معماری وب‌گرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از معماری وب گرا)

معماری وب‌گرا (به انگلیسی: Web-Oriented Architecture) در سال ۲۰۰۶ توسط Nick Gall از گروه Gartner ابداع شده‌است. معماری وب‌گرا یک سبک معماری نرم‌افزاری است که معماری سرویس گرا (Service-Oriented Architecture) را در راستای اپلیکیشن‌های تحت وب گسترش می‌دهد. معماری وب گرا در اصل توسط بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های شخصی ساخته شده‌است.

مفهوم[ویرایش]

تعریف رسمی Gartner از معماری وب گرا چنین است: "معماری وب گرا یا Web-Oriented Architecture سبکی معمارگونه از معماری سرویس گرا یا همان Service-Oriented Architecture می‌باشد که به یکپارچگی سیستم‌ها و کاربران از طریق ابررسانه‌های مرتبط با هم در سطح جهانی بر اساس معماری وب می‌پردازد. این نوع معماری بر تمامی اینترفیس‌ها (رابط کاربری و رابط کاربردی برنامه‌نویسی) به منظور دستیابی به تأثیرات شبکهٔ جهانی از طریق پنج عنصر رابط اساسی ذیل تأکید دارد:

  • شناسایی منابع
  • بکارگیری منابع از طریق نمایش آنها (منابع وب)
  • پیام‌های خودتوصیفی
  • ابررسانه بعنوان قلب تپنده موقعیت برنامه
  • درگیر نکردن برنامه

" Nick Gall همچنین فرمولی برای تعریف معماری وب گرا (WOA) ارائه داده‌است که بدین شکل است: " WOA = SOA + WWW + REST "

Dion Hinchcliffe مدعی است که معماری وب گرا چنین است: «مجموعه ای از هسته پروتکل‌های وب مانند HTTP, XML است و اینکه تنها تفاوت معماری سرویس گرای سنتی و مفاهیم معماری وب گرا اینست که WOA از REST حمایت می‌کند. REST متدی به‌طور فزاینده محبوب، قدرتمند و ساده به منظور اعمال نفوذ پروتکل انتقال ابر متن HTTP بعنوان یک وب سرویس در چارچوب حقوق خودش است.»

پشتهٔ معماری وب‌گرا[ویرایش]

پشتهٔ معماری وب گرا WOA شامل چنین مواردی است:[۱]

  • توزیع (HTTP , Feeds)
  • ترکیب (Hypermedia , Mashups)
  • امنیت (OpenID, SSL)
  • قابلیت انتقال داده (XML,RDF)
  • قابلیت نمایش داده (ATOM, JSON)
  • متدهای انتقال (REST, HTTP, BitTorrent)

معماری وب گرای سازمانی[ویرایش]

معماری وب گرای سازمانی یا Enterprise Web Oriented Architecture (EWOA) یکی از زیر سبک‌های SOA می‌باشد. EWOA مجموعه ای از عناصر، اصول و فرآیندهای معماری مبتنی بر وب می‌باشد. وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی جدید مانند Google AdSense, Wikipedia و دیگر سرویس‌های RESTful از WOA استفاده می‌کنند.[۲]

رابط کاربردی برنامه‌نویسی موبایل[ویرایش]

مثال حال حاضر WOA را می‌توان Google's Open Social یا MindTouch دانست.[۳] در حال حاضر Mobile API بنایی اساسی بر تمرکز در استفاده از تکنولوژی WOA دارند. ساخت چنین سرویس‌هایی با استفاده از پروتکل‌های ساده شده وب نظیر Rest , JSON بیش از پیش آسان شده‌است. این پروتکل‌ها برای توسعه دهندگان وب بسیار راحت‌تر است چرا که CPU و پهنای باند کمتری را طلب می‌کنند. این پروتکل‌ها بیشتر بخاطر شبکه‌های اجتماعی بزرگ نظیر فیس بوک، آمازون، توییتر و … شناخته شده‌اند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.infoq.com/presentations/Web-Oriented-Architecture-Dion-Hinchcliffe
  2. "Specifying Web-Oriented Architecture". High Assurance Services Computing (به انگلیسی). Springer. 2009.
  3. Aaron Fulkerson (۳۰ اکتبر ۲۰۱۴). «معماری وب گرا».
  4. «SOA to Mobile APIs with Convertigo Mobilizer MADP». http://www.convertigo.com/crm/from-soa-to-woa.html. ۲۵ اکتبر ۲۰۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)