کارل موکل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارل موکل
زادهٔ۹ ژانویهٔ ۱۹۰۱
کلینگلتال
درگذشت۲۸ ژانویهٔ ۱۹۴۸ (۴۷ سال)
کراکوف
علت مرگبه دار آویخته شد
پیشهاس‌اس-اوبراشتورمبانفورر
شناخته‌شده برایرئیس بخش چهار (اداری) در آشویتس
حزب سیاسیحزب نازی

کارل ارنست موکل (۹ ژانویه ۱۹۰۱–۲۸ ژانویه ۱۹۴۸) یک افسر نازی با رتبه اس‌اس-اوبراشتورمبانفورر (سرهنگ) و مدیر در اردوگاه کار اجباری آشویتس بود. او به عنوان جنایتکار جنگی اعدام شد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

موکل در کلینگنتال، آلمان به دنیا آمد و پس از تحصیل در دبیرستان، به عنوان حسابدار مشغول به کار شد. در سال ۱۹۲۶، او به حزب نازی و شوتز اشتافل پیوست. از سال ۱۹۳۳–۱۹۴۱، او در دفاتر اصلی اس‌اس، از جمله اداره اصلی اقتصادی و اجرایی اس‌اس کار کرد. در سال ۱۹۴۱، وی به وافن اس‌اس، بازوی نظامی اس‌اس پیوست و در یک گردان ذخیره خدمت کرد. در بهار ۱۹۴۳، وی به عنوان سرپرست اداری به اردوگاه آشویتس فرستاده شد.[۱]

در آشویتس[ویرایش]

موکل تا هنگام برچیده شدن اردوگاه در ژانویه ۱۹۴۵ در آن ماند. به عنوان رئیس بخش چهارم (اداری)، او مسئول خرید و پخش غذا و پوشاک و مدیریت دارایی‌های زندانیان بود.[۱] افزون بر این، بخش چهارم شامل مدیریت دارایی‌های مصادره شده از زندانیان اعدام شده، و همچنین نگهداری ساختمان، که شامل رسیدگی به وضع اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی بود،[۱] می‌شد. از این روی، مسئولیت‌های موکل همچنین اجرای هولوکاست را آسان می‌کردند.

به دلیل حجم زیاد پول و اشیای گرانبها (اغلب جواهرات و ساعت‌های ساخته شده از فلزات گرانبها) که از زندانیان گرفته شده بودند، مردان اس‌اس زیر فشار کاری زیادی برای بازرسی، مرتب‌سازی و شمارش این اشیای گرانبها بودند.[۲] به گفته موکل، هر فصل پانزده تا بیست چمدان از اشیای گرانبها به اداره وی فرستاده می‌شد.[۳]

دادگاهی[ویرایش]

پس از جنگ، موکل در دادگاه عالی ملی در کراکوف محاکمه و به اعدام محکوم شد. حکم وی در ۲۸ ژانویه ۱۹۴۸ در زندان مونتلوپیچ، کراکوف، با به دار آویخته شدن اجرا شد.[۴] با داشتن درجه اس‌اس-اوبراشتورمبانفورر (سرهنگ دوم، درجه‌ای که رودولف هوس نیز در اختیار داشت)، موکل به همراه آرتور لیبهنشل بالاترین درجه‌داری بود که در دادگاه آشویتس دادگاهی شد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Kádár, Vági, 2004, p. 124.
  2. Świebocki et al., p. 161-162.
  3. Świebocki et al., p. 162.
  4. "Auschwitz Trial". Jewish Virtual Library. 2009. Retrieved 22 August 2009.

منابع[ویرایش]