پرورش برنج-اردک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اردک‌هایی که دسترسی رایگان به شالیزارهای برنج در بالی، اندونزی دارند، درآمد بیشتری را فراهم می‌کنند و مزارع را کود می‌دهند و نیاز به کود را کاهش می‌دهند.[۱]

پرورش برنج-اردک (به انگلیسی: Rice-duck farming) روش چندکشتی پرورش اردک و همچنین کشت برنج در همان زمین است. سده‌هاست که در کشورهای آسیایی از جمله چین، اندونزی و فیلیپین به شکل‌های مختلف وجود داشته‌است و گاهی ماهی‌ها را نیز درگیر می‌کند. این عمل سودمند است زیرا محصول برنج و اردک را به همراه دارد. این دو علاوه بر این، هم‌افزایی دارند، زیرا برنج از علف‌های هرز و کوددهی توسط اردک‌ها و حذف آفات سود می‌برد، در حالی که اردک‌ها از مواد غذایی موجود در مزارع شالیزار برنج از جمله علف‌های هرز و جانوران کوچک سود می‌برند.

سیستم‌های برنج-اردک[۲]
رویکرد محل زمان جلوه‌ها محدودیت‌ها
چاق‌کننده اردک در سراسر مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری آسیا رایج است بعد از برداشت چندفرهنگی نیست. اردک‌ها دانه برنج ریخته‌شده و کرم خاکی را در مزرعه خشک می‌خورند فصلی
اردک برنجی چین، مالزی، کره جنوبی، ویتنام و غیره در حالی که برنج در حال رشد است اردک‌ها، جانوران آفت کوچک را در محصول می‌خورند. آنها آب را هم می‌زنند، علف‌های هرز را محدود می‌کنند و برنج را کود می‌دهند. سطح باید یکنواخت باشد. عمق آب باید مناسب اردک‌ها باشد. اردک‌های جوان بهترین کار را دارند، زیرا نوک برگ برنج را نمی‌خورند.
برنج-ماهی-اردک چین ماهی‌هایی که در تراس‌های برنج پرورش داده می‌شوند اردک‌ها و ماهی‌ها را چاق می‌کند، آفات را کنترل می‌کند، برنج را کود می‌دهد. وجود ماهی استفاده از آفت کش‌ها را محدود می‌کند.
برنج-ماهی-اردک- آزولا اندونزی در حالی که برنج در حال رشد است اردک‌ها و ماهی‌ها را چاق می‌کند، آفات را کنترل می‌کند، برنج را کود می‌دهد.[۱][۳] گله اردک یا فنس‌گذاری مورد نیاز است.
کشاورز اردک‌های خود را در مزارع برنج نگندروساری، کاجوران، ماگلانگ، جاوه مرکزی می‌چراند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Bezemer, Marjolein (23 October 2022). "Mixed farming increases rice yield". reNature Foundation. Archived from the original on 11 October 2019. Retrieved 2 January 2024. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Bezemer 2022» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Suh, Jungho (2014). "Theory and reality of integrated rice–duck farming in Asian developing countries: A systematic review and SWOT analysis". Agricultural Systems. 125: 74–81. Bibcode:2014AgSys.125...74S. doi:10.1016/j.agsy.2013.11.003.
  3. Cagauan, A. G.; Branckaert, R. D.; Van Hove, C. (2000). "Integrating fish and azolla into rice-duck farming in Asia" (PDF). Naga (ICLARM Quarterly). 23 (1): 4–10.