شانگهای (فیلم ۲۰۱۰)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شانگهای
کارگردانمیکل هوفسترم
تهیه‌کنندهمایک مدووی
دیوید یو. لی
بری مندل
نویسندهحسین امینی
بازیگرانجان کیوساک
جفری دین مورگان
چو یون فات
گونگ لی
کن واتانابه
رینکو کیکوچی
فرانکا پوتنته
بندیکت وونگ
دیوید مورس
جما چان
هیو بونه‌ویل
مایکل کالکین
بندیکت وانگ
ناتاشا رادسکی
موسیقیکلاوس بادت
فیلم‌برداربنوا دلوم
تدوین‌گر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهواینستین کمپانی
تاریخ‌های انتشار
مدت زمان
۱۰۵ دقیقه
کشورآمریکا
هزینهٔ فیلم$۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰[۱]
فروش گیشه$۹٬۱۹۹٬۴۶۶[۲]

شانگهای (انگلیسی: Shanghai) فیلمی در ژانر نئو نوآر است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. نویسنده فیلمنامه شانگهای حسین امینی فیلمنامه‌نویس ایرانی-بریتانیایی سینمای هالیوود است.

بازیگران[ویرایش]

داستان[ویرایش]

ماجرا در سال ۱۹۴۱ و در شانگهای می‌گذرد. ژاپنی‌ها بر شانگهای مسلطند و برخی چینی‌ها برای آن‌‌ها کار می‌کنند. آمریکایی‌ها دنبال منافع خودشان هستند و پل سُمز (جان کیوزاک) جاسوسی است که در قالب یک روزنامه‌نگار به این شهر آمده‌است. پل توسط سفیر آمریکا مطلع می‌شود دوست صمیمی‌اش، کانر (جفری دین مورگان)، به دلایل سیاسی و نظامی پنهانی به قتل رسیده. او در پی یافتن قاتل و رازی که کانر به آن پی برده‌بود بر می‌آید و در این راه با آنتونی و آنا لان‌تینگ (چو یون‌فت و گونگ لی)، زوج چینی متمولی که دستورات کاپیتان تاناکا (کن واتانابه)، فرمانده‌ی اطلاعاتی ژاپن در شانگهای، را اجرا می‌کنند آشنا می‌شود. اما پل پی می‌برد که در خانواده‌ی لان تینگ

منابع[ویرایش]

  1. "Shanghai (2010) Budget". Internet Movie Database. Retrieved 2011–03–19. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  2. "Shanghai (2010) Box Office Mojo". Box Office Mojo. ۲۰۱۰–۰۹–۰۲. Retrieved 2010–09–02. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= و |date= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]