تبلیغات بالاپر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: ویرایش نیازمند بازبینی
خط ۱: خط ۱:
'''تبلیغات بالاپر'''<ref name="فرهنگستان">فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، ج. ۲</ref> یا '''واشو'''<ref name="فایرفاکس">استفاده شده در نسخه فارسی مرورگر فایرفاکس</ref> یا '''پاپ‌آپ''' {{انگلیسی|Pop-up ad یا Pop-ups}} گونه‌ای از آگهی‌های اینترنتی هستند که به منظور بالا بردن بازدید از [[وب‌گاه|وب‌گاه‌ها]] یا بدست آوردن نشانی [[پست الکترونیکی]] دیگران درست شده‌اند. آگهی‌های بالاپر معمولاً هنگامی که [[مرورگر]]، صفحهٔ جدیدی را باز می‌کند به همراه آن صفحه بالا پریده و پنجره‌ای را که تبلیغات در آن قرار دارد نشان می‌دهند. اینگونه آگهی‌ها معمولاً توسط [[جاوااسکریپت]] نوشته می‌شوند ولی راه‌های دیگری هم برای ایجاد آن‌ها هست. این نوع تبلیغات کمتر از سایر تبلیغات محبوب است و عموماً به عنوان [[هرزنامه]] در نظر گرفته می‌شوند، تا جائیکه مرورگرهای مختلف بازشدن بالاپرها را منوط به اجازه و تأیید مجدد می‌کنند. همچنین نرم‌افزارهای مختلفی برای جلوگیری از این بالاپرها طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته تا بالاپرهای مزاحم را حذف کند.
'''تبلیغات بالاپر'''<ref name="فرهنگستان">فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، ج. ۲</ref> یا '''واشو'''<ref name="فایرفاکس">استفاده شده در نسخه فارسی مرورگر فایرفاکس</ref> یا '''پاپ‌آپ''' {{انگلیسی|Pop-up ad یا Pop-ups}} گونه‌ای از آگهی‌های اینترنتی هستند که به منظور بالا بردن بازدید از [[وب‌گاه|وب‌گاه‌ها]] یا بدست آوردن نشانی [[پست الکترونیکی]] دیگران درست شده‌اند. آگهی‌های بالاپر معمولاً هنگامی که [[مرورگر]]، صفحهٔ جدیدی را باز می‌کند به همراه آن صفحه بالا پریده و پنجره‌ای را که تبلیغات در آن قرار دارد نشان می‌دهند. اینگونه آگهی‌ها معمولاً توسط [[جاوااسکریپت]] نوشته می‌شوند ولی راه‌های دیگری هم برای ایجاد آن‌ها هست. این نوع تبلیغات بیشتر از سایر تبلیغات محبوب است .
در سال های اخیر بدافزارنویسان و به خصوص طراحان آگهی های ناخواسته اینترنتی به طور گسترده ای از pop-up برای نمایش تبلیغات آنلاین بر روی نمایشگر رایانه ها استفاده کرده و از این طریق مشکلات گسترده ای را برای کاربران به وجود آورده اند.

حال اتان زاکرمن مبدع پنجره‌های اینترنتی موسوم به pop-up با نگارش مطلبی در مجله آتلانتیک در مورد علت این اختراعش توضیح داد و بابت آزار و اذیت های وارده به کاربران عذرخواهی نمود.
اتان زاکرمن که این قابلیت را در اواسط دهه 1990 میلادی به وجود آورده از این بابت از کاربرانش عذر خواسته است. وی در آن زمان برنامه نویس یک سایت میزبان یا هاست اینترنتی موسوم به Tripod بود و طراحی pop-up ها را بر مبنای مدل تجاری و تبلیغاتی این سایت انجام داده بود. سایت یاد شده در سال 1998 توسط شرکت دیگری به نام لایکوس خریداری شد.

با طراحی pop-up ها تبلیغات به رایگان در کنار مطالب کاربران در سایت Tripod به نمایش درمی‌آمد و از یک طرف هزینه های این سایت تامین می شد و از طرف دیگر کاربران بدون پرداخت پول می توانستند داده های خود را در محلی در وب ذخیره کنند. باید توجه داشت که این اختراع مربوط به اوایل دوره شکل گیری اینترنت است و در آن زمان خبری از وبلاگ ها و هزاران سایت رایگان میزبانی اطلاعات نبود.
از سایت های معروف در این زمینه سایت [http://www.javanpopup.ir/ جوان پاپ آپ] میباشد.این سایت با دریافت 3 تومان از آگهی دهندگان کمترین تعرفه پاپ آپ را در بین سایر سایت های همنوع دارد.

