبت به تک برچسب اجبار نیست بلکه بهتر است.

برچسب‌ها[ویرایش]

نکته۱: در اینجا عبارت واگردانی، به مفهوم‌هایی مانند خنثی‌کردن، بازگرداندن، واگردانی کردن و هر عملی که ویرایش قبل را به صورت کامل به ویرایش قبل‌تر بازگرداند اشاره دارد.
نکته۲:معیار قضاوت فقط ویرایشی‌ست که مشاهده می‌کنید و کاری به ویرایش قبل و بعد نداریم.
نکته۳: واگردانی ویرایش یک کاربر باید بر اساس یکی از معیارهای زیر باشد. (دلیل‌هایی مانند: چون آی‌پی بود، چون تازه‌وارد بود و… برای واگردانی یک ویرایش مناسب نیست)









نکته ۱: برای بررسی برچسب‌هایی که هر کاربر زده‌است کافی‌ست بر روی پیوندها کلیک کنید علاوه بر تفاوت ویرایش که مشاهده می‌کنید در بخش نشانی مرورگر (URL) بعد از شمارهٔ شناسه، متن برچسب‌ها و نام کاربر برچسب‌زن مشخص است. مثلاً 26495660|Nمنبع-Nدرست|tager:کاربر:Yamaha5|ت:RC با کلیک بر روی پیوند متن &oldid=26495660&Nمنبع-Nدرست&tager:کاربر:Yamaha5&ت:RC در نشانی اینترنتی دیده می‌شود که متن قبل از نام کاربری نوع برچسب‌ها و متن بعد از ت: نحوهٔ استفاده از ابزار (تفاوت ویرایش (d)، تغییرات اخیر (RC)، تاریخچه (h)) را نشان می‌دهد. اگر برچسب کاربری اشتباه بود به وی تذکر دهید تا درستش کند اگر کامل نبود و امکان بیشتر برچسب زدن وجود داشت. از نو آن ویرایش را برچسب بزنید. بعدا ربات میزان مشارکت و دقت مشارکت کاربران برچسب‌زن را در پیش‌بینی‌اش در نظر می‌گیرد.
ویرایش‌های برچسب‌زده‌شده پیشین: بایگانی ۱، بایگانی ۲

برای برچسب‌زنی به نسخه‌های ویرایشی موجود در تغییرات اخیر، تاریخچه، فهرست پیگیری‌ها و تفاوت ویرایش به ویکی‌پدیا:واحد ضد خرابکاری/ربات/ارزشیابی/راهنما مراجعه کنید و به کمک ابزار موجود در آنجا به نسخه‌ها برچسب بزنید.

سوال‌های متداول برچسب‌زنی[ویرایش]

به جز موارد ذکر شده در جدول بالا، برای موارد ذکر شده از دکمه‌های زیر استفاده کنید:

  • برچسب برای ویرایش‌های خوب یا درست
مورد دکمه
تبدیل عدد انگلیسی به فارسی یا برعکس ترجمه
حذف منبع نامعتبر یا تبلیغی حذف نامناسب
اصلاح منبع، الگو، رده یا جدول منبع
پیام در بحث پاسخ
  • برچسب برای ویرایش‌های نادرست یا شایسته واگردانی
مورد دکمه
حذف منبع حذف نادرست مطلب
افزودن لقب افزودن نادرست مطلب
خراب شدن الگوها (مثلا با افزودن }} نابه‌جا)
و سایر موارد خراب‌کاری ویکی‌کُد
خراب کردن پیوند یا سینتکس ویکی


معرفی خود[ویرایش]

اگر می‌خواهید خودتان را به‌عنوان یکی از ربات‌یاران معرفی کنید، می‌توانید {{ربات‌یار}} را در صفحه کاربری‌تان قرار دهید، نتیجه مشابه زیر خواهد بود:

این کاربر به ربات مبارزه با خرابکاری کمک می‌کند.


همچنین می‌توانید از {{نشان ربات‌یار}} برای نشان بالای صفحه استفاده کنید.