پرش به محتوا

کوزه‌شیپوری طوطی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کوزه‌شیپوری طوطی
پارچ خوابیده در کوزه‌شیپوری طوطی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): آوندداران
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گل‌دار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): گل‌ستاره‌داران
راسته: خلنگ‌سانان
تیره: شیپوری‌کوزگان
سرده: کوزه‌شیپوری‌ها
گونه: کوزه‌شیپوری طوطی
نام دوبخشی
Sarracenia psittacina
میچ. (۱۸۰۳)
محدوده کوزه‌شیپوری طوطی
مترادف
  • کوزه‌شیپوری کفش‌پوش
    نوت. (۱۸۳۴)
  • کوزه‌شیپوری زیباکوچک
    کروم (۱۸۳۴)
  • کوزه‌شیپوری سرخ
    غیر موئلف والت.: استود. (۱۸۲۱)

کوزه‌شیپوری طوطی (نام علمی: Sarracenia psittacina[۱] یک گیاه گوشت‌خوار از سرده کوزه‌شیپوری‌ها است. مانند همه کوزه‌شیپوری‌ها، بومی آمریکای شمالی، در جنوب شرقی ایالات متحده است.

کوزه‌شیپوری طوطی از همان سازوکار به‌دام انداختن کوزه‌کبری کالیفرنیا استفاده می‌کند. یک ورودی کوچک در دهانه پارچ که با شهد ترشح شده توسط گیاه آغشته شده و طعمه در حال جستجوی را اغوا می‌کند.

طعمه توسط نوری که از طریق خروجی‌های کاذب (یا پنجره‌ها) می‌تابد، گیج شده و به سمت ناحیه روشن‌تر به داخل پارچ می‌خزد. موهای متقاطع رو به پایین به‌طور متراکم داخل پارچ را می‌پوشانند و طعمه را بیشتر به داخل پارچ می‌کشانند تا جایی که مایع دارای آنزیم‌های گوارشی مانند پروتئازها وجود دارد.

پارچ‌های کوزه‌شیپوری طوطی معمولا افقی است و به‌طور مکرر در زیستگاه بومی خود در آب غوطه‌ور می‌شود و برای نمونه، بندپایان و قورباغه‌ها را در حالی که در زیر آب هستند، می‌گیرد.[۲][۳]

آرایه زیرگونه[ویرایش]

  • کوزه‌شیپوری طوطی شکل ناجوربرگ جی. و جی اینسورد (۱۹۹۶)
  • کوزه‌شیپوری طوطی جوره مینور هوک (۱۸۳۴)

منابع[ویرایش]

  1. "Sarracenia psittacina". Natural Resources Conservation Service PLANTS Database. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا. Retrieved 6 November 2015.
  2. D'Amato, Peter. 1998. The Savage Garden: Cultivating Carnivorous Plants. Ten Speed Press, Berkeley. شابک ‎۰−۸۹۸۱۵−۹۱۵−۶
  3. Schnell, Donald E. 2002. Carnivorous Plants of the United States and Canada, Second Edition. Timber Press: Portland, Oregon.