پرش به محتوا

پیش‌نویس:سوپر ماریو کاغذی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوپر ماریو کاغذی
جعبه هنر آمریکای شمالی
آثار هنری آمریکای شمالی و استرالیا
توسعه‌دهنده(ها)سیستم های هوشمند
ناشر(ها)نینتندو
کارگردان(ـان)ریوتا در کنار
تهیه‌کننده(ها)کنسوکه تانابه
رویچی در شمال
برنامه‌نویس(ـان)تادائو ناکایاما
هنرمند(ان)کنار رودخانه حکمت
آهنگساز(ان)نائوکو پذیرفته شد
صندلی در زیرزمین
یاسوهیسا بابا
سریماریو کاغذی
سکو(ها)وی
تاریخ(های) انتشارالگو:انتشار بازی ویدیویی
ژانر(ها)اکشن نقش آفرینی, پلتفرم
حالت(ها)تک نفره

سوپر کاغذ ماریو یک بازی اکشن نقش آفرینی در سال ۲۰۰۷ است که توسط سیستم های هوشمند توسعه یافته و توسط نینتندو برای وی آی آی منتشر شده است. این سومین قسمت از سری ماریو کاغذی و اولین بازی ماریو در وی آی آی است. بازی ماریو، هلو، بوسر و لوئیجی را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند قلب‌های پاک را جمع‌آوری کنند و کنت بلک و عواملش را از نابود کردن جهان باز دارند.

در حالی که بازی های قبلی ماریو کاغذی مبتنی بر نوبت هستند، سوپر ماریو کاغذی دارای عناصری از بازی های آر پی جی و پلتفرم های اسکرول جانبی است. برخی از منتقدان آن را ترکیبی از این دو ژانر توصیف کردند. ویژگی اصلی، توانایی ماریو در چرخش بین پرسپکتیوهای دو بعدی و سه بعدی است. بیشتر بازی در یک پرسپکتیو دو بعدی انجام می شود و از پرسپکتیو سه بعدی برای حل معماها و دسترسی به مناطقی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند استفاده می شود. هلو، بوسر و لوئیجی نیز توانایی های منحصر به فردی دارند و توانایی های اضافی را می توان از طریق به دست آوردن شخصیت های شریک معروف به پیکسلز به دست آورد.

بازی سوپر ماریو کاغذی به طور کلی نقدهای مثبتی دریافت کرد و یکی از بهترین بازی‌های وی آی آی سال بود که بازبینی شد. منتقدان گیم پلی، مکانیک تغییر ابعاد، سبک هنری، اصالت و داستان آن را ستودند، اگرچه حجم زیاد متن انتقاداتی را به همراه داشت. این بازی نامزد دریافت جوایز متعددی شد، از جمله جایزه بازی نقش‌آفرینی برجسته در دوازدهمین جوایز ماهواره‌ای . از آن زمان منتقدان آن را به عنوان یکی از بهترین بازی های وی آی آی می دانند. بیش از ۴٫۲۳ میلیون نسخه تا سال ۲۰۱۴ فروخته شده است که آن را به پرفروش ترین بازی در سری ماریو کاغذی و یکی از پرفروش ترین بازی های وی آی آی تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۶، سوپر ماریو کاغذی مجدداً در فروشگاه اینترنتی وی یو منتشر شد. ماریو کاغذی: ستاره استیکر در سال ۲۰۱۲ دنبال شد.

