گرگ استپی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گرگ استپی
رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
تیره: سگان
سرده: سگ‌ها (سرده)
گونه: C. lupus
زیرگونه: C. l. campestris
نام سه‌بخشی
Canis lupus campestris
Dwigubski, 1804
C. l. campestris range
مترادف
  • argunensis (Dybowski, 1922)
  • bactrianus (Laptev, 1929)
  • cubanenesis (Ognev, 1923
  • desertorum (Bogdanov, 1882)

گرگ استپی (Canis lupus campestris)، همچنین به عنوان گرگ دریای خزر شناخته می‌شود، زیرگونه ای از گرگ خاکستری است که بومی استپ‌های خزر، مناطق استپی قفقاز، منطقه ولگا پایین، جنوب قزاقستان از شمال تا میانه امبا است. و مناطق استپی قسمت پایین اروپای اتحاد جماهیر شوروی سابق. همچنین ممکن است در شمال افغانستان و ایران، و احتمالاً مناطق استپی در شرق دور رومانی، مجارستان و سایر مناطق اروپای شرقی رخ دهد. مطالعات نشان داده‌است که این گرگ میزبان هاری است. به دلیل نزدیکی به انسان و حیوانات اهلی، نیاز به یک واکسن قابل اعتماد بالاست.

رونس و همکاران (۲۰۱۴) نشان داد که گرگ‌ها در کوه‌های قفقاز، از زیرگونه‌های احتمالی قفقازی C. l. cubanensis، از نظر ژنتیکی به اندازه کافی متمایز نیستند که به عنوان زیرگونه در نظر گرفته شوند، اما ممکن است یک اکومورف (جمعیت) محلی C. l را نشان دهند. لوپوس. در قزاقستان، روستائیان گاهی اوقات به گرگ‌ها غذا می‌دهند و از آنها به عنوان " سگ نگهبان " استفاده می‌کنند.

ظاهر[ویرایش]

دارای ابعاد متوسط و وزن ۳۵ تا ۴۰ است کیلوگرم (۷۷–۸۸ پوند)، بنابراین تا حدودی کوچکتر از گرگ اوراسیا است و خز آن کم پشت تر، درشت تر و کوتاه‌تر است. پهلوها خاکستری روشن و پشت خاکستری زنگ زده یا قهوه ای با ترکیبی قوی از موهای سیاه است. موهای محافظ روی جدوگاه معمولاً از ۷۰ تا ۷۵ میلی‌متر تجاوز نمی‌کنند. خز گرگ‌های استپی در آسیای میانه و قزاقستان بیشتر رنگ قرمز دارد. دم خز ضعیفی دارد. جمجمه ۲۲۴–۲۷۲ میلی‌متر طول و ۱۲۸–۱۵۲ میلی‌متر عرض است.

گرگ‌های استپی گهگاهی فوک‌های خزری را کشتار اضافه می‌کنند.

منابع[ویرایش]