پیش‌نویس:کنترل ترمودینامیکی در مقابل واکنش جنبشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

باشد که می‌توانید در واکنش‌های شیمیایی، کنترل ترمودینامیکی یا کنترل جنبشی را به عنوان دو روش مهم برای تعیین ترکیب محصول در مخلوط محصول واکنش در نظر بگیرید. وقتی مسیرهای متقابل منجر به محصولات مختلف می‌شوند و شرایط واکنش برانگیختگی یا استریوسلکتیویتی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، تفاوت میان کنترل ترمودینامیکی و جنبشی مهم است. در شرایطی که محصول A سریع‌تر از محصول B شکل می‌گیرد زیرا انرژی فعال‌سازی محصول A کمتر از محصول B است، اما محصول B پایدارتر است، در چنین مواردی A محصول جنبشی است و تحت کنترل جنبشی محبوب است و B محصول ترمودینامی است و تحت کنترل ترمودینامی محبوب است.

شرایط واکنش مانند دما، فشار یا حلال، تأثیر مسیر واکنش مورد علاقه ممکن است را تأیید کنند: یا جنبشی کنترل شده یا کنترل ترمودینامیکی شده. به عنوان یک مثال، دمای کمتر جنبشی کنترل شده برجسته است و ایزومر کمتر پایدار با اندو ایزومر 2، محصول عمده واکنش است. در 81 درجه سانتیگراد و بعد از مدت زمان طولانی و تعادل شیمیایی می‌تواند خود را اعلام کند و ایزومر اکسو ترمودینامیکی پایدارتر 1 شکل می‌گیرد.

به عنوان یک مثال بی‌نظیر، می‌توان به کنترل ترمودینامیکی یا جنبشی را در واکنش دایلز-آلدر از سیکلوپنتادیئن با فوران اشاره کرد. در دمای اتاق، کنترل جنبشی پیش می‌آید و ایزومر 2 کمتر پایدار به عنوان محصول اصلی واکنش شکل می‌گیرد. در دمای 81 درجه سانتیگراد و بعد از مدت زمان طولانی، تعادل شیمیایی خود را می‌تواند اعلام کند و ایزومر اکسو ترمودینامیکی پایدارتر 1 شکل می‌گیرد.

برای شناخت کنترل ترمودینامیکی یا جنبشی در واکنش دایلز-آلدر، می‌توان مورد ناب مثال دیگری را مطرح کرد. با روند کنترل کینتیکی و ترمودینامیکی این واکنش، در دمای کم، واکنش‌ها با انتخاب‌اندازه منجر به‌شکل صرفاً به محصولات جفت-[۴+۲] سایکلوادیشن (۵) منجر می‌شوند. همچنین، در دمای بالا، تشکیل داده‌های دومینو (۶) مشاهده می‌شود.

به طور کلی، هر واکنشی در طیف بین کنترل جنبشی و کنترل ترمودینامیکی قرار دارد. این اصطلاحات با توجه به دما و مقیاس زمان تعریف می‌شوند. فرایند در دمای کم و زمان واکنش کوتاه، به کنترل جنبشی نزدیک می‌شود. برای مقیاس زمان کافی، هر واکنش به کنترل ترمودینامیکی نزدیک می‌شود، حداقل به طور اصلی.

در کنترل جنبشی، یک یا هر دو واکنش جلویی منجر به محصولات ممکن، قابل توجه‌تر از تعادل میان محصولات است. در مرحله t زمان واکنش، نسبت محصول نسبت دستکاریها k و بنابراین یک تابع از اختلاف انرژی‌های فعال‌سازی Ea یا

ΔG‡ است.

این موضوعات باعث می‌شوند تا برای یک دمای مشخص، واکنش کنترل ترمودینامیکی یا جنبشی باشد. اگر انتقال پروتون سریع‌تر از همه باشد، تعادل میان محصول واکنش احتمالاً رخ می‌دهد و محصول پایدار ترمودینامیکی همیشه ترجیح داده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. ویکی پدیا انگلیسی
  2. Organic Chemistry