سوپر ماریو کاغذی یک بازی پلتفرم با عناصر نقش آفرینی اکشن است که خود را از بازی های قبلی این سری متمایز می کند. [۱] مانند نسخه های قبلی خود، گرافیک از محیط های سه بعدی و کاراکترهای دو بعدی تشکیل شده است که انگار از کاغذ ساخته شده اند. بازیکن ماریو و شخصیت های مختلف دیگر را کنترل می کند و مانند سایر بازی های ماریو بر پلتفرم های خطی غلبه می کند. [۲] هدف بازیکن جمع آوری هشت قلب پاک و شکست آنتاگونیست اصلی کنت بلک است. بازیکن می تواند با شخصیت های غیر بازیکن (ان پی سی) صحبت کند، دشمنان را شکست دهد یا با محیط تعامل کند. برخلاف بازی‌های قبلی ماریو کاغذی که از یک سیستم جنگی نوبتی در خارج از جهان استفاده می‌کردند، در سوپر ماریو کاغذی تمام نبردها در زمان واقعی است. امتیازات تجربه پس از شکست دادن دشمنان به دست می آید و به بازیکن اجازه می دهد تا سطح خود را افزایش دهد تا آمار خود را افزایش دهد. [۲] [۳] ماریو می‌تواند به‌طور موقت بین ابعاد «چرخش» کند، جایی که دوربین ۹۰ درجه می‌چرخد تا چشم‌انداز سه‌بعدی صحنه را آشکار کند، عناصر پنهان در پرسپکتیو دوبعدی معمولی را آشکار می‌کند، و می‌توان از آن برای مانور در اطراف موانع غیرقابل عبور به صورت دو بعدی استفاده کرد. [۳]

لوئیجی ، پرنسس هلو و بوسر به عنوان شخصیت‌های قابل بازی به مهمانی بازیکن می‌پیوندند و هر کدام دارای توانایی‌های منحصربه‌فردی برای غلبه بر موانع خاص هستند. لوئیجی می تواند از بالاترین ارتفاع بپرد، هلو می تواند شناور شود و به مناطق غیرقابل دسترس دسترسی پیدا کند، و مرورگر می تواند برای شکست دادن دشمنان آتش نفس بکشد. فقط ماریو توانایی چرخش بین دو بعدی و سه بعدی را حفظ می کند. بازیکن می تواند در هر زمان با استفاده از منوی درون بازی، بین هر شخصیتی در مهمانی جابه جا شود. موجودات پری مانندی به نام «پیکسل» به دست می‌آیند که هر کدام یک توانایی اضافی می‌دهند، مانند ثورو که به بازیکن اجازه می‌دهد اشیاء را بردارد و پرتاب کند. تیپی، یک پیکسل که از ابتدا بازیکن را همراهی می‌کند، می‌تواند نکاتی را برای شکست دادن دشمنان آشکار کند و برای یافتن اسرار در محیط استفاده می‌شود.

جهان هاب شهر فلیپساید است، که به عنوان "بین ابعاد" قرار دارد، [۴] و یک همتای آینه ای دارد، فلیپساید، که در نیمه دوم بازی باز می شود. [۵] از فلیپساید بازیکن می تواند از طریق درب های بعدی به دنیاهای مختلف سفر کند. [۲] دسترسی به هر جهان در ابتدا قفل است. تکمیل هر جهان و بازیابی قلب پاک در آن، دسترسی به جهان بعدی را باز می کند.

طرح[ویرایش]

سوپر ماریو کاغذی با ربودن مرورگر و پرنسس هلو و وادار کردن آن دو به ازدواج توسط کنت بلک باز می شود. اتحاد آنها، همانطور که توسط پیش آگهی تاریک پیش بینی شده است، قلب آشوب را احضار می کند. بلک کنترل هرج و مرج قلب را در دست می‌گیرد و از آن برای باز کردن خالی، یک شکاف بین‌بعدی به آرامی در حال گسترش، استفاده می‌کند تا جهان معیوب را از بین ببرد و جهان کاملی را در جای خود ایجاد کند. [۶] ماریو توسط تیپی به فلیپ ساید منتقل می شود و مرلون به او ماموریت می دهد تا هشت قلب پاک را که برای خنثی کردن نابودی لازم هستند جمع آوری کند. ماریو پس از یادگیری توانایی چرخش بین ابعاد، سفر خود را با تیپی در کنار خود آغاز می کند و برای جمع آوری آنها به دنیاهای مختلف سفر می کند.

در طول ماجراجویی، ماریو با هلو و بوسر که در تلاش به او می‌پیوندند، دوباره متحد می‌شود. بلک مینیون های خود، دیمنتیو، میمی و اوچانکس و همچنین لوئیجی را که شستشوی مغزی داده شده را می فرستد تا به گروه ماریو حمله کنند و پیشرفت آن ها را کاهش دهند. لوئیجی در نهایت خاطرات خود را بازیابی می کند و آخرین نفری است که به گروه ماریو می پیوندد. ماریو موفق می شود هر هشت قلب پاک را جمع آوری کند، اما نه قبل از اینکه فضای خالی به اندازه ای بزرگ شود که یکی از دنیاها را از بین ببرد.