پاپ آپ ها وصفحات باز شونده مزاحمت هایی را برای کاربران ایجاد میکنند که برای حل این مشکل مرورگرهای مختلف بازشدن بالاپرها را منوط به اجازه و تأیید مجدد می‌کنند. همچنین نرم‌افزارهای مختلفی برای جلوگیری از این بالاپرها طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته تا بالاپرهای مزاحم را حذف کند.اما با وجود این این نوع تبلیغات مورد توجه فروشندگان برای فروش اجناس خود میباشد و اغلب سایت های بزرگ برای بالا بردن رتبه از این روش استفاده میکنند.



== پاگرد ==
== پاگرد ==

نسخهٔ ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۵:۴۲

تبلیغات بالاپر[۱] یا واشو[۲] یا پاپ‌آپ (به انگلیسی: Pop-up ad یا Pop-ups) گونه‌ای از آگهی‌های اینترنتی هستند که به منظور بالا بردن بازدید از وب‌گاه‌ها یا بدست آوردن نشانی پست الکترونیکی دیگران درست شده‌اند. آگهی‌های بالاپر معمولاً هنگامی که مرورگر، صفحهٔ جدیدی را باز می‌کند به همراه آن صفحه بالا پریده و پنجره‌ای را که تبلیغات در آن قرار دارد نشان می‌دهند. اینگونه آگهی‌ها معمولاً توسط جاوااسکریپت نوشته می‌شوند ولی راه‌های دیگری هم برای ایجاد آن‌ها هست. این نوع تبلیغات بیشتر از سایر تبلیغات محبوب است . در سال های اخیر بدافزارنویسان و به خصوص طراحان آگهی های ناخواسته اینترنتی به طور گسترده ای از pop-up برای نمایش تبلیغات آنلاین بر روی نمایشگر رایانه ها استفاده کرده و از این طریق مشکلات گسترده ای را برای کاربران به وجود آورده اند.

حال اتان زاکرمن مبدع پنجره‌های اینترنتی موسوم به pop-up با نگارش مطلبی در مجله آتلانتیک در مورد علت این اختراعش توضیح داد و بابت آزار و اذیت های وارده به کاربران عذرخواهی نمود. اتان زاکرمن که این قابلیت را در اواسط دهه 1990 میلادی به وجود آورده از این بابت از کاربرانش عذر خواسته است. وی در آن زمان برنامه نویس یک سایت میزبان یا هاست اینترنتی موسوم به Tripod بود و طراحی pop-up ها را بر مبنای مدل تجاری و تبلیغاتی این سایت انجام داده بود. سایت یاد شده در سال 1998 توسط شرکت دیگری به نام لایکوس خریداری شد.

با طراحی pop-up ها تبلیغات به رایگان در کنار مطالب کاربران در سایت Tripod به نمایش درمی‌آمد و از یک طرف هزینه های این سایت تامین می شد و از طرف دیگر کاربران بدون پرداخت پول می توانستند داده های خود را در محلی در وب ذخیره کنند. باید توجه داشت که این اختراع مربوط به اوایل دوره شکل گیری اینترنت است و در آن زمان خبری از وبلاگ ها و هزاران سایت رایگان میزبانی اطلاعات نبود. از سایت های معروف در این زمینه سایت جوان پاپ آپ میباشد.این سایت با دریافت 3 تومان از آگهی دهندگان کمترین تعرفه پاپ آپ را در بین سایر سایت های همنوع دارد.

پاپ آپ ها وصفحات باز شونده مزاحمت هایی را برای کاربران ایجاد میکنند که برای حل این مشکل مرورگرهای مختلف بازشدن بالاپرها را منوط به اجازه و تأیید مجدد می‌کنند. همچنین نرم‌افزارهای مختلفی برای جلوگیری از این بالاپرها طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته تا بالاپرهای مزاحم را حذف کند.اما با وجود این این نوع تبلیغات مورد توجه فروشندگان برای فروش اجناس خود میباشد و اغلب سایت های بزرگ برای بالا بردن رتبه از این روش استفاده میکنند.


پاگرد

  1. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، ج. ۲
  2. استفاده شده در نسخه فارسی مرورگر فایرفاکس

منابع