گاتس (برزرک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گاتس
شخصیت برزرک
نخستین حضوربرزرک بخش اِی۰:
"شمشیرزن سیاه" (۱۹۸۹)
پدیدآورکنتارو میورا
صداپیشه
  • ژاپنی:
  • نوبوتوشی کانا (انیمه ۱۹۹۷)
  • هیروئاکی ایواناگا (فیلم‌ها، انیمه ۲۰۱۶)
  • انگلیسی:
  • مارک دیرایسون (انیمه ۱۹۹۷، فیلم‌ها)
  • کایجی تانگ (انیمه ۲۰۱۶)
  • مایکل بل (شمشیر برزرک)
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقب
  • Hundred Man Slayer
  • شمشیرزن علامت‌دار
  • شمشیرزن سیاه
  • شمشیرزن سنگدل
  • تقلا کننده
گونهانسان
جنسیتمذکر
خویشاوندان
  • شیسو (مادر خوانده، مرده)
  • گامبینو (پدرخوانده، مرده)
Affiliations
  • گروه شاهین (رهبر حمله سابق)
  • گروه سفری گاتس (رهبر)

گاتس (به ژاپنی: ガッツ، گاهی اوقات به صورت لاتین‌نویسی به نام گوتس) یک شخصیت خیالی و قهرمان داستان مانگای برزرک اثر کنتارو میورا است. گاتس مزدوری است که از گروهی به گروه دیگر و همراهی به همراهی دیگر سفر می‌کند. پس از ملاقات با گریفیث، گاتس در نبرد توسط او شکست می‌خورد و مجبور می‌شود به گروه هاوک بپیوندد، زیرا وی اعلام می‌کند که اکنون «مالک» اوست. رابطه پویا و متلاطم بین گاتس و گریفیث، رهبر گروه هاوک، تمرکز اصلی مانگا را تشکیل می‌دهد. پس از وقایع کسوف که طی آن ساعد چپ و چشم راست خود را از دست می‌دهد، گاتس به دنبال انتقام از گریفیث است.

این شخصیت همچنین در انیمیشن‌های اقتباسی برزرک و همچنین بازی‌های ویدیویی با صداپیشگان متعدد ظاهر شده‌است. میورا شخصیت گاتس را زمانی که دستیار جرج موریکاوا بودند، مفهوم سازی کرد. او از تأثیرات متعددی از جمله مشت ستاره شمالی، دورورو، مکس دیوانه، کونان بربر و دیگران نام می‌برد.

پاسخ انتقادی به گاتس بسیار مثبت بوده‌است. گاتس به خاطر مضامینی که در نتیجه داستان غم‌انگیزش تجسم می‌کند و اینکه چگونه در این فرایند به یک ضدقهرمان تبدیل می‌شود، مورد ستایش قرار گرفته‌است، تا جایی که یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های مانگا و انیمه است.

ایجاد و طراحی[ویرایش]

کنتارو میورا در حالی که برای مدت کوتاهی به عنوان دستیار جورج موریکاوا در ۱۸ سالگی کار می‌کرد، از قبل ایده‌هایی را برای توسعه برزرک طراحی، با داشتن یک جنگجوی تاریک با یک شمشیر غول‌پیکر که در کارنامه‌اش به تصویر کشیده شده بود که بعدها به اولین مفهوم گاتس تبدیل شد.[۱][۲]

میورا اظهار داشت که الهام بخشیدن به عنوان سریال در زمان ساخت پراکنده بود. او اطلاعاتی در مورد دیوانه‌ها یا زره‌های برزرکر (که برای اولین بار در فصل ۲۲۲ ظاهر شد) نداشت، که از همان ابتدا برنامه‌ریزی شده بود. او این کلمه را انتخاب کرد و به خود گفت که «جنبه مرموز آن به خوبی می‌چسبد». میورا گفت که این عنوان با تصاویر گاتس مرتبط است، تحت تأثیر شخصیت همنام مکس دیوانه، و توضیح بیشتری داد: «به‌طور خلاصه، شروع از دنیایی با قهرمانی تاریک که برای انتقام می‌سوزد، شما را به تصور یک شخصیت هار وادار می‌کند. هنگامی که با هدایت خشم خود، این خشم را بر سر دشمنان مغلوب فرو می‌ریزد، اگر می‌خواهید ثابت قدم بمانید، باید بر تعصب او پافشاری کنیم. به همین دلیل بود که فکر می‌کردم «برسرک» عنوانی بی‌نقص برای نمایش جهان من خواهد ساخت.»[۳]

شخصیت پردازی و تأثیرات[ویرایش]

برخی از جنبه‌های گاتس (شخصیت و طراحی) تا حدی از دوست دبیرستانی میورا و بعدها هنرمند مانگا کوجی موری الهام گرفته شده‌است. توسط مکس دیوانه، و توسط روتخر هاور در نقش‌آفرینی گوشت و خون، بلید رانر، بین‌راهی و The Blood of Heroes.[۴][۵][۶][۳] دست مصنوعی گاتس از قهرمان همنام هیاککیمارو و کبرا دورورو الهام گرفته شده '.[۷] کرت، قهرمان Pygmalio [ja]، توسط شینجی وادا، و تصویری از یک غول که شمشیر در دست دارد، که در ملکه برفی (Snow Saga اسپین‌آف) نشان داده شده‌است، با ترکیب شمشیرهای هر دو شخصیت، اندازه شمشیر گاتز، اژدها کش را الهام گرفته‌است.[۸]

زرهٔ برزرکر گاتس از ترندهای شونن مانگا مشتق شده‌است.

