پرش به محتوا

پارک ملی سیرا د لاس کیخاداس

مختصات: ۳۲°۳۳′۰۳″جنوبی ۶۷°۰۳′۵۱″غربی / ۳۲٫۵۵۰۸°جنوبی ۶۷٫۰۶۴۲°غربی / -32.5508; -67.0642
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Sierra de las Quijadas National Park
Parque Nacional Sierra de las Quijadas
Sierra de las Quijadas.
نقشه نشان‌دهنده جایگاه Sierra de las Quijadas National Park
نقشه نشان‌دهنده جایگاه Sierra de las Quijadas National Park
Location within Argentina
مکانSan Luis Province, Argentina
مختصات۳۲°۳۳′۰۳″جنوبی ۶۷°۰۳′۵۱″غربی / ۳۲٫۵۵۰۸°جنوبی ۶۷٫۰۶۴۲°غربی / -32.5508; -67.0642
مساحت۷۳٬۵۳۳ هکتار (۱۸۱٬۷۰۰ جریب فرنگی)
تاسیس‌شده1991
هیئت حاکمهAdministración de Parques Nacionales
Parque Nacional Sierra de las Quijadas

پارک ملی سیرا د لاس کیخاداس (اسپانیایی: Parque Nacional Sierra de las Quijadas‎) یک پارک ملی در شمال غربی استان سان لوئیس آرژانتین است. در ۱۰ دسامبر ۱۹۹۱، برای محافظت از ویژگی‌های طبیعی به نمایندگی از مناطق بوم‌شناختی نیمه‌خشک چاکو وهایت مونت تأسیس شد.[۱]

اقلیم[ویرایش]

در سان لوئیس، بوم‌مرز بین کوه‌ها و چاکو واقع شده‌است. ایزوهیت و حدود ۸۰۰٬۰۰۰ هکتار (۲٬۰۰۰٬۰۰۰ جریب فرنگی) را پوشش می‌دهد. آب و هوای منطقه نیمه خشک است و با تغییرات شدید دمایی اعم از فصلی و روزانه مشخص می‌شود. میانگین حداکثر دمای سالانه ۲۴٫۴ درجه سلسیوس (۷۶ درجه فارنهایت) است، در حالی که حداقل ۱۰٫۷ درجه سلسیوس (۵۱ درجه فارنهایت) است. میانگین دمای سالانه ۱۳٫۷ درجه سلسیوس (۵۷ درجه فارنهایت) است. [۲] حداکثر میانگین دمای ماهانه برای ماه ژانویه ۳۱ درجه سلسیوس (۸۸ درجه فارنهایت) است و حداقل برای ماه جولای ۳٫۱ درجه سلسیوس (۳۸ درجه فارنهایت) است. مقدار متوسط رطوبت نسبی بین ۴۸ درصد در ماه اوت تا سپتامبر تا ۶۴ درصد در ماه آوریل تا ژوئن متغیر است. میانگین سالانه ۵۵ درصد است. بارندگی در طول سال کمیاب و به‌طور نابرابر توزیع شده‌است. دو فصل وجود دارد: خشک در زمستان و مرطوب از اواخر بهار تا اوایل پاییز.

زمین‌شناسی[ویرایش]

سیرا د لاس کیخاداس در حوضه سان لوئیس واقع شده‌است که سطح آن از برون‌زدهای رسوبی، دگرگونی و آذرین در اعصار مختلف تشکیل شده‌است. [۲] این حوضه از شرق به سیرا د سان لوئیس محدود می‌شود، در حالی که از غرب این حوضه به‌طور زیرسطحی به حوضه‌های تریاس استان‌های مندوزا و سان خوان متصل است. در شمال، حوضه تا ماریاس د سان خوآن امتداد دارد. این یک ساختار تاقدیس، تقریباً بیضی شکل است که محور اصلی آن به صورت نصف النهار است.

منابع[ویرایش]

  1. "Parque Nacional Sierra de las Quijadas". parquesnacionales.gob.ar. Administración de Parques Nacionales. Archived from the original on 17 اكتبر 2016. Retrieved November 2, 2015. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Administración de Parques Nacionales 2006.