در فلاش بک ها مشخص می شود که کنت بلک و تیپی در اصل عاشق بلومیر و تیمپانی بودند. پدر بلومیر، با نارضایتی از رابطه آنها، تیمپانی را تبعید و نفرین کرد تا برای همیشه بین ابعاد سرگردان باشد. بلومیر در ناامیدی کنترل پیش آگهی تاریک را به دست گرفت و مصمم بود به جهان پایان دهد. مرلون بدون اینکه او بداند، تیمپانی را با تبدیل کردن او به پیکسل پیدا کرد و نجات داد، اما او خاطرات خود را از دست داده بود. این دو به آرامی در طول بازی به هویت دیگری پی می برند.

قهرمانان با هر هشت قلب پاک به قلعه بلک سفر می کنند. آنها با هر یک از مینیون های بلک روبرو می شوند اما یک به یک گم می شوند: مرورگر و اوچانکس ظاهراً توسط یک سقف در حال سقوط له می شوند. هلو و میمی در یک گودال سقوط می کنند. و به نظر می رسد دیمنتیو هم خودش و هم لوئیجی را می کشد. ماریو و تیپی به تنهایی با بلک روبرو می شوند. تیپی نشان می دهد که تیمپانی است، اما بلک از پایان دادن به نقشه خود امتناع می کند. سایر قهرمانان برمی گردند و با استفاده از قدرت قلب های پاک، بلک را شکست می دهند. بلک، با بازگشت به هویت بلومیری خود، از قهرمانان می خواهد که او را بکشند تا قلب آشوب را از بین ببرند و از آخرالزمان جلوگیری کنند. با این حال، دیمنتیو، که ظاهراً دستیار بلک، ناستازیا را می‌کشد و لوئیجی را شستشوی مغزی می‌دهد تا به‌عنوان میزبان هرج و مرج قلب خدمت کند، تصرف می‌شود. بلومیر و تیپی دور منتقل می شوند و قهرمانان باقی مانده بدون قدرت قلب های خالص بیش از حد همتا هستند. با این حال، عشق بین بلومیر، اوچانکس و میمی قدرت آنها را بازیابی می کند.

دیمنتیو نابود می شود اما سایه ای از قدرت خود را پشت سر می گذارد تا مطمئن شود که هرج و مرج قلب می تواند وظیفه خود را به پایان برساند. بلومیر و تیمپانی با هم ازدواج می‌کنند، که قلب آشوب را از بین می‌برد و نابودی آن را معکوس می‌کند. قهرمانان به همراه اوچانکس، میمی و ناستازیا احیا شده به فلیپساید بازمی گردند، اما بلومیر و تیمپانی گم شده اند. اوچانکس، میمی و ناستازیا متعهد می شوند که دنیای کاملی را بسازند که بلومیر وعده ساخت آن را داده بود.

توسعه و انتشار[ویرایش]

Photo of Kensuke Tanabe
Super Paper Mario اولین بازی Paper Mario بود که توسط Kensuke Tanabe تولید شد.

اینتلیجنت سیستمز بازی های قبلی این سری و س ماریو کاغذی را توسعه داد. کارگردان ریوتا در کنار مفهوم سنتی بازی های قبلی را با این هدف که طرفداران را با مفهومی جدید غافلگیر کند تغییر داد. هنگام ایجاد مفاهیم بازی، او تغییر در ابعاد را اجرا کرد. او مبارزه را با بازی های قبلی متفاوت کرد تا با ایده تعویض ابعاد مطابقت داشته باشد. هنگامی که به تهیه کننده کنسوکه تانابه ارائه شد، هر دو توافق کردند که این بازی در سبک یک بازی ویدیویی اکشن ماجراجویی بهتر کار می کند، اگرچه او از کارکنان خواست تا طرح بازی نقش آفرینی را حفظ کنند. [۷] کاواده «ایجاد یک رابطه هارمونیک بین دنیای دوبعدی و سه بعدی» را دشوار دانست و خاطرنشان کرد که این فرآیند شامل آزمون و خطا است. او گفت که چگونه ایجاد یک سطح "نیازمند تلاش برای ایجاد دو سطح" است، زیرا هدف آنها افزودن اسرار به صورت سه بعدی است که در دو بعدی قابل مشاهده نیستند. [۷]

