بامداد فلاحتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فلاحتی، بامداد)
بامداد فلاحتی
نام تولدسیدمرتضی بامداد فلاحتی یزدی
نام(های) دیگربامداد
زاده۱۳۶۱ هجری شمسی یزد
ژانرسنتی
ساز(ها)تنبک و سه‌تار
سال‌های فعالیتخواننده
همکاری‌های مرتبطموسیقی میراث
تحصیلاتفوق لیسانس
دانشگاههنر تهران
استاد(ها)استاد شجریان و استاد ذوالفنون
علت سرشناسیاجرای مراسم مذهبی هیات شیخداد یزد

سید مرتضی بامداد فلاحتی یزدی (زادهٔ ۷ تیر ۱۳۶۱) معروف به بامداد فلاحتی، خواننده سبک سنتی ایران است.

بامداد فلاحتی متولد ،هفتم تیرماه ۱۳۶۱ ،یزد فارغ التحصیل رشته سرامیک صنعتی ، کارشناس موسیقی و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۰، آواز، نوحه خوانی و در کل خواندن را از دوران کودکی با پدر خود ، سید حسین فلاحتی آغاز کرده که به گفته خود تا به امروز هنوز ادامه دارد ، دوره مقدماتی ساز تمبک را با مهدی مثنوی شروع و دوره عالی را با محمد اسماعیلی به پایان رسانده ، ساز سه تار را هم با اصغر حسینی در یزد شروع کرد و با جلال ذوالفنون ادامه داد تا خواننده گروه ذوالفنون شد ، از آن پس آداب صحنه ، تواضع و فروتنی ، راه و روش درست زندگی کردن و بی نیازی در عین نیازمند بودن را از ایشان آموخت و توانست به مدت ۷ سال ، در کنار جلال ذوالفنون ، کنسرت هایی رو در فستیوال ها ، جشنواره ها و همچنین تورهای زیادی را در داخل و خارج از کشور داشته باشد ، بامداد فلاحتی دوره صدا سازی و سلفژ را با پرویز مشکاتیان و دوره مقدماتی را با حمید رضا نوربخش شروع کرد ، ردیف های آوازی و دستگاهی را نیز با ( به روایات عبدالله دوامی ، محمود کریمی ، طاهرزاده ) را با احمد ابراهیمی ، محسن کرامتی ، مهدی فلاح و صدیف و هم چنین آواز مکتب اصفهان را هم به شیوه (تاج اصفهانی و ادیب خوانساری ) در محضر حسین عمومی درک کرده است ، در این میان از آشنایی با فریدون شهبازیان ، رهبر سابق ارکستر ملی ایران ، استفاده کرده و دورهای مقدماتی آهنگسازی ارکسترال را فرا گرفته که تا به امروز شاگردی او هنوز ادامه دارد . با گروهای خوب بسیاری که اکثرا سرپرست و آهنگسازان بنام هم روزگارمون هستند ، کنسرتهایی رو هم در داخل و خارج ازکشور از جمله قونیه ، آنکارا ، استانبول ، هند ، تاجیکستان ، ارمنستان ، دوبلین ، جمهوری چک ،قزاقستان ، روسیه ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا داشته است و عید نوروز سال ۱۳۹۶ به همراه گروه موسیقی میراث در کشور های پرتغال و اسپانیا به اجرای برنامه پرداخت . آثاری که از بامداد فلاحتی تا به حال منتشر شده ، نزدیک به ۴۰ اثر تک آهنگ با آهنگسازان مختلف برای صدا و سیما ، همچنین آلبوم هایی که از او تا به امروز در بازار موسیقی نشر پیدا کرده عبارتند از سیم آخر، باز باران ، بی من مرو ، آبروی آب ، بی صدف دردانه باش ، زیر باران شقایق ، در این خانه بگردیم ، هفت شهر عشق ، گوهر افشان و آخرین کار راز آفرینش.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی فارغ التحصیل رشته سرامیک صنعتی است و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر جهاد دانشگاهی است . وی آواز را از کودکی نزد پدر خود آغاز کرده است و دو ساز تنبک و سه‌تار را نیز می نوازد .[۱] وی عضو گروه موسیقی میراث است که در سال ۱۳۸۷ با هدف ارائه آثاری فاخر در حوزه موسیقی و پرداختن به آثار نام آوران عرصه ادبیات به سرپرستی و آهنگسازی آرش قاسمی تشکیل شد.

[۲] این گروه به مناسبت روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه پرداخت .[۳][۴][۵]

آلبوم‌ها[ویرایش]

وی تا کنون شش آلبوم منتشر کرده است

  • بی من مرو - ۱۳۸۷
  • باز باران - ۱۳۸۸
  • بی صدف دردانه باش - ۱۳۸۸
  • آبروی آب - ۱۳۹۰ [۶] این آلبوم برگرفته از اشعار قیصر امین پور میباشد
  • گوهرافشان - ۱۳۹۴ [۷] این آلبوم برگرفته از غزلیات مولاناست که به آهنگسازی آرش قاسمی و توسط گروه میراث ضبط گردیده است .
  • راز آفرینش - 1395 با آهنگسازی مهدی دانایی که از اشعار مولانا ساخته شده ، «یوجین گیلفدر» خوانش اشعار این شاعر نامی را برعهده داشته است . همچنین مهدی دانایی ، ژوبین عسکریه ، طاهر علیرمضانی ، حامد آزادی ، حسن مکانیکی ، هادی پدرام ، آرش زنگنه ، مهدی مرادی و شروین مهاجر نوازندگان این اثر را شامل می‌شوند.

آثار معروف[ویرایش]

وی با بازخوانی آهنگ ای ساربان ای کاروان به شهرت رسید

منابع[ویرایش]

  1. «درباره بامداد فلاحتی خواننده ای جوان».
  2. «اجرای نوازنده ایرانی در موزه ی آرمیتاژ سن پترزبورگ». خبر گزاری ایرنا.
  3. «گروه «میراث» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود». خبر گزاری فارس. از پارامتر ناشناخته |نویسنده نشانی= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  4. «گزیده‌ای از اخبار تجسمی و موسیقی». خبر گزاری ایسنا. از پارامتر ناشناخته |نویسنده نشانی= صرف‌نظر شد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  5. «کنسرت گروه «میراث» به مناسبت روز بزرگداشت شعر پارسی». خبر گزاری مهر.
  6. «آلبوم آبروی آب با اشعاری از قیصر امنی پور منتشر شد». خبر گزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶.
  7. «رونمایی از آلبوم موسیقی «گوهرافشان» درحوزه هنری». خبر گزاری مهر.