پرش به محتوا

پیش‌نویس:کارخانه چیت سازی ری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کارخانه‌ی چیت‌سازی ری را در سال ۱۳۲۶ حسن کورس تأسیس کرد. این کارخانه به همراه نساجی مقدم و افشار یزد تا پیش از انقلاب تولیدکننده‌ی اصلی انواع و اقسام پارچه‌ مورد نیاز کشور به حساب می‌‎آمد.

این کارخانه در جنوب تهران و مجاور خیابان فداییان اسلام و جنوب خیابان شهید غیبی واقع شده است. چیت ری در سال 1326 با سرمایه اولیه 561،600،000 ریال کار خود را آغار کرد و دو سال بعد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کارخانه تا قبل از انقلاب اسلامی 1357 بصورت خصوصی اداره می‌شد که در سال 1358 طی مراحلی 44 درصد از سهام آن مصادره و بعدها بطور کلی در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفتن. مساحت و زمین این کارخانه 156 هزار مترمربع است که از این مقدار حدودا 70 درصد به زیربنا اختصاص یافته است.

درختان متعددی در قسمت مرکزی و جنوبی این کارخانه قرار دارد که نشان از سابقه‌ی طولانی این کارخانه و فضای سبز آن دارد.

کارخانه چیت ری که در محله جوانمرد قصاب قرار دارد، واجد بناهایی با ارزش میراثی است که به دلیل قدمت‌شان(بیش از 70 سال) می‌توانند در آثار حفاظت شده‌ی سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد. احیا و حفظ این کارخانه مانند کارخانه‌ی سیمان ری می‌تواند روحی تازه به ناحیه صنعتی شمال ری و خیابان فداییان اسلام ببخشد. همچنین این امر می‌تواند بخشی از میراث صنعتی موثر تهران را حفظ نماید.

تاکنون تلاش‌های زیادی در سالیان مختلف برای تخریب این کارخانه و تبدیل آن به مجتمع تجاری و مسکونی انجام شده که به دلیل ارزش میراثی و تاریخی آن متوقف شده است.