پرش به محتوا

پیش‌نویس:مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای (دانشگاه علوم پزشکی تهران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

معرفی مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای (دانشگاه علوم پزشکی تهران)

پرونده:مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای (دانشگاه علوم پزشکی تهران)
https://w.wiki/7rLF


مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای، با هدف ارتقای سطح پژوهش‌های بنیادی و مسئله محور در زمینه تصویربرداری هسته ای و مولکولی و نیز درمان‌های هسته ای که هر روزه در حال تغییر است، گام برمی‌دارد و در راستای رسیدن به مرزهای علم و فناوری، به پرورش نیروی انسانی متخصص، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و جلب همکاری متخصصین خارج از کشور می‌پردازد.

همچنین این مرکز با توجه به نتایج تحقیقات جدید به بومی سازی علوم و فنون و به کاربستن آن در کشور پرداخته و در صورت فراهم شدن امکانات نسبت به مشارکت در اجرای پروژه‌های ملی با سایر بخشها و دستگاه‌ها همکاری می‌نماید.

قطب علمی پزشکی هسته ای کشور در زمینه سرآمدی و پیشرو بودن و در راستای یکسان‌سازی خدمات و ارائه آن به بهترین نحو و کیفیت جهت برخورداری جامعه از خدمات بهینه در نظر دارد نسبت به تهیه، ارائه و انتشار گایدلاین‌های تصویربرداری و نیز ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در زمینه‌های کاری مرتبط اقدام نماید.

موافقت اصولی تأسیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۰۸ و موافقت قطعی مربوطه در تاریخ ۱۳۸۷/۰۲/۰۷ اخذ شده‌است، ولی این مرکز بیش از نیم قرن (از سال ۱۳۴۴) سابقه فعالیت دارد.

معرفی

استفاده از مواد رادیواکتیو در پزشکی ایران، با اندازه‌گیری مقدار ید رادیواکتیو در ادرار ۲۴ ساعته در سال ۱۳۳۹ شمسی برابر ۱۹۶۰ میلادی بوسیله دستگاهی که چهار لوله گایگر مولر در اطراف ظرف ادرار قرار داده شده بود در آزمایشگاه معروف به آزمایشگاه پیمان مرکزی در دانشکده علوم دانشگاه تهران شروع شد. حدود یکسال بعد (سال ۱۳۴۰) نقشه‌برداری از تیروئید توسط گاماکامرایی که به بیمارستان رازی هدیه شده بود و همچنین اندازگیری هورمون تیروئید در خون توسط دکتر صادق نظام مافی استاد گروه آموزشی داخلی دانشکده پزشکی تهران در زیرزمین بیمارستان رازی که گویا زمانی حوضخانه مرحوم حاج محتشم السلطنه اسفندیاری بود، انجام شد. در همان روزها دکتر هوشنگ دولت‌آبادی در مطب خصوصی خود در تهران وسایلی برای سنجش جذب ید-۱۳۱ در تیروئید گرد آورده بود. چندی بعد دکتر رسول برکت آزمایشگاه پزشکی هسته‌ای را در دانشگاه شیراز بنیان نهاد و چندی آنرا ارائه نمود. در سال ۱۳۴۴ برابر با ۱۹۶۵ میلادی با هدیه معصومه قراگزلو از محل ثلث مرحوم شوهرشان ابراهیم قراگزلو مرکز پزشکی هسته‌ای و تحقیقات غدد داخلی دانشگاه تهران ایجاد و مجهز گردید و توسعه این مرکز تا سال ۱۳۵۰ ادامه یافت تا به شکل کنونی درآمد. در واقع اولین بنا در این محوطه بود که بعداً بیمارستان شریعتی در مجاور آن ساخته شد. ریاست این مرکز تا سال ۱۳۵۸ به عهده دکتر صادق نظام مافی که مدیریت گروه آموزشی بیماری‌های داخلی دانشگاه را هم به عهده داشتند ادامه یافت. در سال ۱۳۵۸ بعد از بازنشسته شدن دکتر صادق نظام مافی مسئولیت اداره این مرکز به دکتر محسن ساغری واگذار گردید. در آن زمان با توجه به نیاز مبرم به تربیت کارشناس و پزشک متخصص و تهیه تجهیزات جدید و استفاده از روش‌های تشخیصی و درمانی جدید، برای اولین بار در کشور در سال ۱۳۶۰ گروه آموزشی پزشکی هسته‌ای در این مرکز تأسیس و از سال ۱۳۶۲ نسبت به پذیرش اولین دستیاران پزشکی هسته ای اقدام گردید. همچنین این مرکز در سال ۱۳۸۶ به دلیل ارائه خدمات یاد شده، از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعنوان قطب منتخب علمی کشور انتخاب گردید. پس از بازنشستگی آقای دکتر ساغری، دکتر محمد افتخاری تا سال ۱۴۰۰ و دکتر علیرضا امامی اردکانی تا سال ۱۴۰۱ و هم‌اکنون دکتر داود بیبکی ریاست این مرکز تحقیقات را به عهده دارند.

