پرش به محتوا

یان بینگتائو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یان بینگتائو
مسابقات پل هانتر کلاسیک ۲۰۱۶
زاده۱۶ فوریهٔ ۲۰۰۰ ‏(۲۴ سال)
زایبو، شاندونگ، چین
کشور چین
نام خودمانیYan the Man
سال‌های فعالیت۲۰۱۶–
بالاترین رتبه۱۵ (سپتامبر ۲۰۱۹)
بریک صدها۱۵۳
پیروزی در تورنمنت‌ها
مؤثر در رتبه۱

یان بینگتائو (چامورو: 颜丙涛 انگلیسی: Yan Bingtao؛ زادهٔ ۱۶ فوریهٔ ۲۰۰۰) اسنوکرباز حرفه‌ای اهل چین بود که در حال حاضر به دلیل ارتکاب یک سری جرایم مربوط به تبانی بازی، در حال گذراندن پنج سال محرومیت از مسابقات حرفه ای است. او در سال ۲۰۱۴ با ۱۴ سال سن با برنده شدن در مسابقات قهرمانی اسنوکر آماتور جهانی ISBF، به شهرت رسید که او را به جوان‌ترین برنده تاریخ مسابقات آماتور تبدیل کرد. او در سال ۲۰۱۶ با پیوستن به جمع حرفه ای‌ها به اولین بازیکن حرفه‌ای مبدل شد که در قرن بیست‌و یکم متولد شده‌است.

در مسابقات آزاد ایرلند شمالی 2017 (2017 Northern Ireland Open) یان با 17 سال و 284 روز سن، جوان‌ترین بازیکنی شد که تا به حال در فینال مسابقات مؤثر در رتبه (رنکینگ) شرکت کرده است که حریف او در آن فینال مارک ویلیامز بود و یان تنها با اختلاف یک فریم شکست خورد. [۱] یان اولین عنوان رتبه‌بندی خود را در مسابقات مسترز ریگا 2019 به دست آورد و پس از دینگ جونهوی و لیانگ ونبو ، سومین بازیکن چینی شد که برنده یک رویداد مؤثر در رتبه شده است. [۲]

در دسامبر ۲۰۲۲، سازمان تحقیقات مربوط به تبانی بازی WPBSA به یان مضنون شده و اندکی بعد او را از تور حرفه‌ای محروم کرد و متعاقباً به گاوبندی مسابقات و شرط‌بندی در اسنوکر متهم شد. او تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۷ از حضور در مسابقات حرفه ای محروم شد.

منابع[ویرایش]

  1. "Can Yan Bingtao Create Snooker History At The Northern Ireland Open?". The Sportsman (به انگلیسی). 25 November 2017. Retrieved 29 December 2022.
  2. Ting Yuan (29 July 2019). "颜丙涛打破尘封13年纪录 20岁前丁俊晖三夺排名赛". Sina Sports. Retrieved 30 August 2019. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]