پرش به محتوا

پیش‌نویس:جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ
پرونده:Red Sea International Film Festival Logo.png
فیلم افتتاحیهسیرانو از جو رایت
فیلم اختتامیه۸۳ از کبیر خان
مکانتالاب اربعین, جاده مدینه منوره, شهر قدیمی جده، عربستان سعودی
بنیان‌گذاری۲۰۱۹
واپسین۲۰۲۱
عناوین فیلم‌ها۱۳۸ از ۶۷ کشور
میزبانبنیاد جشنواره فیلم دریای سرخ
تاریخ جشنوارهافتتاح: ۶ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-12-۰۶)
بسته شدن: ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-12-۱۵)
زبانعربی
انگلیسی
وبگاه
جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ
۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ (عربی: مهرجان البحر الأحمر السينمائي الدولي) یک جشنواره فیلمی است که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و در جده، غرب عربستان سعودی برگزار شد. این جشنواره عمدتاً بر روندهای داستان نویسی جدید و همچنین استعدادهای نوظهور از عربستان سعودی، جهان عرب و بقیه کشورهای جنوب جهانی متمرکز است. این جشنواره به دنبال ایجاد یک پایه محکم برای صنعت فیلم در عربستان سعودی است که ممکن است به تنوع بخشیدن به درآمد این کشور کمک کند. اولین دوره این جشنواره از ۶ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ در شهر قدیمی جده برگزار شد. دومین دوره این جشنواره بین ۱ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ برگزار شد و بهترین فیلم ها از عربستان سعودی، منطقه و مجموعه ای از عناوین انتخاب شده از سراسر جهان به نمایش درآمد.

سازمان[ویرایش]

این جشنواره توسط بنیاد جشنواره فیلم دریای سرخ، یک سازمان فرهنگی غیرانتفاعی ثبت شده در عربستان سعودی، سازماندهی و اداره می شود. ریاست این بنیاد بر عهده جومانا الرشید است؛ مدیر اجرایی (مدیر عامل) گروه تحقیقاتی و رسانه ای عربستان - SRMG."

جشنواره ها[ویرایش]

نسخه ۲۰۲۱[ویرایش]

دوره ۲۰۲۱ جشنواره در ۶ دسامبر ۲۰۲۱ با سیرانو (فیلم) اثر جو رایت در جده عربستان سعودی افتتاح شد. در این جشنواره ۱۳۸ فیلم از ۶۷ کشور جهان به نمایش در می‌آیند که ۱۶ فیلم در بخش مسابقه حضور دارند. در ۱۵ دسامبر با اکران جهانی فیلم ۸۳ از کبیرخان به پایان رسید. این رویداد پس از چندین تماس بایکوت توسط منتقدان رخ داد که هشدار دادند مقامات سعودی در تلاش هستند تا توجه بین المللی را از سوابق ضعیف حقوق بشر این کشور منحرف کنند. پادشاهی متهم به استفاده از فرهنگ برای سفید کردن تصویر خود در سطح جهانی شد. یکی از منتقدان گفت که جشنواره بدون آزادی بیان به یک تبلیغات تبدیل شد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

رده:تأثیر دنیاگیری کووید–۱۹ بر سینما رده:رویدادهای سالانه در عربستان سعودی