چال گودرزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چال گودرزی نام ناحیه از دشت سیلاخور بالا در شمال غربی شهرستان بروجرد در استان لرستان است.

لغت‌نامه دهخدا درباره این منطقه می نویسد: "گودرزی . [ دَ ] (اِخ ) (چال ...) نام منطقه ای است در جنوب غربی بروجرد مشتمل بر چند دهکده." [۱]

جغرافیا[ویرایش]

نمای چال گودرزی از جاده بروجرد-ونایی .

چال گودرزی بخشی از دشت وسیع سیلاخور محسوب می شود. این منطقه همراه با مناطق شمالی تر مانند (اشترینان) و مناطق شرقی دوسوی جاده بروجرد-ملایر در مجموع با نام سیلاخور بالا شناخته می شوند. چال گودرزی از شمال به شهر اشترینان، از غرب به رشته‌کوه گرین، از جنوب غربی به روستای ونایی و از جنوب ولات نظامی مرتبط می شود. آب و هوای این ناحیه سردسیر کوهستانی است. محصولات کشاورزی آن بیشتر شامل فراورده های باغی و حبوبات است.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

منطقه چال گودرزی از نظر تقسیمات کشوری، به صورت تقریبی برابر با دهستان گودرزی است که از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد محسوب می شود. شهر ها و روستاهای این منطقه عبارتند از[۲]


وسایر روستا های قائدطاهر ، نبی‌آباد، جوجه‌حیدر ، شب ماه(شِو وما)، توده زن ، گلچهران ، مملیجان ، برکت آباد ،قلعه نو ، مجید آباد ، نبی آباد ، جوجه‌حیدر .

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا های منطقه چال گودرزی به ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

*صرفا جمعیت دهستان گودرزی در نظر گرفته شده و آمار دقیقی از گودرزی های بروجرد و سایر شهر ها دردسترس نیست.

طوایف گودرزی منظور طایفه های ساکن منطقه چال گودرزی میباشد که فقط برخی از تیره ها با یکدیگر نسب فامیلی دارند و مابقی از نیا و تبار با یکدیگر یکسان نیستند . در اصل طوایفه مختلفی از استان های کرمانشاه و ایلام و شهر های اطراف همانند الشتر ، نور آباد ، کوهدشت ، خرم آباد و نهاوند هستند که از سده های گذشته وارد این منطقه خوش آب و هوا شده و شروع به زراعت و دامداری نموده اند .

همه طوایف چال گودرزی دارای اصالت و تبار لر و لک میباشند .

برخی از مردمان روستا های سربند و شمال شهر بروجرد نیز فامیلی گودرزی را برای خود برگزیده اند و هیچگونه ارتباطی نیز از لحاظ نیا و تبار با مردمان چال گودرزی نداشته و ندارند و صرفا به عنوان یک لقب برای خود برگزیده اند .

پانویس[ویرایش]

  1. لغت‌نامه دهخدا. «گودرزی». آبادیس. دریافت‌شده در ۱۳۹۷/۱/۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. "دهستان گودرزی". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2019-06-14.