ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/استیو وزنیاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

استیو وزنیاک[ویرایش]

پیشاخوبیدگی استیو وزنیاک
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۶۴
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ در برخی قسمت ها
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام نشد
بررسی تک‌تک منابع ارجاع‌داده‌شده انجام نشد
استانداردسازی منابع با الگوهای یادکرد انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ اطلاعات انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ گشتن انجام نشد
افزودن رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
افزودن تصاویر مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط (کد) به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.

Freshman404Talk ‏۲۹ آوریل ۲۰۱۴، ساعت ۱۷:۲۸ (UTC) استیو وزنیاک (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری[پاسخ]


بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
خوب نشدنوشتار دارای جمله‌های بدون منبع فراوان و جمله‌هایی با چندین منبع است. واژه‌نامه بسیار طولانی است و نیازی به بسیاری از واژگان درونش نیست. پیشنهاد من به نویسنده این است که اندکی بر روی نوشتار کار کنند و مشکلات جزئیش را بطرف کنند تا در نامزدی بعدی به سرعت خوب شد. سپاس -- نوژن (بحث) ‏۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۱۶ (UTC)[پاسخ]

نامزدکننده: Freshman404 (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۹ آوریل ۲۰۱۴، ساعت ۱۷:۴۰ (UTC)[پاسخ]

bkouhi

درود بر شما و تشکر بابت آماده کردن این نوشتار، نوشتار از جمله نوشتارهای حیاتی سطح چهارم محسوب می‌شه، بنابراین خوب یا برگزیده کردن اون کار سختی خواهد بود. برخی از مواردی که در وهله اول به نظرم آمد از این قرار هستند:

  • بخش آغازین نوشتار ناقص هست، این بخش رو کمی گسترش بدید، بطوریکه مقاله رو بخوبی خلاصه کنه و خواننده با خوندن اون به درک کلی از نوشتار برسه.
  • منابع استاندارد نیستند، روش استاندارد منبع‌دهی استفاده از الگوی {{یادکرد}} و یا {{یادکرد وب}} (برای صفحات اینترنتی) و یا {{یادکرد کتاب}} (برای کتاب‌ها) هست.
  • برخی از جملات بدون منبع که در مقاله دیده می‌شوند را منبع‌دار کنید، به‌طوریکه همه جملات منبع‌دار باشند، در هنگام منبع‌دهی دقت کنید که وپ:ترکیب رعایت شود.
  • بخش «پیوند به بیرون» حاوی لینک‌های غیردانشنامه‌ایست، رقصیدن با فلان اشخاص، چیزی نیست که خواننده یک مقاله در یک دانشنامه بدنبالش باشه، صحنه بازی در فیلم‌ها هم موارد حق تکثیردار هستند و پیوند دادن به اون‌ها نقض حق تکثیر هست، لطفا این لینک‌ها رو از مقاله پاک کنید و در عوض پیوندهای دانشنامه‌ای‌تر جایگزین کنید (برای مثال می‌تونید از نسخه انگلیسی الگو بگیرید)
  • استفاده از الگوی {{انگلیسی}} در متن مقاله خیلی خوب نیست، بهتر این هست که بخشی به نام «واژه‌نامه» به مقاله اضافه کنید و بعد برابرهای انگلیسی رو به صورت پانویس در اون بخش قرار بدید.
  • نوشتار خیلی از لحن دانشنامه‌ای برخوردار نیست، لطفا ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف و ویکی‌پدیا:راهنمایی برای نوشتن مقاله‌های بهتر و وپ:شیوه‌نامه را بخوانید و نوشتار را مطابق با آنها درآورید. برخی از جملات (اما نه فقط این‌ها) عبارتند از:
  • با طراحی اپل I، او انقلابی در صنعت مایکرو کامپیوتر به وجود آورد، و با طراحی اپل II، او رنگ‌ها را به کامپیوترها آورد.
  • آن زمان وزنیاک ﺍطلاعات زیادی درباره یک کسب و کار وﺍقعی ندﺍشت، و ﺍز رﺍه و چاه‌ها با خبر نبود
  • خلاصه بعد ﺍز یک جر و بحث گرم، تصمیم بر ﺍین شد که ۸ شکاف داخل اپل II قرﺍر بگیرد!
  • سایت imdb منبع معتبری نیست، منابع نامعتبر رو با منابع معتبر جایگزین کنید، همینطور در مورد کتاب‌ها، به جای پیوند دادن به سایت آمازون، بخش جدیدی تحت عنوان «کتاب‌شانسی» به مقاله اضافه کنید و مشخصات کتاب‌ها رو با استفاده از {{یادکرد کتاب}} در این بخش بنویسید.

-- bkouhi (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۳۱ (UTC)[پاسخ]

@Milad khoshkhelghat: رونوشت Freshman404Talk ‏۳۰ آوریل ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۴۱ (UTC)[پاسخ]

@Bkouhi:  :@Freshman404: سلام. ممنون از توجه و راهنمایی شما عزیزان. بله، بخش آغازین مقاله ضعیف و نامفهوم به نظر می‌رسد. بسیار خب. گسترشش خواهم داد. نکات دیگری را که اشاره کرده‌اید نیز همچان مورد توجه‌ام قرار خواهد گرفت.

