پرش به محتوا

پیش‌نویس:Windows Live Mesh

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این مقاله در حال ترجمه از ویکی انگلیسی است

لطفا حذف نشود.

Windows Live Mesh logo
ویندوز لایومش
سازنده مایکروسافت
آخرین نسخه 2011 (15.4.3555.0308 Win, 15.4.5726.23 Mac) / March 22, 2012; 12 years ago (2012-03-22
سیستم عامل Windows (XP و بعد تر) و Mac OS X (Intel Only)
نوع اشتراک گذاری فایل
وبسایت Archived official website


ویندوز لایو مش (که قبلاً با نام‌های ویندوز لایو فولدرشیر، لایو مش، و ویندوز لایو سینک شناخته می‌شد) یک نرم‌افزار همگام‌سازی فایل مبتنی بر اینترنت رایگان بود که توسط مایکروسافت طراحی شده بود. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌داد تا فایل‌ها و پوشه‌ها را بین دو یا چند کامپیوتر بر روی ویندوز (ویستا و نسخه‌های بعدی) و مک او اس ایکس (نسخه 10.5 لئوپارد و نسخه‌های بعدی، تنها پردازنده‌های اینتل) یا از طریق وب با استفاده از اسکای‌درایو همگام کنند. ویندوز لایو مش همچنین امکان دسترسی به دسکتاپ از راه دور از طریق اینترنت را فراهم می‌کرد.

ویندوز لایو مش بخشی از مجموعه نرم‌افزاری ویندوز لایو اسنشیالز 2011 بود. با این حال، این برنامه در ویندوز اسنشیالز 2012 با برنامه اسکای‌درایو برای ویندوز جایگزین شد و بعداً در ویندوز 8/8.1/10 به وان‌درایو تغییر نام داد. مایکروسافت در تاریخ 13 دسامبر 2012 اعلام کرد که ویندوز لایو مش در تاریخ 13 فوریه 2013 متوقف خواهد شد.

امکانات[ویرایش]

امکانات Windows Live Mesh شامل موارد زیر میشود:

قابلیت همگام‌سازی تا ۲۰۰ پوشه با ۱۰۰٬۰۰۰ فایل هر کدام (هر فایل تا ۴۰ گیگابایت) برای همگام‌سازی از کامپیوتر به کامپیوتر

قابلیت همگام‌سازی تا ۵ گیگابایت از فایل‌ها به "فضای ذخیره‌سازی همگام‌سازی شده اسکای درایو" در ابر

دسترسی به دسکتاپ از راه دور از طریق ویندوز لایو مش و سرویس وب دستگاه‌های ویندوز لایو

همگام‌سازی از کامپیوتر به کامپیوتر تنظیمات برنامه‌ها برای برنامه‌هایی نظیر:

اینترنت اکسپلورر ویندوز - همگام‌سازی علاقه‌مندی‌ها و آدرس‌های اخیراً تایپ‌شده بین کامپیوترها

مایکروسافت آفیس - همگام‌سازی دیکشنری‌ها، امضاهای ایمیل اوت‌لوک، استایل‌ها و قالب‌ها بین کامپیوترها

تاریخچه[ویرایش]

فولدرشیر و ویندوز لایو سینک[ویرایش]

  مایکروسافت فولدرشیر را از شرکت ByteTaxi Inc. در تاریخ 3 نوامبر 2005 خریداری کرد و سپس آن را بخشی از خدمات ویندوز لایو خود ساخت.


در تاریخ 10 مارس 2008، مایکروسافت اولین به‌روزرسانی قابل مشاهده برای کاربران را به ویندوز لایو فولدرشیر منتشر کرد. این به‌روزرسانی شامل بازنویسی وب‌سایت فولدرشیر و به‌روزرسانی کلاینت ویندوز لایو فولدرشیر بود. پشتیبانی از گروه‌های بحث و جستجوی دسکتاپ از راه دور نیز در این به‌روزرسانی حذف شد. کلاینت جدید دارای برخی به‌روزرسانی‌های رابط کاربری و برندینگ بود و شامل چندین رفع باگ بود - از جمله پشتیبانی رسمی برای ویندوز ویستا و توقف پشتیبانی از ویندوز 2000.


