کلید (روزنامه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلید
آخرین شماره منتشر شده روزنامه کلید که دست علی خامنه‌ای در حال کشیدن خطر فقر نشان می‌دهد
نوعروزنامه
قطعبزرگ
صاحب(ان) امتیازمؤسسه بین‌المللی فرهنگی و آموزشی راه امام
مدیر مسئولعطاالله حکیمی‌پور[۱]
ویراستارمنصور بیطرف[۲]
زبانفارسی
دفتر مرکزیایران سید خندان، تهران، ایران

کلید روزنامه سراسری و وبگاهی خبری به زبان فارسی در ایران بود که در ۱۳۹۲ بنیان‌گذاری شد.[۳] روزنامه کلید در ابتدا با نام «کلیدسیاست» فعالیت می‌کرد که پس از مدتی به «کلید» تغییر نام داد. نخستین شماره روزنامه در اردیبهشت ۱۳۹۴ منتشر شد.[۴]

روزنامه کلید پس از انتشار عکسی که دست علی خامنه‌ای را در حال کشیدن خطر فقر نشان می‌داد، لغو امتیاز شد.

توقیف[ویرایش]

این روزنامه در ۱۵ آبان تیتر و عکس اول خود را به موضوعی با عنوان «میلیون‌ها ایرانی زیر خط فقر» اختصاص داد که به علت انتشار تصویر گرافیکی که خط فقر ایران را با تصاویر نامه‌نگاری علی خامنه‌ای نشان می‌داد در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۰ لغو مجوز شد.[۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

طرفداران جمهوری اسلامی این تصویر را توهین به خامنه‌ای توصیف کردند.[۱۲] نخستین بار این تصویر در اسفند سال ۹۹ در سایت روزنامه کیهان لندن منتشر شده بود.[۱۳][۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. «نخستین شماره روزنامه سراسری «کلید» منتشر شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  2. ««کلید» روزنامه شد». خبرگزاری ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اكتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۳ نوامبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. keliddaily. «کلید | keliddaily.ir». کلید | keliddaily.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۱۰-۱۹.
  4. «نخستین شماره روزنامه سراسری «کلید» منتشر شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  5. «امتیاز روزنامه کلید پس از ترسیم طرحی از 'دست آیت‌الله خامنه‌ای' لغو شد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  6. «انتشار طرحی از دست آیت الله خامنه‌ای در یک مطلب دربارهٔ فقر دردسرساز شد؛ توقیف روزنامه کلید». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  7. «لغو امتیاز روزنامه «کلید» به‌دلیل طرحی از دست خامنه‌ای در حال کشیدن خط فقر». العربیه فارسی. ۲۰۲۱-۱۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  8. «روزنامه کلید لغو امتیاز شد؛ درخواست تعقیب قضائی مسئولان روزنامه- اخبار حقوقی و قضایی - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  9. «روزنامه «کلید» لغو امتیاز شد». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۱۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  10. 1298 (۲۰۲۱-۱۱-۰۸). «روزنامه «کلید» لغو امتیاز شد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  11. سیما، IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و (۱۴۰۰/۰۸/۱۷–۱۰:۴۲). «روزنامه «کلید» لغو امتیاز شد». fa. دریافت‌شده در 2021-11-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  12. «لغو امتیاز روزنامه کلید پس از انتشار طرحی از دست خامنه‌ای». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  13. «انتشار گرافیکی از دست خامنه‌ای باعث لغو امتیاز روزنامه کلید شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.
  14. لندن، کیهان (۲۰۲۱-۱۱-۰۸). «لغو امتیاز روزنامه «کلید» به خاطر انتشار گرافیک دست سرخ علی خامنه‌ای؛ طرح متعلق به «کیهان لندن» است!». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۰۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]