در ۱۱ مه ۲۰۰۶، سوپر ماریو کاغذی برای گیم‌کیوب از طریق یک تریلر در نمایشگاه رسانه و تجارت ای۳ اعلام شد که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ منتشر خواهد شد [۸] نینتندو تصمیم گرفت که مکعب بازی را برای یک نسخه نمایشی قابل پخش در صفحه نمایش نداشته باشد. [۹] گیم‌اسپات سوپر ماریو کاغذی را به عنوان فینالیست انتخاب ویرایشگر E3 فهرست کرد. [۱۰] نینتندو تاریخ انتشار ۹ اکتبر ۲۰۰۶ را در اواخر ماه می تایید کرد. [۱۱] قرار بود سوپر ماریو کاغذی یکی از آخرین بازی های مکعب بازی شخص اول باشد، [۱۲] اما توسعه آن در سال ۲۰۰۶ به وی منتقل شد. [۱۲] این بازی در آوریل ۲۰۰۷ منتشر شد، [۱۲] که تبدیل به اولین بازی ماریو برای وی شد. [۱۳] کنترل‌ها مشابه نسخه مکعب بازی نگهداری می‌شدند و اجرای کنترل‌های حرکتی وی بسیار کم بود.

اگر زبان روی انگلیسی، آلمانی یا اسپانیایی تنظیم شده باشد، نسخه‌های اولیه پی ای ال دارای اشکال هستند. طبق گفته نینتندو اروپا ، اگر ماریو در فصل ۲-۲ بدون برداشتن کلید با ان پی سی میمی صحبت کند، بازی متوقف می‌شود و بازیکن را مجبور می‌کند تا از سیو قبلی مجدداً شروع به کار کند. نینتندو اروپا پیشنهاد جایگزینی هر دیسک بازی آسیب‌دیده را با دیسک‌های وصله‌شده بدون پرداخت هزینه داد. [۱۴]

پذیرایی[ویرایش]

  بر اساس وب‌سایت جمع‌آوری نقد متاکریتیک ، سوپر ماریو کاغذی بر اساس ۵۷ منتقد، «بررسی‌های عموماً مطلوب» را با امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ دریافت کرد. این ششمین امتیاز در میان بازی های وی منتشر شده در سال ۲۰۰۷ است.

مکانیک چرخش ابعاد عموماً بازخوردهای مثبتی دریافت کرد. گاماسوترا این بازی را به عنوان یک "نسخه برجسته وی" و "موثر مورد توجه منتقدان" توصیف کرد. [۱۵] مکانیک متحول کننده ابعاد، معماها، خلاقیت و نوشتن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بیشتر انتقادها به ناتوانی آن در جلب رضایت کسانی که به دنبال یک بازی آر پی جی خالص یا پلتفرمینگ هستند معطوف شد. [۱۵] داستان آن نیز مورد تحسین قرار گرفت، اگرچه برخی از انتقادات به مقدار زیادی متن وارد شد. برایان وور، بازبینی کننده گیم اینفورمر ، از گنجاندن عناصر بیشتر پلتفرمینگ و مکانیک چرخاندن ابعاد قدردانی کرد و در عین حال نوشته را به عنوان "مسلماً بهترین" در هر آر پی جی ماریو ستایش کرد. بازبینان فامیتسو طرح مکانیک، تعادل و کنترل تغییر ابعاد آن را ستودند. [۱۶]