از زمان تغییر نام به ویندوز لایو فولدرشیر، کلاینت و سرویس تحت تغییرات گسترده‌ای در پلتفرم قرار گرفتند، از پلتفرم اصلی LAMP که در زمان خریداری بر روی آن ساخته شده بود، به پلتفرم ویندوز سرور منتقل شد. در انتشار "Wave 3" ویندوز لایو اسنشیالز، ویندوز لایو فولدرشیر دوباره به ویندوز لایو سینک تغییر نام داد. به‌روزرسانی‌های جدید رابط کاربری نیز به عنوان بخشی از انتشار "Wave 3" اعلام شد که آن را با سایر خدمات ویندوز لایو یکپارچه می‌کرد. ویژگی‌های جدید ویندوز لایو سینک "Wave 3" در مقایسه با فولدرشیر شامل افزایش محدودیت پوشه‌های همگام‌سازی، یکپارچه‌سازی با Windows Live ID، یکپارچه‌سازی با سطل بازیافت، پشتیبانی از یونیکد، پشتیبانی از Mac OS X، و یکپارچه‌سازی با Windows Live Photo Gallery و Windows Live Toolbar برای همگام‌سازی آلبوم‌های عکس و علاقه‌مندی‌ها بین کامپیوترها بود. ویندوز لایو سینک Wave 3 در تاریخ 11 دسامبر 2008 منتشر شد و به‌روزرسانی ویندوز لایو سینک برای مک در تاریخ 2 نوامبر 2009 منتشر شد تا پشتیبانی از Mac OS X 10.6 اضافه شود.

نسخه لایو مش بتا[ویرایش]

مایکروسافت پیش‌نمایش فناوری لایو مش را در تاریخ 23 آوریل 2008 منتشر کرد. این سیستم همگام‌سازی داده‌ها به کاربران اجازه می‌داد تا فایل‌ها، پوشه‌ها و سایر داده‌ها را در چندین دستگاه شخصی و تا 5 گیگابایت در وب به اشتراک بگذارند و همگام‌سازی کنند. لایو مش بر اساس فناوری‌های FeedSync ساخته شده بود تا تغییراتی که در هر دستگاه ایجاد می‌شد را منتقل کند تا این تغییرات در تمام دستگاه‌ها و فضای ابری همگام‌سازی شود. اطلاعات مربوط به دستگاه‌ها و پوشه‌هایی که در یک رابطه همگام‌سازی شرکت داشتند، به صورت محلی ذخیره نمی‌شد بلکه در سمت سرویس ذخیره می‌شد.

معماری پشته لایومش

نرم‌افزار لایو مش، که به عنوان محیط عملیاتی مش (Mesh Operating Environment یا MOE) شناخته می‌شد، برای ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز 7، مک OS X، و همچنین ویندوز موبایل 6 در دسترس بود. این نرم‌افزار می‌توانست برای ایجاد و مدیریت روابط همگام‌سازی بین دستگاه‌ها و داده‌ها استفاده شود. لایو مش همچنین شامل یک جزء ذخیره‌سازی ابری به نام لایو دسکتاپ بود که یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین بود و اجازه می‌داد پوشه‌های همگام‌سازی شده از طریق یک وب‌سایت قابل دسترسی باشند. لایو مش همچنین یک نرم‌افزار دسکتاپ از راه دور به نام لایو مش ریموت دسکتاپ را فراهم می‌کرد که می‌توانست برای اتصال از راه دور و مدیریت هر یک از دستگاه‌های در یک رابطه همگام‌سازی استفاده شود. لایو مش ریموت دسکتاپ به کاربران اجازه می‌داد تا دستگاه‌های خود را از طریق برنامه لایو مش و همچنین از هر کامپیوتر متصل به اینترنت کنترل کنند.

لایو مش همچنین شامل یک جزء توسعه‌دهنده بود که از مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) به نام لایو فریم‌ورک (که به طور مختصر با نام MeshFX نیز شناخته می‌شد) تشکیل شده بود. این یک API مبتنی بر REST برای دسترسی به خدمات لایو مش از طریق HTTP بود. مایکروسافت همچنین APIهایی برای کدهای مدیریتی (شامل .NET Framework و Microsoft Silverlight) و همچنین برای Win32 و JavaScript از طریق یک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) فراهم کرده بود. برخلاف محیط عملیاتی مش (MOE) که محدود به اشتراک‌گذاری پوشه‌ها بود، APIهای لایو فریم‌ورک می‌توانستند برای اشتراک‌گذاری هر نوع آیتم داده بین دستگاه‌هایی که داده‌ها را تشخیص می‌دهند، استفاده شوند. این API داده‌ها را در یک Mesh Object که واحد همگام‌سازی بومی لایو مش بود، کپسوله می‌کرد و سپس تغییرات آن را ردیابی و همگام‌سازی می‌کرد. یک Mesh Object شامل مجموعه‌ای از Data Feeds بود که می‌توانستند در قالب‌های Atom، RSS، JSON یا XML ساده نمایندگی شوند. ورودی‌های داده درون این فیدها از طریق پروتکل FeedSync همگام‌سازی می‌شدند. نرم‌افزار MOE همچنین برای هر پوشه لایو مش یک Mesh Object ایجاد می‌کرد تا آنها همگام‌سازی شوند. با این حال، APIهای لایو فریم‌ورک در تاریخ 8 سپتامبر 2010 متوقف شدند تا با هدف یکپارچه‌سازی با Windows Live Messenger Connect در انتشار "Wave 4" ادامه یابند. نسخه بتا لایو مش به طور رسمی در تاریخ 31 مارس 2011 متوقف شد.