میورا اظهار داشت که هنگام کشیدن اژدها قاتل، می‌خواست از اثر مشت کنشیرو یا راو (مشت ستاره شمالی) که از صفحه بیرون می‌پرد، تقلید کند، اما او احساس کرد که شمشیر گات همان را ندارد. احساس وزن به عنوان یک مشت او می‌خواست حس «توسعه واقعیت» را به شمشیر منتقل کند، شبیه به تصویر کشیدن هنر رزمی هوکوتو شینکن ' شمالی، و آن را برای خوانندگان قابل باور کند.[۹] میورا اظهار داشت که «شمشیرزن سیاه» گاتز اولین چیزی بود که او روی آن قرار گرفت، اما او هیچ ایده‌ای دربارهٔ پیشینه‌اش نداشت. او تا حدود جلد سوم یا چهارم روی رشد شخصیت متمرکز بود و سپس به این فکر می‌کرد که چه چیزی او را به انتقام کشانده‌است.[۵] میورا همچنین گفت که داستان دعوای گاتز و گریفیث از تغییر آنها پس از ساختن شخصیت آنها صحبت می‌کند.[۱۰] میورا اظهار داشت که او گروه گروه هاوک را بر اساس تجربه رابطه دوستانه دبیرستانی خود بنا کرده‌است.[۱۰][۱۱] به‌طور خاص، او اشاره کرد که دوستی‌اش با کوجی موری، هنرمند بعدی مانگا، تا حدی الهام‌بخش رابطه گاتز و گریفیث شد.[۵]

با توجه به طراحی خود، میورا قبل از انتشار سریال، این ایده را نداشت که به گاتز یک زره برای محافظت از او در طول نبردها بدهد. میورا ادعا کرد که همه چیز برای آشکار شدن این عنصر آماده است. نویسنده مانگا دریافت که این ورود قدرت‌ها برای استفاده در برابر آنتاگونیست‌های قدرتمند در شونن بیشتر از مانگای سینن است. در اصل، میورا هدف گاتز را داشت تا تمام مسائل خود را با قدرت بدنی حل کند تا اینکه مانگا به یک محیط جادویی تری دست یافت. با جستجو، راه حلی را که خواننده آموخته بود، پیدا کرد. زرهی که کاربر را دیوانه می‌کند. او آن را کامل از مجموعه ای به نام برزرک یافت. گفته می‌شود که دیوانه باستانی برای خشم دارو مصرف می‌کرد. همان‌طور که به نوعی، درد داروی روده است، کل چیز یک کل منسجم بود. زرهٔ برزرکر که با قدرت‌های شیرکه جفت شده بود به عنوان یک تقویت عظیم برای گاتس پیدا شد و قدرت‌های خداگونه به او می‌داد.

منابع[ویرایش]

  1. moae.jp (به ژاپنی). Kodansha. October 11, 2016 https://web.archive.org/web/20161012222005/http://www.moae.jp/comic/howtobeamangaartist/18. Archived from the original on October 12, 2016. Retrieved May 21, 2021. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  2. Paquot, Valentin (March 19, 2020). "George Morikawa: "En trente ans de manga je n'ai jamais eu le syndrome de la page blanche !"". Le Figaro (به فرانسوی). Archived from the original on May 27, 2021. Retrieved May 27, 2021. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Bayon, Arthur (April 17, 2019). "Kentarô Miura: "Je suis jaloux de Yukito Kishiro et de son Alita!"". Le Figaro (به فرانسوی). Archived from the original on September 2, 2020. Retrieved May 28, 2021. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (|trans-title= suggested) (help) خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Miura-Alita» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. Tamotsu, Narita (July 1, 2016). Da Vinci News (به ژاپنی). Kadokawa Corporation https://web.archive.org/web/20161007000949/https://ddnavi.com/news/309363/a/. Archived from the original on October 7, 2016. Retrieved June 6, 2021. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ Luster, Joseph (August 12, 2016). "FEATURE: "Berserk" Discussion Explores Kentarō Miura's Roots". Crunchyroll. Archived from the original on May 6, 2021. Retrieved May 22, 2021. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Miura-Roots» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. news.denfaminicogamer.jp (به ژاپنی). Mare Inc. July 9, 2019 https://web.archive.org/web/20190709035622/https://news.denfaminicogamer.jp/interview/190709a. Archived from the original on July 9, 2019. Retrieved May 27, 2021. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  7. news.denfaminicogamer.jp (به ژاپنی). Mare Inc. July 9, 2019 https://web.archive.org/web/20210520035652/https://news.denfaminicogamer.jp/interview/190709a/2. Archived from the original on May 20, 2021. Retrieved June 17, 2021. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  8. Dennison, Kara (August 25, 2019). "5 Works That Inspired the World of Berserk". Crunchyroll. Archived from the original on August 25, 2019. Retrieved May 28, 2021.
  9. Nakashima, Taiyo (August 25, 2016). "TETSUO HARA X KENTARO MIURA – Manga Legends Crossover!". Silent Manga Audition. Coamix. Archived from the original on January 13, 2021. Retrieved June 20, 2021.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ "Berserk × Hell's Paradise". Kazé (به فرانسوی). November 12, 2019. Archived from the original on June 27, 2020. Retrieved June 28, 2020.
  11. Sherman, Jennifer (September 19, 2017). "Berserk Creator Reveals He Based Band of the Hawk on High School Friendship". Anime News Network. Archived from the original on June 28, 2020. Retrieved June 28, 2020.