گیلی

مختصات: ۳۳°۵۳′۵۵″ شمالی ۴۹°۵۳′۱۵″ شرقی / ۳۳٫۸۹۸۶۱°شمالی ۴۹٫۸۸۷۵۰°شرقی / 33.89861; 49.88750
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گیلی
روستا
گیلی در ایران واقع شده
گیلی
گیلی
مختصات: ۳۳°۵۳′۵۵″ شمالی ۴۹°۵۳′۱۵″ شرقی / ۳۳٫۸۹۸۶۱°شمالی ۴۹٫۸۸۷۵۰°شرقی / 33.89861; 49.88750
کشور ایران
استان‌های ایراناستان مرکزی
شهرستان‌های ایرانشهرستان اراک
بخش (تقسیمات کشوری)بخش مرکزی شهرستان اراک
تقسیمات کشوری در ایراندهستان امان‌آباد
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۲۸۰
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

گیلی روستایی از توابع دهستان امان‌آباد در بخش مرکزی شهرستان اراک از استان مرکزی است. طبق سرشماری عمومی سال ۱۳۵۸ دارای ۲۸۰نفر (۹۷خانوار) می‌باشد.[۱]

این روستا در جادهٔ اراک – خمین در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی اراک مرکز استان مرکزی واقع شده‌ است.[نیازمند منبع]

آب شرب و کشاورزی روستای گیلی[ویرایش]

آب روستای گیلی از روزگار قدیم از دو رشته قنات تامین شده است. اخیرا تلاش‌هایی به منظور اتصال به شبکه آب لوله‌کشی سراسری! توسط دهیاری روستا انجام شده است.

پوشش گیاهی طبیعی روستای گیلی[ویرایش]

زمین‌ها و کوهستان‌های مشرف به روستا فاقد پوشش جنگلی بوده و مراتع آن (در شرف بیابانی شدن) پوشیده از انواع گیاهان علفی و بوته‌ای است. در کوه‌های گیلی تعداد انگشت‌ شماری درخت گیچ، درختچه‌های بادام کوهی و… دیده می‌شود.

در برخی از دره‌های دارای چشمه از گذشته‌های دور درختانی مانند توت، ونو و... کاشته شده است.

شغل اهالی روستای گیلی[ویرایش]

اهالی گیلی عمدتا در کنار کشاورزی به باغداری و دامپروری اشتغال داشته و دارند.

وقف عام درخت میوه در روستای گیلی[ویرایش]

از گذشته‌های دور برخی اهالی بنا به اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی درختان میوه را وقف عام می‌کرده‌اند. برای نمونه دو درخت زردآلو کهن‌سال در باغ مرحوم حاج جعفرقلی کاظمی که از گذشته‌های دور توسط صاحب یا صاحبان‌اش وقف شده بود. البته امروز پس از یک دوره خشک سالی و فوت صاحب باغ یکی از درخت‌ها به طور کامل خشک و قطع شد و درخت دیگر نیز خشک شده است.

در کنار وقف درختان مثمر، در گذشته صدها درخت غیر مثمر هم در نقاط مختلف روستا کاشته بودند که امروز تعدادی از آن‌ها باقی مانده است.

قطع و ریشه‌کنی ده‌ها درخت در روستای گیلی[ویرایش]

در دهه‌ی ۱۳۸۰ طی عملیات عمرانی انجام شده شاه جوب قدیمی از مدار استفاده خارج و جوی سیمانی تازه‌ای احداث شد. در حین انجام عملیات عمرانی درختان زیادی قطع و ریشه‌کن شدند و برخی نیز به مرور به دلیل عدم آبیار خشک شدند.

خانه‌های فضایی به سبک معماری تاپو[ویرایش]

تاپو طی صدها سال یکی از ملزومات خانه‌های روستایی در ایران بوده است. تاپوها محفظه‌ای امن برای محافظت از غلات و آرد در برابر موش و دیگر حشرات به حساب می‌آمده. همینطور تاپوها به دلیل مصالح و روش ساخت، شکل و مواد استفاده شده در ساخت آن محتویات خود را در برابر رطوبت، گرما و سرما حفظ می‌کرده است.

ایده پردازی ساخت مارشا و ترا در آژانس طراحی معماری و فناوری چند سیاره ای AI SpaceFactory انجام شده است. ترا به عنوان اولین زیستگاه محیط‎زیستی با فناوری فضایی در Indiegogo احداث شده است. TERA که در جنگل های ایالت نیویورک با چشم اندازهای وسیع از رودخانه هادسون واقع شده است، خانه ای با فناوری پیشرفته و لوکس خواهد بود که شبیه هیچ خانه دیگری در زمین نیست.

خانه‌ای آینده‌نگر که از طرح‌ها و فناوری‌های پرینت سه‌بعدی برای ساخت آن استفاده دشه است. این شرکت برنده جایزه چالش خانه‌سازی ناسا در مریخ شده است. هدف از طراحی و ساخت این خانه با نگاهی به آینده، حیات پایدار در زمین و سیاره‌های دگیر است.

منبع[ویرایش]

  1. «گیلی سرزمینی مملو از سنگ‌نگاره‌ها». فارس.

نقش و اهمیت درخت در روستای گیلی مجله گیچ تصاویر + از تاپو ایرانی تا خانه مریخی مجله گیچ