مأموریت

  • - تلاش در راستای نوآوری در حوزهٔ آنالیز، تفسیر و کاربرد بالینی تصویربرداری هسته ای و مولکولی.
  • - تلاش در راستای نوآوری در حوزهٔ تولید و ارزیابی پیش بالینی و بالینی رادیوداروها.
  • - آموزش افراد برای ایجاد گروهی متخصص متشکل از پژوهشگران برجسته در زمینه علوم مرتبط با رادیودارو و پزشکی هسته ای، برقراری ارتباط مؤثر با مراکز تحقیقاتی درون دانشگاهی در راستای انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای
  • - برقراری ارتباط مؤثر با مراکز خارج از دانشگاه در راستای مسئله محور کردن پژوهش‌ها
  • - فراهم کردن موقیت‌های پژوهشی و حمایت مالی برای ارتقای سطح بازدهی مرکز
  • - ارائه و انتشار گایدلاین‌های تصویربرداری هسته ای و مولکولی و نیز درمان‌های هسته ای
  • -گرایش پژوهشی
  • - تصویربرداری هسته ای در حوزه بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، گوارشی، استخوانی، مغزی، غدد و تومورهای سرطانی
  • - درمان هسته ای سرطان‌ها، بیماری‌های تیروئیدی و رادیوسینووکتومی
  • - ارزیابی رادیوداروهای تشخیصی-درمانی جدید
  • - کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی هسته ای

امکانات و توانمندی‌ها

این مرکز در واقع اولین و قدیمی‌ترین مرکز پزشکی هسته ای کشور می‌باشد، و با دارا بودن سه بخش تصویر برداری، آزمایشگاهی(In vitro) و درمان، سالیانه پذیرای هزاران بیمار از سراسر کشور است. همچنین ژورنال پزشکی هسته ای ایران (Iranian Journal of Nuclear Medicine) که معتبرترین ژورنال کشور در زمینه پزشکی هسته ای و رادیودارو بوده و در بانک‌های کتابشناختی بین‌المللی نظیر ISI و Scopus نمایه می‌گردد، از انتشارات این مرکز می‌باشد.

این امکانات به شرح زیر می‌باشند:

Cyclotron and PET Radiopharmaceutical Production Facilities

HOT Lab and SPECT Radiopharmaceutical Preparation Facilities

1 PET/CT (Siemens)

1 SPECT/CT (Siemens)

3 Gamma Camera

1 Single-Head Gamma Camera (ARGUS)

1 Dual-Head Gamma Camera (GENESYS)

1 Dual-Head Gamma Camera (SOLUS)

1 Bone Densitometer (HOLOGIC)

Inpatient Ward for Clinical Application of Therapeutic Radiopharmaceuticals

Patient Clinic

In vitro Laborator