کورادو گوونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کورادو گوونی
زادهٔ۲۹ اکتبر ۱۸۸۴
کوپارو
درگذشت۲۰ اکتبر ۱۹۶۵
آنتسیو
ملیتایتالیایی

کورادو گوونی (ایتالیایی; ۲۹ اکتبر ۱۸۸۴ – ۲۰ اکتبر ۱۹۶۵)[۱] شاعر ایتالیایی بود.

او پس از اولین تجربه به فوتوریسم پیوست که بعد از مدتی از آن جدا شد و نثر و تئاتر را امتحان کرد.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

گوونی کورادو در تامارا، بخشی از شهرداری کوپارو، در استان فرارا، در خانواده‌ای کشاورز و ثروتمند به دنیا آمد و بدون تکمیل تحصیلات کلاسیک، شروع به کار در تجارت خانوادگی کرد. او در جوانی و در اوایل سال ۱۹۰۳ اولین کار خود را انجام داد و با هزینه شخصی خود در انتشارات لوماچی در فلورانس دو مجموعه اشعار خود را با عنوان ویال‌ها و هارمونی‌ها منتشر کرد.

آثار گوونی، در طول دوران طولانی ادبی‌اش، ویژگی‌های بسیاری از جریان‌ها و سبک‌های ادبی مختلف را به نمایش می‌گذارند: در حالی که شعرهای اولیه او «سمبولیسم آزادی» را به نمایش می‌گذارند، بعداً در زندگی حرفه‌ای‌اش سبک آنها به سمت کرپوسکولارسیمو و آینده‌گرایی تغییر می‌کند.[۳]

در سال ۱۹۴۴ پسرش آلادینو گوونی توسط فاشیست‌های نازی کشته شد.[۴] در سال ۱۹۵۰ گوونی برنده جایزه ویارجو برای شعرهایش شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Govóni, Corrado nell'Enciclopedia Treccani». www.treccani.it (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۶.
  2. Capello, Francesco (2009). "The City as the Fragmented Mirror of Poetry: Corrado Govoni's Early Works (1903–1915)". The Modern Language Review. 104 (2): 401–420. ISSN 0026-7937.
  3. Germini، Simone (۲۰۱۸-۰۹-۲۱). «Corrado Govoni, attraverso il primo Novecento». iMalpensanti (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۶.
  4. «Aladino Govoni: medaglia d'oro al V.M. (trucidato alle Fosse Ardeatine il 24-3- 1944): discorsi commemorativi nel XIX anniversario della morte - OPAC - Biblioteca nazionale di Firenze». opac.bncf.firenze.sbn.it. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ سپتامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۶.