پادشاه چیم نیو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چیم‌نیو (هانگول:침류)، (سلطنت؛ ۳۸۴~۳۸۵) پانزدهمین پادشاه بکجه بود. او پسر بزرگ پادشاه گون‌گوسو است و مادرش «ملکه جین‌آی»، دختر «جین‌گودو» است.[۱]

چیم‌نیو
اوراها
پادشاه بکجه
سلطنتآوریل ۳۸۴ ~ نوامبر ۳۸۵ میلادی
تاج‌گذاریآوریل ۳۸۴ میلادی
پیشینگون‌گوسو
جانشینجینسا
زادهبویئو چیم‌نیو
نامشخص
ویری‌سئونگ
درگذشتهنوامبر ۳۸۵ میلادی
ویری‌سئونگ
شهبانوبانو جین
فرزند(ان)آشین
هون‌هائه
سول‌ری
هونگ
کاخ سلطنتویری‌سئونگ
دودمانبکجه
پدرگون‌گوسو
مادرجین‌آی
پیشهپادشاه
سه امپراتوری

۱- امپراتوری شیلا ۵۷ پ.م. — ۹۳۵ م.
۲- امپراتوری گوگوریو ۳۷ پ.م. — ۶۶۸ م.
۳- امپراتوری بکجه ۱۸ پ.م. — ۶۶۰ م.

او نسل سلطنتی پادشاه چوگو را به ارث برد، اما در نوامبر ۳۸۵ میلادی، دومین سال سلطنتش، درگذشت و تاج و تخت را به جای پسرش آشین به برادر کوچکترش جینسا سپرد. در سوابق تاریخی چینی گفته می‌شود که بویئو هوی پادشاه جینسا است، اما گمان می‌رود که در اصل نام بویئو هون‌هائه پسر پادشاه چیم‌نیو بوده است.

حکومت[ویرایش]

او با جین شرقی ائتلاف کرد و نسبت به گوگوریو رفتار خصمانه ای داشت و هنگامی که در سال ۳۸۴ میلادی بر تخت نشست، در ژوئیه به جین شرقی ادای احترام کرد. در نهمین ماه از تقویم قمری در این سال، راهب بودایی «مولواننتوا» از جین شرقی وارد بکجه شد و از این طریق، بودیسم برای اولین بار گسترش یافت.[۲]

با توجه به «هدونگ بهترین راهب تاریخ(海東高僧傳)»، که مجموعه ای از زندگی نامه راهبانی است که در طول دوره سه پادشاهی، در زمان پادشاه سوسوریم فعال بودند، راهب سوندو(یدونگ) به پیونگ‌یانگ سئونگ آمد، و سپس «مولواننتوا» آمد و چندین بار به بکجه سفر کرد تا بودیسم را گسترش دهد.

دوران پادشاه چیمم‌نیو هنگامی که راهب «مولواننتوا»(摩羅難陀) از زهد بازگشت، شاه چیم‌نیو از قلعه بیرون آمد تا با خوشحالی از او استقبال کند و همچنین با احترام با او رفتار کرد و پیشکشی کرد. پادشاه از فروتنی در هنگام تبادل داستان با «مولواننتوا» ترسی نداشت و بودیسم را به طور گسترده ای ترویج و احترام می کرد. در سال دوم سلطنت او، معبدی در هانسان‌سئونگ در دومین ماه از تقویم قمری بهار تأسیس شد و ده راهب بکجه از خواسته های راهب بودایی پیروی کردند.

مرگ و میراث[ویرایش]

او نیز مانند پادشاه سابان بسیار کم حکومت کرد و در نوامبر ۳۸۵ میلادی در دومین سال سلطنت خود درگذشت. برادر کوچکتر او پادشاه جینسا تاج و تخت را به ارث برد.

نسب[ویرایش]

پادشاه گون‌گوسوملکه جین‌آی
ملکه جینپادشاه چیم‌نیوصیغه سلطنتیپادشاه جینسا
پادشاه آشینبویئو هون‌هائهبویئو سول‌ریبویئو‌ هونگ[۳]بویئو جین‌سون

منابع[ویرایش]

  1. {{cite book}}: Empty citation (help)
  2. {{cite book}}: Empty citation (help)
  3. http://baekje.chungnam.net/culture/personRead.do?d1=&d2=&d3=&num=1095836519&code=1601الگو:깨진 링크

ویکی‌پدیای انگلیسی