ویندوز لایو مش 2011[ویرایش]

نسخه بتای ویندوز لایو سینک "Wave 4" در تاریخ 24 ژوئن 2010 منتشر شد. این نسخه جدید، با اینکه ابتدا به عنوان ویندوز لایو سینک برند شد، اولین نسخه‌ای بود که با استفاده از فناوری‌های فولدرشیر و لایو مش ساخته شده بود. در مقایسه با نسخه "Wave 3" ویندوز لایو سینک، نسخه جدید دارای ویژگی‌هایی مانند افزایش محدودیت پوشه‌ها و فایل‌های همگام‌سازی شده، امکان همگام‌سازی تا 2 گیگابایت از فایل‌ها به فضای ابری در ذخیره‌سازی همگام‌شده Windows Live SkyDrive، اضافه شدن دسترسی به دسکتاپ از راه دور لایو مش از طریق Windows Live Devices، و امکان همگام‌سازی تنظیمات برنامه‌های Internet Explorer و Microsoft Office بود. این نسخه جدید ویندوز لایو سینک نیز به طور کامل جدا از نسخه‌های قبلی ویندوز لایو سینک و لایو مش طراحی شده بود و بنابراین هیچ یک از روابط همگام‌سازی قبلی در زمان ارتقاء از ویندوز لایو سینک "Wave 3" و لایو مش حفظ نمی‌شدند. وب‌سایت قبلی ویندوز لایو سینک "Wave 3" و لایو مش دسکتاپ نیز با سرویس جدید Windows Live Devices در انتشار "Wave 4" جایگزین شدند.

نسخه بتا در تاریخ 17 اوت 2010 به‌روزرسانی شد و در تاریخ 29 اوت 2010، سرویس به طور رسمی به ویندوز لایو مش تغییر نام داد و ذخیره‌سازی همگام‌شده ابری اسکای‌درایو به 5 گیگابایت افزایش یافت، مشابه سرویس قبلی لایو مش. نسخه جدید همچنین به کاربران اجازه می‌داد تا فایل‌های مخفی را همگام‌سازی کنند، فهرستی از فایل‌های مفقود شده که در انتظار همگام‌سازی هستند را مشاهده کنند و از بهبودهای مختلف عملکردی بهره‌مند شوند. نسخه نهایی ویندوز لایو مش 2011 (Wave 4) در تاریخ 30 سپتامبر 2010 به عنوان بخشی از ویندوز لایو اسنشیالز 2011 منتشر شد.

اسکای درایو[ویرایش]

مایکروسافت در تاریخ 20 فوریه 2012 اعلام کرد که ویندوز لایو مش با یک برنامه جدید دسکتاپ اسکای‌درایو جایگزین خواهد شد، که در آن قسمت ذخیره‌سازی ابری برای این برنامه از کل فضای 7 گیگابایتی اسکای‌درایو (یا بیشتر در صورت خرید فضای اضافی توسط کاربر) استفاده خواهد کرد، به جای محدودیت 5 گیگابایتی "ذخیره‌سازی همگام‌سازی شده اسکای‌درایو" در نسخه فعلی ویندوز لایو مش. با این حال، برنامه جدید دسکتاپ اسکای‌درایو از همگام‌سازی مستقیم PC-to-PC پشتیبانی نمی‌کند و باید از ذخیره‌سازی ابری اسکای‌درایو برای همگام‌سازی بین دو یا چند دستگاه استفاده کند. در تاریخ 7 اوت 2012، مایکروسافت ویندوز اسنشیالز 2012 را منتشر کرد، که در آن اعلام شد اگر کاربری از ویندوز لایو اسنشیالز 2011 ارتقاء دهد، ویندوز لایو مش حذف و با برنامه دسکتاپ اسکای‌درایو برای ویندوز جایگزین خواهد شد.

ویژگی دسکتاپ از راه دور از لایو مش، که به کاربران اجازه می‌داد از طریق مرورگر وب به کامپیوتر از راه دور دسترسی پیدا کنند، به اسکای‌درایو منتقل نشده است. کاربران به جای آن دستور داده می‌شوند که از دسکتاپ از راه دور از یک کامپیوتر ویندوز استفاده کنند.

ویندوز لایو مش در تاریخ 13 فوریه 2013 متوقف شد و برخی از قابلیت‌های آن توسط اسکای‌درایو جایگزین شدند.

در تاریخ 27 ژانویه 2014، مایکروسافت اعلام کرد که اسکای‌درایو به "وان‌درایو" تغییر نام خواهد کرد.

منابع[ویرایش]

لینک های خارجی[ویرایش]