پیش‌نویس:مردان فریب خورده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مردان فریب خورده
نویسنده(ها)استر ویلار
موضوع(ها)حقوق مردان, سکسیسم, مطالعات جنسیتی, غیر داستانی
تاریخ نشر
1971

مردان فریب خورده کتابی است در سال 1971 توسط نویسنده آرژانتینی تبار، استر ویلار، به زبان آلمانی نوشته شده و توسط Eva Borneman به انگلیسی ترجمه شده است. ایده اصلی کتاب این است که زنان نه تنها توسط مردان سرکوب نمی‌شوند، بلکه از مردان برای رسیدن به منافع خود سو استفاده می‌کنند. [۱] چاپ سوم این کتاب در ژانویه 2009 منتشر شد.

خلاصه کتاب[ویرایش]

این کتاب استدلال می‌کند که بر خلاف لفاظی‌های رایج فمینیست ها و فعالان حقوق زنان، زنان در جوامع توسعه یافته نه تنها سرکوب نمی‌شوند، بلکه از یک سیستم کاملا سازمان یافته برای فریفتن مردان استفاده می‌کنند

ویلار می نویسد: «مردان توسط زنان آموزش دیده و شرطی شده اند، که مشابه روشی است که پاولوف سگ هایش را شرطی می کرد، تا برده آنها شوند. دستمزد این بردگی استفاده دوره‌ای از واژن زنان است." کتاب بحث خود را این‌گونه ادامه می‌دهد که پسران و مردان جوان تشویق می‌شوند تا مردانگی خود را در رابطه عاطفی و جنسی با یک زن، گرو بگذارند، تا زن بتواند به وسیله بالا بردن جایگاه اجتماعی خود، مرد را تحت سلطه خود دربیاورد و از این راه مرد بتواند مردانگی خود را حفظ کند. ویلار اظهار کرده این وضعیت برای مدتی‌ست که برقرار است.

نویسنده می گوید که تعاریف و هنجارهای اجتماعی، مانند ضعیف انگاری زنان، توسط خود زنان و برای ارضا کردن نیازهایشان به وجود آمده است. ویلار سازوکار آن را این‌گونه شرح می‌دهد: اگر زنان ضعیف انگاشته شوند، جامعه انتظارات کم‌تری از آنان خواهد داشت، در نتیجه راه‌ گریز بیشتری برای فرار از مسئولیت‌ها نسبت به مردان به آنان داده می‌شود. ویلار بیان می‌کند که زنان عموماً « آهن پرست » بوده و به دنبال ارضای نیازهای مالی و دیگر نیازهای خود به وسیله مردان هستند. یکی از روش‌های کنترل مردان توسط زنان، تعریف و تمجید است. زنان، آن دسته از مردانی را که نیازهایشان را تأمین می‌کنند با تعریف و تجمیدهای دروغین فریب می‌دهند.

یکی دیگر از روش‌‌های فریفتن مردان، نمایش های عاطفی است. ویلار می‌گوید زنان برخلاف مردان، می‌توانند واکنش‌های عاطفی خود را کنترل کنند و قادرند با ایجاد واکنش‌های عاطفی غلوآمیز به خواسته‌های خود برسند؛ و در واقع از مردان "باج‌خواهی" عاطفی می‌کنند. زنان، رابطه جنسی را به عنوان وسیله‌ای برای فریب و کنترل به کار برده و همچنین از مفاهیم سنتی عشق و رابطه عاشقانه که جلوه مثبت‌تری نسبت به رابطه جنسی دارد در راستای کنترل زندگی جنسی مردان، استفاده می‌کنند. به عقیده ویلار، مردان هیچ منفعتی از ازدواج نمی‌برند و زنان با تظاهر به این که ازدواج، خواسته‌های عاطفی مردان را ارضا می‌کند آنان را وادار به ازدواج می‌کنند.

ویلار بحث خود را این‌گونه تمام می‌کند که تغییر این وضعیت با درخواست مستقیم از زنان بسیار دشوار می‌باشد، چراکه زنان نسبت مشکلات مردان بی‌تفاوت هستند و حاضر نیستند جایگاه آسوده خود را از دست بدهند. این موضوع به مردان بستگی دارد که فریبکاری و باج‌خواهی عاطفی زنان را تشخیص دهند و این‌گونه رفتارها را به طور گسترده نقد کنند تا راه برای تغییرات اساسی باز شود.

دیدگاه عمومی[ویرایش]

کتاب مردان فریب خورده، در زمان انتشارش به شدت مورد استقبال قرار گرفت، بخشی از این استقبال به علت پوشش خبری قابل توجه آن بود [۲]

ویلار در تاریخ 21 فوریه 1973 برای صحبت درمورد کتابش، در برنامه The Tonight Show حضور پیدا کرد. در سال 1975 وی به یک نشست تلویزیونی [۳] در شبکه WDR با آلیس شوارتزر که در آن زمان به عنوان یکی از نمایندگان مطرح جنبش زنان در آلمان شناخته میشد، دعوت شد. این نشست به علت پرخاشگری زیاد آن، به شدت بحث برانگیز شد. برای نمونه، در یک مقطع از این نشست، شوارتزر، ویلار را [۴] "نه تنها یک سکسیست ، بلکه یک فاشیست " خطاب کرد و کتاب او را با روزنامه مشهور نازی ها Der Stürmer مقایسه کرد. [۵]

ویلار مدعی شده به خاطر نگارش این کتاب، تهدید به مرگ شده است: «هیچ گاه تا این اندازه تصور نمی‌کردم که پس از نوشتن این کتاب در چه انزوایی قرار خواهم گرفت. و در مخیله‌ام نمی‌گنجید که چه عواقبی برای نگارش کتاب‌های بعدی و حتی زندگی شخصی‌ام در بر خواهد داشت - تهدیدهای خشونت آمیز تا به امروز متوقف نشده است.» [۶]

بر اساس آمار مؤسسه کتاب اسپانیایی، نسخه ترجمه شده به زبان اسپانیایی (تحت عنوان El Varón Domado) در سال 1975 به سومین کتاب پرفروش اسپانیا تبدیل شد.

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Times, Judith Weinraub Special to The New York (June 13, 1972). "She Says It's the Men Who Are Enslaved (Published 1972)".
  2. E. Vilar, "Der dressierte Mann", radio-interview (in german) بایگانی‌شده در ۲۰۱۲-۰۵-۰۳ توسط Wayback Machine ARD, November 7, 1971. Retrieved in December 19, 2011.
  3. Excerpts from the debate can be seen in the documentary about Alice Schwarzer, available in the "Deutschland - Lenker und Gestalter" series of 12 DVDs released in Germany, and in a recent Schwarzer interview aired in September 27, 2011, and available in the ARD website. The full-42 minute debate can be obtained directly from WDR in DVD here.
  4. Im Clinch (in german) Der Spiegel, February 10, 1975. Retrieved December 20, 2011.
  5. Frau gegen Frau (in german) Die Zeit, June 16, 2005. Retrieved December 20, 2011.
  6. Esther Vilar, The Manipulated Man, revised edition, August 1998

لینک های خارجی[ویرایش]