پیش‌نویس:آلرژی نوزادان به پروتئین شیر گاو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آلرژی به پروتئین شیر گاو در برخی از کودکان ممکن است واکنش طیف گسترده‌ای از علائم و علائم بالینی از جمله خارش پوست، اسهال، استفراغ و سرفه را ایجاد کند. این آلرژی احتمالاً در حدود 2 تا 3 درصد کودکان اتفاق می‌افتد، علت آن نیز در پروتئین‌های موجود در شیر گاو قرار دارد. در این مقاله، آلرژی به پروتئین شیر گاو با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.

علائم

آلرژی به پروتئین شیر گاو، در بسیاری از کودکان واکنش‌های ویژه‌ای را تحمیل می‌کند. علائم می‌تواند بلافاصله پس از مصرف شیر گاو، یا چند روز پس از آن ایجاد شود. این علائم شامل:

  • خارش، قرمزی و آنفولانس دهان
  • تولید بینی (علائم همچون ترشح بینی و قرمزی چشم)
  • سرفه
  • استفراغ و یا اسهال
  • درد شکم
  • علائمی مانند تب و اشکال زیادی دیگر

تشخیص

برای تشخیص آلرژی به پروتئین شیر گاو، پزشک معمولاً به عنوان ابتدایی‌ترین گزینه از تاریخچه بالینی شما و بررسی مجموعه‌ای از آزمایش‌های تشخیصی استفاده می‌کند. اگر پزشک متوجه شود که شما یا کودک شما آلرژی به پروتئین شیر گاو دارید، توصیه به کنترل علائم با استفاده از محصولات تخصصی می‌شود.

محصولات تخصصی

شیرهای تخصصی ، معمولاً در بازار به صورت پودرشیر خشک و یا آماده برای مصرف، قابل دسترسی هستند. پروتئین‌های هیدرولیزه شده در این محصولات، به قطعات کوچکتر شکسته شده‌اند و احتمال بروز واکنش آلرژیک به آنها نسبت به شیر گاو به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین شیر خشک بز هم جهت کودکان آلرژیک تجویز میگردد.

جلوگیری

اگر شما یا کودک شما به پروتئین شیر گاو حساس هستید، شما باید از محصولات شامل شیر گاو و ترکیبات آن (مانند پنیر، بستنی و شیر خشک) پرهیز کنید.

می‌توانید به دنبال محصولات جایگزینی بگردید (از قبیل شیر بزو یا شیر سویا) که علایم حساسیت را تشدید نکنند. برای جلوگیری از ایجاد علائم و علائم بالینی، در طول مراحل مختلف رشد کودکان خود، دقت لازم را به غذاهایی که دریافت می‌کنند داشته باشید.

نتیجه گیری

آلرژی به پروتئین شیر گاو می‌تواند واکنش‌های ویژه‌ای را در بعضی از نوزادان ایجاد کند. تشخیص و درمان آلرژی با دقت و تجویز شیرهای تخصصی توسط پزشکان انجام می‌شود. اگر شما یا کودکتان این مشکل را دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و به علائم توجه کنید.


منابع

  • Vandenplas, Y. (2015). Prevention and Management of Cow's Milk Allergy in Non-Exclusively Breastfed Infants. Journal of pediatric gastroenterology and nutrition, 61 Suppl 1, S47-9. doi: 10.1097/MPG.0000000000000904.
  • Nowak-Węgrzyn, A., & Katz, Y. (2017). Primary Prevention of Food Allergy. Journal of Allergy and Clinical Immunology In Practice, 5(3), 532–538. doi: 10.1016/j.jaip.2016.12.025.
  • National Institute of Allergy and Infectious Diseases. (2020). Milk Allergy in Infants. Retrieved from https://www.niaid.nih.gov/diseases-conditions/milk-allergy-infants.
  • American Academy of Allergy Asthma & Immunology. (2020). Milk Allergy in Infants. Retrieved from https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/library/allergy-library/milk-allergy-in-infants.
  • Food Allergy Research & Education. (2020). Milk Allergy. Retrieved from https://www.foodallergy.org/common-allergens/milk-allergy.
  • Mayo Clinic. (2020). Milk Allergy in Infants. Retrieved from https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/milk-allergy-in-infants/symptoms-causes/syc-20374805.