پگاه‌دزد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پگاه‌دزد
محدودهٔ زمانی: تریاس پسین
اسکلت ائوراپتور در موزه سلطنتی انتاریو
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
بالاراسته: دایناسورها
راسته: خزنده‌ورکیان
زیرراسته: ددپایان
سرده: Eoraptor
گونه: E. lunensis
نام دوبخشی
Eoraptor lunensis

پگاه‌دزد یا ائوراپتور[۱] (نام علمی: Eoraptor lunensis) یکی از نخستین دایناسورهای جهان از راسته خزنده‌ورکیان (Saurischia) و زیرراسته ددپایان (Theropoda)
بود که پیرامون ۲۳۱ تا ۲۲۸ میلیون سال پیش در منطقه شمال باختری آرژانتین زندگی می‌کرد. نام انگلیسی آن یعنی Eoraptor به معنی دزد و غارتگر به هنگام پگاه است. معنی نام علمی آن یعنی Eoraptor lunensis می‌شود «پگاه‌دزد درهٔ ماه» زیرا بازمانده‌های این جانور در دره‌ای به نام دره ی ماه واقع در پارک ایالتی ایسکی‌گوآلاستو یافت شد.

توصیف[ویرایش]

مقایسه اندازه انسان با پگاه‌دزد
مدل ساخته‌شده از پگاه‌دزد بر اساس سنگواره آن

پگاه‌دزد حدود ۱ متر طول و ۱۰ کیلوگرم وزن داشت. این دایناسور احتمالاً همه‌چیزخوار بوده و بیشتر از حشرات و خزندگان کوچک تغذیه می‌کرده است. همانند سایر ددپایان پگاه‌دزد نیز روی دو پای خود راه می‌رفت و یک جانور پنجه‌رو بود. دستان پگاه‌دزد پنج انگشتی بود و این جانور از دستانش در شکار طعمه بهره می‌برده با این وجود انگشتان چهارم و پنجم بسیار کوچک بودند و به نظر می‌رسد که در شکار کاربردی نداشته‌اند.

درخت تبارزایی[ویرایش]

ددپایان 

پگاه‌دزد

دائمونوسور

Tawa

 نوددپایان 
 تهی‌پیکران 

تهی‌پیکر

تهی‌پیکر

Liliensternus

زوپایسور

سریالوفوسور

دیلوفوسور

پرنده‌پوزگان

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, «Eoraptor,» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Eoraptor&oldid=246983372 (accessed November ۴، ۲۰۰۸).

  1. برابر فارسی از: [۱]