مسدودسازی تلگرام در روسیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فیلتر تلگرام در روسیه)
  به‌طور کامل بسته شده
  برخی دسترسی‌ها (از جمله تماس صوتی) بسته شده یا نرم‌افزار به‌طور موقت بسته شده

مسدودسازی تلگرام در روسیه فرایند محدود کردن دسترسی به پیام رسان تلگرام در قلمرو فدراسیون روسیه است. روند فنی این محدودیت در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ آغاز شد.[۱] مسدود کردن منجر به وقفه در عملکرد بسیاری از سرویس‌های شخص ثالث شد، اما عملاً دسترسی به تلگرام را در روسیه تأثیری نداشت.[۱]

کاربران روس، نزدیک به هفت درصد از کل کاربران تلگرام را تشکیل می‌دهند.به تازگی فیلتر تلگرام در روسیه برطرف شده[۲] مقامات روسیه از جمله سرویس امنیت فدرال روسیه، دلیل این اقدام را استفاده تروریست‌ها از این پیام‌رسان برای طراحی حمله‌هایشان عنوان می‌کنند.[۳] در اکتبر سال ۲۰۱۷ پیام‌رسان تلگرام ماه اکتبر ۲۰۱۷ به دلیل خودداری از ارائه کلیدهای رمزنگاری پیام‌های کاربران به سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) ۸۰۰ هزار روبل روسیه جریمه شد.[۴] در مارس ۲۰۱۸ سازمان تنظیم ارتباطات روسیه برای دومین بار به مدیران تلگرام دو هفته وقت داد تا داده‌های کاربران و کدهای رمزنگاری را به سازمان اطلاعات و امنیت روسیه تسلیم کنند. اما با خودداری مدیران تلگرام از این کار، در روز جمعه ۱۳ آوریل ۲۰۱۸ دادگاهی در مسکو حکم ممنوعیت سرویس پیام‌رسان تلگرام در روسیه را صادر کرد.[۳][۵] پاول دوروف به این دادگاه، وکیل نفرستاده بود.[۶] پاول دوروف گفته بود «حتی اگر این به قیمت توقف فعالیت آن تمام شود، تلگرام، حریم خصوصی کاربران خود را حفظ خواهد کرد».[۲] در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ سازمان تنظیم ارتباطات روسیه، آغاز فیلترینگ دسترسی به پیام‌رسان تلگرام را در این کشور اعلام کرد.[۷] برای مقابله با این حکم، پاول دوروف، جنبشی به نام «مقاومت دیجیتال» را پایه‌گذاری کرد و هدف آن را «جنبشی نامتمرکز برای دفاع از آزادی و پیشرفت دیجیتال در جهان» خواند. ممنوعیت دسترسی به تلگرام تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر فعالیت کاربران روس نگذاشته‌است. چون کاربران روس این پیام‌رسان از وی‌پی‌ان و فیلترشکن استفاده می‌کنند.[۲]

در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ مطابق با ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه با موافقت دادستان کل این کشور محدودیت‌های دسترسی کاربران روسی به پیام رسان تلگرام را لغو کرد.[۸]

اعتراضات[ویرایش]

در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۱۸، در شهرهای مختلف روسیه «اعتراضات برای حمایت از اینترنت آزاد» به وجود آمد. ساکنان روسیه هواپیمای کاغذی (نماد تلگرام) را پرتاب کردند. پیشنهاد برای برگزاری این عملیات توسط تلگرام در صبح روز ۲۲ آوریل ارسال شد.[۹]

در روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۸، بیش از دوازده هزار نفر در مسکو در اعتراضات مسدودسازی تلگرام شرکت کردند.[۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Роскомнадзор начал процедуру блокировки Telegram - Экономика и бизнес". ТАСС (به روسی). Retrieved May 19, 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «'جنبش مقاومت دیجیتال'، پاسخ تلگرام به ممنوعیت در روسیه». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ فروردین ۱۳۹۷.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «Russian Court Rules to Block Telegram 'Immediately'». The Moscow Times. April 13 2018. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. "درخواست فیلتر کردن تلگرام در روسیه به دادگاه ارائه شد". BBC Persian. April 6, 2018. Retrieved May 22, 2018.
  5. «با حکم دادگاه، تلگرام در روسیه مسدود می‌شود». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۴ فروردین ۱۳۹۷.
  6. "با حکم دادگاه، تلگرام در روسیه مسدود می‌شود". BBC Persian. April 13, 2018. Retrieved May 22, 2018.
  7. «Russia starts blocking Telegram messenger - regulator». یورو نیوز. 2018 ,16 Apr. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۶ آوریل ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. Times, The Moscow (2020-06-18). "Russia 'Unblocks' Telegram Messenger in Surprise Reversal". The Moscow Times (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-18.
  9. "Россияне запустили бумажные самолетики в поддержку свободного интернета. И пообещали убрать за собой". Meduza (به قرقیزی). April 22, 2018. Archived from the original on 1 May 2018. Retrieved May 22, 2018.
  10. "Число участников митинга в защиту Telegram достигло 12 тысяч человек. Дуров назвал акцию беспрецедентной". republic.ru (به روسی). Archived from the original on 1 May 2018. Retrieved May 19, 2018.