استفان آستین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از استیون آستین)
استفان آستین
4th Secretary of State of Texas
دوره مسئولیت
October 22, 1836 – December 27, 1836
رئیس‌جمهورساموئل هیوستون
پس ازWilliam Houston Jack
پیش ازجیمز پی. هندرسون
اطلاعات شخصی
زاده
Stephen Fuller Austin

November 3, 1793
شهرستان وایده، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا, present-day آستینویل، ویرجینیا
درگذشته۲۷ دسامبر ۱۸۳۶ (۴۳ سال)
وست کلمبیا، تگزاس، شهرستان برازوریا، تگزاس، جمهوری تگزاس
علت مرگسینه‌پهلو
ملیتآمریکایی‌ها، اسپانیای نو، مکزیک، جمهوری تگزاس
روابطRichard Austin (colonist)
والدینMoses Austin، Mary Brown Austin
پیشهpolitician, empresario
شناخته‌شده برایBeing the "Father of Texas"

استفان آستین (به انگلیسی: Stephen F. Austin)[۱] به عنوان «پدر تگزاس» و بنیانگذار تگزاس شناخته می‌شود.[۲][۳]

آستین متولد ویرجینیا و بزرگ شده در جنوب شرقی میسوری بود و قبل از انتقال به قلمرو آرکانزاس و بعداً لوئیزیانا در مجلس قانونگذاری ارضی میسوری خدمت می‌کرد. پدرش، موسی آستین، برای استقرار تگزاس از اسپانیا کمک هزینه امپرساریو دریافت کرد. پس از مرگ موسی آستین در سال ۱۸۲۱، استیون آستین موفق به کسب اعطای کمک هزینه امپرساریو از ایالت تازه استقلال یافته مکزیک شد. آستین تعداد زیادی از مهاجران آمریکایی را متقاعد کرد که به تگزاس نقل مکان کنند و تا سال ۱۸۲۵ آستین ۳۰۰ خانواده اول آمریکایی را به این سرزمین آورد. در طول دهه ۱۸۲۰، آستین سعی در برقراری روابط خوب با دولت مکزیک داشت و به سرکوب شورش فردونی کمک کرد. او همچنین با وجود تلاش‌های دولت مکزیک برای ممنوعیت تأسیس، از برده داری در تگزاس اطمینان حاصل کرد. وی اقدامات اولیه علیه مردم کارانکاوا را در این منطقه رهبری کرد.

همان‌طور که شهرک نشینان تگزاس به‌طور فزاینده ای از دولت مکزیک ناراضی بودند، آستین طرفدار آشتی بود، اما اختلاف نظر علیه مکزیک به انقلاب تگزاس افزایش یافت. آستین قبل از اینکه به عنوان کمیسر در ایالات متحده خدمت کند، نیروهای تگزاس را در محاصره موفق بکسار هدایت کرد. آستین در انتخابات ریاست جمهوری تگزاس در سال ۱۸۳۶ نامزد شد اما توسط سام هوستون شکست خورد. هوستون آستین را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری جدید منصوب کرد و آستین این سمت را تا زمان مرگ در دسامبر ۱۸۳۶ حفظ کرد.

مکانها و مؤسسات زیادی به احترام وی نامگذاری شده‌اند، از جمله پایتخت تگزاس، شهرستان آستین، آستین بایو، دانشگاه ایالتی استفان اف آستین، کالج آستین و مدارس دولتی متعدد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Stephen F. Austin». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  2. Gregg Cantrell (1 August 2001). Stephen F. Austin: Empresario of Texas. Yale University Press. p. 2. ISBN 0-300-09093-5. ...generations of Texans have come to revere Austin as the Father of Texas...
  3. Hatch (1999), p. 43.