نخستین کارخانه ذوب آهن ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نخستین کارخانه ذوب آهن ایران
ساختمان ذوب‌آهن
نامنخستین کارخانه ذوب آهن ایران
کشورایران
استاناستان البرز
شهرستانکرج
اطلاعات اثر
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۹۱۷۱
تاریخ ثبت ملی۳ خرداد ۱۳۸۶

نخستین کارخانه ذوب آهن ایران مربوط به رضا شاه پهلوی است که اکنون در کرج، بلوار ذوب آهن، منطقه شیخ‌آباد، ضلع جنوبی میدان استاندارد واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

بر کاشی‌کاری سردر این کارخانه تاریخ تأسیس ۱۳۲۹ [مشکوک ] در زمینی به مساحت ۲۸هزار مترمربع ثبت شده‌است.

مشخصات[ویرایش]

در آبان ماه ۱۳۱۶ ه‍.ش (اوایل نوامبر ۱۹۳۷ م) قراردادی بین دولت ایران و کنسرسیوم دماگ – کروپ از آلمان نازی برای احداث یک واحد فولادسازی به ظرفیتی حدود ۱۰۰ هزار تن فولاد در سال (معادل ۳۰۰ تن در روز) در کرج واقع در ۴۰ کیلومتری شمال غرب تهران امضاء و تأسیسات آن بین سال‌های ۱۳۱۸ و ۱۳۱۹ ه‍.ش (۱۹۳۶ و ۱۹۴۰ م) بنا شد. روند تأسیس این کارخانه با آغاز جنگ دوم جهانی متوقف شد و هرگز شروع به کار نکرد.

بقایای ساختمان‌های نخستین کارخانه ذوب‌آهن ایران که درحال تخریب است.

در دوره‌های زمانی متفاوت، به دلایل مختلف و توسط نهادهای مختلف تأسیسات و تجهیزات آن به مکانهای دیگری منتقل شد. هم‌اکنون علی‌رغم ثبت شدن نام آن در فهرست آثار ملی ایران، توجه شایسته‌ای به آن نمی‌شود و در معرض خطر تخریب قرار دارد.

قدیمی‌ترین کارخانه ذوب‌آهن ایران

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.