آناییز نین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آنائیس نین)
آناییز نین
Portrait of Nin, ح. ۱۹۲۰
Portrait of Nin, ح. ۱۹۲۰
زادهAngela Anaïs Juana Antolina Rosa Edelmira Nin y Culmell
۱۹ مارس ۱۹۰۳
نوی-سور-سن، پاریس
درگذشته۱۴ ژانویهٔ ۱۹۷۷ (۷۳ سال)
پیشهمؤلف
ملیتایالات متحده آمریکا
سبک نوشتاریJournals
Erotic literature
Short stories
Essays
همسر(ها)Hugh Parker Guiler (۱۹۲۳–۱۹۷۷)
Rupert Pole (۱۹۵۵–۱۹۶۶)
خویشاوندانJoaquin Nin (پدر), Joaquin Nin-Culmell (برادر)

آناییز نین (انگلیسی: Angela Anaïs Juana Antolina Rosa Edelmira Nin y Culmell؛ زاده ۲۱ فوریهٔ ۱۹۰۳ – درگذشته ۱۴ ژانویهٔ ۱۹۷۷) یک مؤلف اهل ایالات متحده آمریکا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در روز ۲۱ فوریهٔ ۱۹۰۳ در نوی-سور-سن در نزدیکی پاریس به دنیا آمد. پدرش خواکین نین نوازنده و آهنگسازی کوبایی بود، و مادرش زنی فرانسوی-دانمارکی و آوازه‌خوانی کلاسیک بود. آناییز در ۳ مارس ۱۹۲۳ با هیو پارکر گئیلر (Hugh Parker Guiler) در هاوانا ازدواج کرد، گئیلر کارمند بانک و هنرمند بود و در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ میلادی با فیلم‌های تجربی‌اش با نام هنری یان هوگو شهرتی به هم زد. در سال ۱۹۲۴ هوگ و آناییز به پاریس رفتند و در آن‌جا هیو به کار بانکی‌اش ادامه داد و آناییز به نویسندگی پرداخت. اولین کتاب نین، «دی.اچ. لارنس: مطالعه‌ای غیرحرفه‌ای» (D. H. Lawrence: An Unprofessional Study)، به سال ۱۹۳۲ در پاریس منتشر شد. در دههٔ ۱۹۳۰ مدتی با اتو رانک، شاگرد مشهور زیگموند فروید، در ارتباط بود و مدتی کوتاه نیز بیمار کارل گوستاو یونگ بود.[۱]

وی در ۱۴ ژانویه ۱۹۷۷ در سن ۷۳ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. «نویسنده جنجالی برای نخستین بار به ایران آمد / انتشار رمانی از آنائیس نین با ترجمه فرید قدمی». دریافت‌شده در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]