کشتار مراتع کوهستان

مختصات: ۳۷°۲۸′۳۲″شمالی ۱۱۳°۳۸′۳۷″غربی / ۳۷٫۴۷۵۵°شمالی ۱۱۳٫۶۴۳۷°غربی / 37.4755; -113.6437
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کشتار مراتع کوهستان
کشتار مراتع کوهستان در یوتا واقع شده
کشتار مراتع کوهستان
کشتار مراتع کوهستان (یوتا)
موقعیتمراتع کوهستانی قلمروی یوتا، ایالات متحده آمریکا
مختصات۳۷°۲۸′۳۲″شمالی ۱۱۳°۳۸′۳۷″غربی / ۳۷٫۴۷۵۵°شمالی ۱۱۳٫۶۴۳۷°غربی / 37.4755; -113.6437
تاریخ۷–۱۱ سپتامبر ۱۸۵۷
هدفاعضای کاروان درشکه بیکر–فرانچر
گونه حمله
قتل‌عام
اسلحهتفنگ، چاقوی بووی
کشته‌ها۱۲۰–۱۴۰ عضو کاروان درشکه بیکر–فرانچر[۱]
زخمی‌هاحدود ۱۷
مرتکبان
انگیزه
  • هیجان جنگی در مورد تهاجم احتمالی
  • آموزه‌های مورمون دربارهٔ خارجی‌ها در دوره اصلاحات مورمون
  • تحریک احتمالی توسط بریگم یانگ و سایر رهبران ارشد مورمون
محکومجان دی. لی، رهبر جامعه مورمون‌ها و شبه‌نظامیان محلی

کشتار مراتع کوهستان (انگلیسی: Mountain Meadows Massacre؛ ۷ تا ۱۱ سپتامبر ۱۸۵۷) مجموعه‌ای از حملات در طول جنگ یوتا بود که منجر به قتل‌عام حداقل ۱۲۰ نفر از اعضای مهاجر کاروان درشکه بیکر-فانچر شد. این کشتار در مراتع کوهستانی قلمروی یوتا توسط مهاجران مورمون متعلق به شبه‌نظامیان یوتا (که رسماً لژیون نائوو نامیده می‌شدند) با همکاری برخی قبایل سرخ‌پوست انجام شد.[۲]

این کاروان درشکه که بیشتر از خانواده‌های آرکانزاسی تشکیل شده بود، به سمت کالیفرنیا حرکت می‌کرد. آن‌ها پس از رسیدن به سالت لیک سیتی، به سمت جنوب حرکت کردند و در نهایت برای استراحت در مراتع کوهستانی توقف کردند. هنگامی که گروه در حال سفر به غرب بود، شایعاتی در مورد رفتار مورمون‌ها به گوش می‌رسید و هیجان جنگی نسبت به افراد خارجی در نتیجه اعزام نظامی رئیس‌جمهور بیوکنن به یوتا و اعلام حکومت نظامی توسط فرماندار بریگم یانگ در پاسخ به آن، بیداد می‌کرد. [۳][۴] در حالی که مهاجران در چمنزار اردو زده بودند، رهبران شبه‌نظامی محلی، از جمله ایزاک سی. هایت و جان دی. لی، برنامه‌هایی را برای حمله به کاروان طراحی کردند. رهبران شبه‌نظامی، که می‌خواستند تصوری از خصومت‌های قبیله‌ای ایجاد کنند، پایوت‌های جنوبی را متقاعد کردند که با گروه بزرگ‌تری از شبه‌نظامیان که در لباس‌های بومی‌های آمریکایی ظاهر شده بودند، به گروه حمله کند. در اولین حمله شبه‌نظامیان به کاروان، مهاجران به مقابله پرداختند و یک محاصره پنج روزه رخ داد. در نهایت، ترس در میان رهبران شبه‌نظامی گسترش یافت که برخی از مهاجران چشمان مردان سفیدپوست را دیده‌اند و احتمالاً هویت واقعی بیشتر مهاجمان را تشخیص داده‌اند. در نتیجه، فرمانده شبه‌نظامی ویلیام اچ دیم به نیروهای خود دستور داد که مهاجران را بکشند. در این زمان، آب و آذوقه مهاجران رو به اتمام بود و به چند تن از اعضای شبه‌نظامیان - که با پرچم سفید نزدیک می‌شدند - اجازه ورود به اردوگاه داده شد. اعضای شبه‌نظامی به مهاجران اطمینان دادند که جان آن‌ها در امان است و مهاجران پس از تحویل اسلحه با همراهی شبه‌نظامیان از موقعیت خود خارج شدند. پس از طی مسافتی از اردوگاه، نظامیان با کمک نیروهای کمکی که در آن نزدیکی پنهان شده بودند، به مهاجران حمله کردند. عاملان همه بزرگسالان و کودکان بزرگتر گروه را کشتند و در نهایت تنها هفده کودک کمتر از هفت سال را زنده گذاشتند.

پس از قتل‌عام، عاملان برخی از بقایای اجساد را دفن کردند اما در نهایت بیشتر اجساد را در معرض حملات حیوانات وحشی و آب‌وهوا قرار دادند. خانواده‌های محلی کودکان بازمانده را تحویل گرفتند و بسیاری از دارایی‌های قربانیان و احشام باقی‌مانده به حراج گذاشته شد. تحقیقات جنایی که با جنگ داخلی آمریکا قطع شد، منجر به ۹ کیفرخواست در سال ۱۸۷۴ شد. از میان مردانی که متهم شدند، تنها جان دی. لی در دادگاه محاکمه شد. پس از دو محاکمه در قلمرو یوتا، لی توسط هیئت منصفه مجرم شناخته و به اعدام محکوم شد و سرانجام توسط جوخه تیراندازی یوتا در ۲۳ مارس ۱۸۷۷ اعدام شد.

تصویر پانورامای منطقه در ۲۰۰۹[۵]

منابع[ویرایش]

  1. King, Gilbert (February 29, 2012). "The Aftermath of Mountain Meadows". Smithsonian.com. US Government. Retrieved February 3, 2019.
  2. "Mountain Meadows Massacre". Archived from the original on 26 September 2022. Retrieved 4 January 2023.
  3. Shirts (1994), Paragraphs 3, 4, 5, 6 "War hysteria permeated the area. … Governor Brigham Young subsequently issued a proclamation of martial law".
  4. David H. Miller (1972), "The Ives Expedition Revisited: A Prussian's Impressions", The Journal of Arizona History, Arizona Historical Society, 13 (1): 7, 18, 19, JSTOR 41695038, [7] - outbreak of the Mormon War … Mormons were already engaged in hostilities with the United States Army forces, [18] - were inciting unrest by intimating that the real purpose of the river expedition was to steal Indian lands … [19] - Mormon rebels were among the Mohaves inciting them to murder and plunder … [Thales] Haskell's impressions of his hosts as treacherous Yankees bent on plundering helpless Mormons.
  5. "Mountain Meadows Massacre Site in Utah by Phil Konstantin". americanindian.net.