مت کاساماسینا از آی‌جی‌ان ، سوپر ماریو کاغذی را «باید خرید» خواند و از ترکیب سبک‌های پلتفرم و آر پی جی، کنترل‌ها و نوشتن تعریف کرد، اما نسبت به حجم «مضحک» متن و ظاهر «بیهوده» بخش‌های سه‌بعدی انتقاد داشت. تریلرهای گیم نیز از تکیه بر متن انتقاد داشتند، اما داستان و همچنین گیم پلی "محکم" و "اعتیادآور" را ستایش کردند. براین ویلیامز از گیم‌اسپای «خط داستان بسیار عجیب و سرگرم‌کننده» و همچنین طراحی سطح و کنترل‌های آن را تحسین کرد، اما گفت که بسیار آسان و فاقد ارزش پخش است. برت الستون، بازبینی کننده گیمزریدار+ گرافیک، دیالوگ ها و کنترل ها را تحسین کرد اما گفت که "نزدیک به پایان" شروع به کاهش یافت.

شین بتنهاوزن از الکترونیک گیمینگ مانثلی، سوپر ماریو کاغذی را "باید بازی برای هر دارنده وی" نامید و خلاقیت، گیم پلی، معماها و فیلمنامه آن را ستود، اما عناصر آر پی جی "پخته نشده" را مورد انتقاد قرار داد. جان واکر، منتقد یوروگیمر نیز از گیم پلی بازی انتقاد کرد و آن را "کمی ضعیف تر" از اکثر پلتفرم های ماریو خواند، اما نوشته آن را "به طور مداوم خنده دار، و در پایان، حتی به طرز چشمگیری تاثیرگذار" تحسین کرد. ریکاردو تورس از گیم‌اسپات گفت که "کاملاً با برخی از آثار دیگر این سری برابری نمی کند" اما از گیم پلی، نوشتن، طول و تلاش های جانبی آن تمجید کرد. [۲] مایکل کول از گزارش جهانی نینتندو از برخی «پازل‌های خسته‌کننده» و عقب‌نشینی انتقاد کرد و از نگارش، تصاویر و گیم‌پلی آن تمجید کرد و آن را «نامه‌ای عاشقانه عجیب و غیرمنتظره به طرفداران نینتندو» خواند. چندین منتقد در گیمر از نوشتن و دیالوگ های کمدی تمجید کردند.

حراجی[ویرایش]

در هفته اول عرضه آن در ژاپن، ۱۴۴۰۰۰ نسخه فروخته شد که در مجموع مشابه بازی های قبلی سوپر ماریو کاغذی بود . این بازی به عنوان پرفروش ترین بازی هفته قرار گرفت. [۱۷] با توجه به گروه گروه ان‌پی‌دی ، ۳۵۲۰۰۰ نسخه در آوریل ۲۰۰۷ در ایالات متحده فروخته شد و به عنوان سومین بازی پرفروش کنسول آوریل ۲۰۰۷ در ایالات متحده پس ازپوکمون الماس و پوکمون مروارید رتبه بندی شد. [۱۸] تا مارس ۲۰۰۸، نینتندو ۲٫۲۸ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است که ۵۰۰۰۰۰ نسخه در ژاپن و ۱٫۷۸ میلیون نسخه در خارج از کشور فروخته شده است. [۱۹] به گفته کوتاکو ، بیش از ۴٫۲۳ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شد که آن را به پرفروش‌ترین محصول در سری ماریو کاغذی تبدیل کرد. [۲۰]

جوایز و افتخارات[ویرایش]

سوپر ماریو کاغذی نامزد بهترین بازی آر پی جی و بهترین بازی وی در جوایز نقطه بازی و بهترین های ای جی ان در سال ۲۰۰۷ شد و جایزه بهترین آر پی جی را از ای جی ان دریافت کرد. [۲۱] [۲۲] [۲۳] [۲۴] 1UP.com آن را نامزد بهترین بازی ماجراجویی و بازی سال کرد. [۲۵] شش نامزدی جایزه از نینتندو پاور دریافت کرد، از جمله بازی وی از سال و بازی سال، [۲۶] [۲۷] و برنده جایزه انتخاب خواننده در رده بهترین داستان/نویسندگی شد. [۲۸] این بازی به عنوان دومین بازی برتر وی سال در جوایز انتخاب ' آر پی گیمر ، [۲۹] و سه نفر از نه 'آر پی جی فن آن را در بین پنج بازی آر پی جی برتر سال خود قرار دادند. [۳۰] از آن زمان سی‌نت ، آی جی ان ، خبررسان بازی ، نقطه بازی و گیمسردار+ آن را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های وی معرفی کرده‌اند. [۳۱] [۳۲] [۳۳] [۳۴] [۳۵]

