کیوج

مختصات: ۳۸°۰۴′۰۴″ شمالی ۴۷°۰۵′۲۲″ شرقی / ۳۸٫۰۶۷۷۸°شمالی ۴۷٫۰۸۹۴۴°شرقی / 38.06778; 47.08944
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روستای کیوج
village
روستای کیوج در ایران واقع شده
روستای کیوج
روستای کیوج
مختصات: ۳۸°۰۴′۰۴″ شمالی ۴۷°۰۵′۲۲″ شرقی / ۳۸٫۰۶۷۷۸°شمالی ۴۷٫۰۸۹۴۴°شرقی / 38.06778; 47.08944
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان سراب
بخش (تقسیمات کشوری)بخش مهربان
تقسیمات کشوری در ایراندهستان اردلان
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۳۲۴
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
روستای کیوج
کیوج

کیوج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اردلان بخش مهربان قرار دارد.

این روستا در کنار بخش مهربان قرار دارد. در طی سال های اخیر جمعیت این روستا افزایش یافته است و این روستا در حال توسعه و بازسازی میباشد. ساخت اسفالت و توسعه این روستا بر عهده بخشداری شهرستان مهربان و کمک های مالی مردم انجا میباشد. . دو رودخانه کوچک در حاشیه این روستا به نام‌های چکی و آجی(تلخه رود)وجود دارد که یکی قابل شرب و دیگری غیرقابل شرب است. اما در معرض مشکلاتی مانند خشکسالی قرار دارد. این روستا دارای امکاناتی چون برق، گاز، تلفن، لوله‌کشی آب، سوپر مارکت، نانوایی، مساجد، امامزاده و غیره می‌باشد. دارای طایفه های بسیاری می‌باشد از جمله هزيلى،ممديلى،موسونى،... بسیاری از مردم این روستا در زمان گذشته به تهران و تعداد اندکی به قزوین و رشت مهاجرت کردند.

شغل اکثر مردمان کیوج تولید و فروش پلاستیک در بازار تهران پله نوروزخان، در باقرشهر مجتمع تجریشی، در کهریزک مجتمع فرخی و در حسن آباد شهرک صنعتی شمس آباد هستند .

همچنین روسای اتحادیه پلاستیک فروشان تهران و شهر ری، در این روستا زاده شده اند.

تاریخچه[ویرایش]

اطلاعاتی وجود دارد که میگوید نام این روستا از نام کمبوجیه (پادشاه ایران باستان و پسر کوروش) برگرفته شده. اما شواهد و مدارک کافی برای اثبات نام و تاریخچه اش موجود نیست. تحلیل نام روستا کمی مشکل است و این شاید بامسئله تهاجم این منطقه از ایران توسط اقوام مختلفی چون مغول ، عثمانی ، اعراب ، آسیای میانه ، اروپائیها و... در زمانهای مختلف در ارتباط باشد و اینکه شاید زبان و اصطلاحات و سایر صفات اهالی منطقه تحت تاثیر این هجمه واقع شده است! تمام مراسم های متنوعی که در این روستا برگزار میشود، با رعایت و احترام خاضی برگزار میشود مانند بله برون، عروسی ها، عزاداری ها، محرم و غیره.

جاذبه های گردشگری[ویرایش]

پل اجی چان، رود تلخه، کیوج
پل اجی چان واقع در رود تلخه، کیوج

این روستا با داشتن رودخانه ها، تالاب ها و مکان های گردشگری طبیعی، بسیار معروف است. تالاب کوویولی مهربان، پل چوبی اجی چای و رود تلخه، چند نمونه از جاذبه های طبیعی و گردشگری این روستا میباشد که باعث شده بسیاری از مسافران و گردشگران به اذربایجان شرقی سفر میکنند، مقصد خوبی برای تفریحات و گردش باشد.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.