مای نیم ایز لیلا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رمان ماي نيم ايز ليلا)
مای نیم ایز لیلا
نویسنده(ها)بی‌تا ملکوتی
زبانپارسی
موضوع(ها)رمان
ناشرناکجا - پاریس
تاریخ نشر
۲۰۱۲
شابکشابک ‎۹۷۸−۲−۳۶۶۱۲−۱۵۹−۹

مای نیم ایز لیلا[۱] اثری در قالب رمان از بی‌تا ملکوتی است. این نخستین رمان وی پس از چاپ دو مجموعه داستان کوتاه تابوت خالی و فرشتگان و پشت صحنه در ایران است.[۲] این رمان به زبان کردی نیز منتشر و در کردستان عراق به چاپ دوم رسیده‌است. ملکوتی در مورد رمان مای نیم ایز لیلا می‌گوید:

یکی از دلایلی که این کار را برای خودم دوست داشتنی و جذاب می‌کند، نوشتن در فضایی بود که سانسوری وجود نداشت. من این رمان را بدون فکر سانسور و سانسورچی نوشتم و تا آنجا که در توانم بود سعی کردم خودسانسوری را هم کنار بگذارم و این حس به‌غایت جذاب و هیجان انگیز بود و من تا قبل از آن تجربه اش نکرده بودم. بکر بودن این تجربه مثل بکر بودن اولین بوسه در نوجوانی بود.

این رمان را در ماه‌های اول مهاجرتم از ایران نوشتم. در حقیقت این رمان نتیجه تلاش من برای احساس زنده بودن و زندگی در سرزمینی جدید با تمام سرگشتگی‌ها و کم شدن‌ها بود. من با نوشتن اش خودم را دوباره پیدا کردم. انگار به هوای جدیدی که تنفس می‌کردم بگویم اسم من بی تاست… تنها وجه مشترک من و لیلا تلاش برای یافتن خود واقعی است در میان مردم و فرهنگی غریب و ناآشنا. شاید از این منظر شخصی‌ترین کار من باشد.[۳][۴]

فلَش‌بک‌های متعدد از ویژگیهای رمان «مای نیم ایز لیلا» است و در خلال همین گذار از حال به گذشته‌است که خواننده با زوایای پنهان زندگی و روحیات کاراکتر اصلی و دیگر شخصیت‌های داستان آشنا می‌شود.[۵]

داستان[ویرایش]

مای نیم ایز لیلا داستان زندگی چند مهاجر ایرانی در امریکا است که با کوله باری از تضادها، گره‌های ذهنی، وابستگی‌ها و بحرانهای سرزمین مادری به سرزمینی دیگر مهاجرت کرده‌اند، ولی شیوه زندگی در جامعه بیگانه برایشان مشکلات جدیدی را به همراه دارد.[۶][۷]

پیوند به بیرون[ویرایش]

inauthor:"Bita Malakouti بیتا ملکوتی"

منابع[ویرایش]

  1. ملکوتی، Bita Malakouti بیتا (۲۰۱۲-۰۱-۰۱). My name is leila: مای نیم ایز لیلا (به عربی). Naakojaa ناکجا. شابک ۹۷۸۲۳۶۶۱۲۱۵۹۹.
  2. ادبی، سپیده جدیری منتقد. «آنها می‌خواهند ایرانی بمانند؛ نگاهی به رمان 'مای نیم ایز لیلا'». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۲۴.
  3. Farangis Siahpour, مای نیم ایز لیلا و روایتی تازه از مهاجرت, retrieved 2018-12-24
  4. ««گپی با نویسندهٔ مای نیم ایز لیلا» | Gozideha - گزیده ها». www.gozideha.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۲۴.
  5. فیروزبخت، لادن (۳۰ ژوئیه ۲۰۱۴). «"مای نيم ايز ليلا" بحران فرهنگ پذيری در مهاجرت». rfi.fr. رادیو بین‌المللی فرانسه. دریافت‌شده در ۱۷ مارس ۲۰۲۱.
  6. «آرمان شهر | OPEN ASIA-Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | "مای نیم ایز لیلا" بحران فرهنگ پذیری در مهاجرت». دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۲۲.
  7. «معنای واژه، آداب زمینی و مای نیم ایز لیلا». رادیو زمانه |Radiozamaneh. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۲۴.