جایزه تاریخ برگزاری مراسم دسته بندی نتیجه Ref.
چهارمین دوره جوایز بازی‌های آکادمی بریتانیا ۲۳ اکتبر ۲۰۰۷ style="background: #FDD; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2"|نامزدشده [۳۶]
جوایز بازی ویدیویی Spike 2007 ۹ دسامبر ۲۰۰۷ style="background: #FDD; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2"|نامزدشده [۳۷]
دوازدهمین جوایز ماهواره ای ۱۶ دسامبر ۲۰۰۷ style="background: #9EFF9E; color: #000; vertical-align: middle; text-align: center; " class="yes table-yes2 notheme"|برنده [۳۸]

یادداشت[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Cowan, Danny (April 11, 2007). "Critical Reception: Nintendo's Super Paper Mario". Gamasutra. Archived from the original on February 15, 2020. Retrieved February 15, 2020.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Torres, Ricardo (April 9, 2007). "Super Paper Mario Review". GameSpot. Archived from the original on December 13, 2019. Retrieved February 12, 2020.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Cole, Michael (April 8, 2007). "Super Paper Mario Review". Nintendo World Report. Archived from the original on February 13, 2020. Retrieved February 15, 2020.
  4. Nintendo. Super Paper Mario. Merlon: This is the town of Flipside. You have come far from the Mushroom Kingdom of your dimension... Of course, our fair Flipside is in no dimension at all! No! It is BETWEEN dimensions!
  5. Nintendo. Super Paper Mario. Nolrem: This place may seem like Flipside, but do not be mistaken! You were in Flipside, but then you flip–flopped sides... Friends, you are in Flopside!
  6. Nintendo. Super Paper Mario. Mimi: Yeah, first you'll erase all these naughty worlds... And then you're gonna build a perfect world without war and all that other icky stuff!
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Tanabe, Kensuke; Kawade, Ryoda (August 30, 2007). "Interview: Super Paper Mario". Nintendo. Archived from the original on March 1, 2019. Retrieved December 18, 2020.
  8. JKR (May 11, 2006). "E3 2006: Super Paper Mario". IGN. Archived from the original on March 2, 2007. Retrieved March 3, 2020.
  9. Cole, Michael (May 18, 2006). "Takashi Tezuka E3 Interview". Nintendo World Report. Archived from the original on February 11, 2017. Retrieved March 10, 2020.
  10. "E3 2006 Editors' Choice Awards". GameSpot. May 20, 2006. Archived from the original on February 16, 2020. Retrieved March 4, 2020.
  11. Harris, Craig (May 30, 2006). "Nintendo's Latest Line-up". IGN. Archived from the original on June 7, 2012. Retrieved March 3, 2020.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ ۱۲٫۲ Hatfield, Daemon (January 22, 2008). "Paper Mario Unfolding in April?". IGN. Archived from the original on January 25, 2007. Retrieved March 3, 2020.
  13. Scullion, Chris (2020-12-29). "Feature: The Complete History Of Paper Mario". Nintendo Life. Archived from the original on January 16, 2021. Retrieved January 22, 2021.
  14. Arendt, Susan (September 19, 2007). "Euro Super Paper Mario Has Game-Freezing Bug". Wired. Archived from the original on December 23, 2016. Retrieved March 4, 2020.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ Cowan, Danny (April 11, 2007). "Critical Reception: Nintendo's Super Paper Mario". Gamasutra. Archived from the original on February 15, 2020. Retrieved February 26, 2020.
  16. Nagata, Kamikaze; et al. "Super Paper Mario Review / Evaluation / Impressions (Wii)". Famitsu (به ژاپنی). Archived from the original on February 25, 2020. Retrieved February 26, 2020.
  17. Jenkins, David (April 26, 2007). "Super Paper Mario Hits Top In Japanese Charts". Gamasutra. Archived from the original on September 6, 2015. Retrieved March 9, 2020.
  18. Kohler, Chris (May 17, 2007). "April NPD Sales: 360K Wii, 82K PS3, 1.75M Pokemon". Wired. Archived from the original on January 22, 2021. Retrieved March 9, 2020.
  19. "Million-Seller Titles of Nintendo Products" (PDF). Nintendo. April 25, 2008. p. 5. Archived from the original (PDF) on September 10, 2008. Retrieved March 9, 2020.
  20. Wong, Kevin (August 30, 2016). "Super Paper Mario Is A Role-Playing Game About Nintendo". Kotaku. Archived from the original on April 3, 2019. Retrieved March 9, 2020.
  21. "Platform Awards: Best Wii Game". GameSpot. 2008. p. 7. Archived from the original on November 30, 2009.
  22. "Genre Awards: Best Role-Playing Game". GameSpot. 2008. p. 10. Archived from the original on November 29, 2009.
  23. "IGN Best of 2007". IGN. 2008. Archived from the original on January 15, 2008.
  24. "Best of 2007: Best RPG". IGN. 2008. Archived from the original on January 15, 2008.
  25. Alexander, Leigh (December 3, 2007). "1UP Network Announces Award Nominations". Gamasutra. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  26. "2007 Nintendo Power Awards ballot". zapsurvey.com. November 26, 2007. Archived from the original on December 17, 2007.
  27. "Nintendo Power". No. 224. Nintendo of America. January 2008. pp. 66–72. ISSN 1041-9551. {{cite magazine}}: Cite magazine requires |magazine= (help)
  28. "Nintendo Power". No. 226. Nintendo of America. March 2008. pp. 60–68. ISSN 1041-9551. {{cite magazine}}: Cite magazine requires |magazine= (help)
  29. Jackson, Jordan; den Ouden, Adriaan; Cunningham, Michael (2007). "RPGamer Awards: Editors Choice". RPGamer. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  30. Chandran, Neal; et al. (2008). "RPGFan's Best RPG of 2007". RPGFan. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  31. Stein, Scott (November 21, 2011). "Best Wii games of all time (photos)". CNET. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  32. Janiak, Kevin (May 23, 2016). "The Top 25 Wii Games". IGN. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  33. Hilliard, Kyle (July 4, 2014). "Top 25 Wii Games". Game Informer. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  34. Ramsay, Randolph (November 11, 2015). "The Best Wii Games". GameSpot. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  35. GamesRadar Staff (September 23, 2020). "The best Wii games of all time". GamesRadar+. Archived from the original on February 18, 2020. Retrieved February 18, 2020.
  36. "2007 Winners and Nominees". BAFTA. October 1, 2007. Archived from the original on March 20, 2012.
  37. Dormer, Dan (November 9, 2007). "Nominees for Spike TV's 'Video Game Awards 2007' revealed". Engadget. Archived from the original on June 19, 2018. Retrieved February 14, 2020.
  38. Maxwell, Erin (December 17, 2007). "Satellite Award winners announced". Variety. Archived from the original on February 14, 2020. Retrieved February 14, 2020.

بیشتر خواندن[ویرایش]

لینک های خارجی[ویرایش]

رده:بازی‌های ویدئویی با جهان‌های موازی رده:بازی‌های ویدئویی ۲۰۰۷ (میلادی) رده:بازی‌های ویدئویی درباره تغییر ابعاد رده:بازی‌های وی رده:بازی‌های تولیدشده در ژاپن رده:بازی‌های ویدئویی تک‌نفره رده:بازی‌های ویدئویی خیال‌پردازی رده:بازی‌های لغوشده گیم‌کیوب رده:بازی‌های ویدئویی آخرالزمانی رده:بازی‌های ویدئویی اکشن نقش‌آفرینی رده:بازی‌های پلتفرمر سه بعدی رده:مقاله‌های دارای واژگان به زبان ژاپنی رده:مقاله‌هایی که از الگوی نقدهای بازی ویدئویی با حالت تک‌سکویی استفاده می‌کنند رده:صفحه‌های با ترجمه بازبینی‌نشده