جملات اشاره شده تغییر کردند :

- آن زمان وزنیاک ﺍطلاعات زیادی درباره یک کسب و کار وﺍقعی ندﺍشت، و ﺍز رﺍه و چاه‌ها با خبر نبود،

+ آن زمان، وزنیاک ﺍطلاعات زیادی درباره کسب و کار ندﺍشت، و از سختی‌ها و مشکلات پیرامون آن باخبر نبود،

- خلاصه بعد ﺍز یک جر و بحث گرم، تصمیم بر ﺍین شد که ۸ شکاف داخل اپل II قرﺍر بگیرد!

+ در خلاصه، طی مناظره‌ای، تصمیم بر آن شد که ۸ شکاف داخل اپل II نیز قرﺍر گیرد.

ببینید، حرف شما متین که می‌گویید متون می‌بایست دانش نامه‌ای نوشته شوند، اما اگر قرار باشد جملات بیش از حد سنگین و دانش نامه‌ای شکل باشند، این کار ممکن است موجب گیج شدن خواننده بشود. هرچند، برای من سخت است که تمام جملات را دانش نامه‌ای ترجمه کنم و بنویسم. یکی از دلایل آن، فیلم‌هایی است که بنده در حال ترجمه آنها هستم. چرا که در فیلم‌ها، ترجمه‌های بنده بسیار عامیانه هستند. به هرحال سعی می‌کنم که قوانین ویکی‌پدیا را رعایت کنم. من یکی از کاربرانی بودم که در صفحه جناب bkouhi، با او به دلیل دخالت در این مقاله، بد صحبت کردم. اما چندی گذشت که فهمیدم دخالت‌های ایشان بسیار بجا و خیرخواهانه بوده، و مهم تر از همه، وظیفه افتخارآمیز خود را انجام دادند. بنابر تجربه‌ام از بی کله گی!، سعی می‌کنم مقاله را طبق انتظارات ویکی‌پدیا به عمل بیاورم.

درضمن، به دلیل نحوه نوشتن پیامم در این صفحه، نمی‌خواهم بنده را شخصی کت و شلوار پوشیده همراه با ریش پروفسوری تصور کنید. بنده جین پوش هستم و آستین‌هایم را همیشه بالا می‌زنم (حتی زمان خوابیدن). به علاوه کتانی سفید!

۲۱ سال دارم. مخلص شما و بسیار ممنون از ایجاد این صفحه. طی روزهای آینده، تمامی نکات پیرامون صفحه استیو وزنیاک نیز رعایت خواهند شد.

@Bkouhi:  :@Freshman404: دوباره سلام. فراموش کردم مطلبی را راجع به بخش پیوند به بیرون عرض کنم. رقصیدن با ستاره ها نام یک سریال تلویزیونی است.

@Freshman404: آنگونه که تاریخچه نشان می‌دهد شما هیچ‌گونه نقشی در نگارش این نوشتار نداشته‌اید در حالی که نام خود را در بخش نامزدکننده ذکر کرده‌اید، منظور از نامزدکننده اشخاصی هستند که در نگارش و آماده‌سازی نوشتار نقش داشته‌اند نه صرفاً کسی که نظرخواهی را ایجاد می‌کند. از آنجایی که حدس می‌زنم این اشتباه سهوی بوده باشد گفتم اطلاع دهم خودتان اصلاحش نمایید، همچنین نوشتن نام کاربری خالی کافی است، نیازی نیست امضا بزنید :) با احترام--MaHaN MSG‏۳۰ آوریل ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@Bkouhi:  :@Freshman404:  :@Arash.pt: سلام. بخش واژه نامه نیز به مقاله اضافه شد. همچنان بخش آغازین مقاله بسیار گسترش یافت. لطفا نظرتان را اعلام کنید. ممنون.
  • میلاد جان، بحث‌هایت را امضا کنی ثواب داره. ضمن تایید کامل نظرات bkouhi که به بخشی از اشکالات اشاره کرد، به نظر میاد هنوز مقاله مشکلات زیادی دارد. مثلا مدارک دکترای افتخاری بدون منبع است و به نظرم همچنان بخش ویدیوها مناسب دانشنامه نیست. هنوز جملات زیادی در مقاله یافت می‌شود که منبعی ندارند. منابع باید زیاد تغییر کنند. چند منبع به ویکی انگلیسی لینک داده شده و منابع آمازون و imdb و goodreads و سایتهای مشابه زیاد دیده می‌شود. مقاله انگلیسی آن هم مشکلاتش زیاد است اما شما در مقاله انگلیسی یک منبع از amazon و goodreads نمی‌بینید. ARASH PT  بحث  ‏۳ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۹:۴۳ (UTC)[پاسخ]
@Bkouhi:  :@Freshman404:  :@Arash.pt: می‌بخشید، اما دیگه خسته شدم. بخش آغازین که خوب شد، واژه نامه که اضافه شد، در مورد بخش کتاب‌ها، نتونستم سر از کار doi دربیارم; بنابراین دیگه حوصله اش رو ندارم. مقاله صفحه انگلیسی استیو جابز بسیار کار شده هست; انگار که تموم کره زمین جمع شده بودن تا گسترشش بدن، اما در مورد صفحه استیو وزنیاک، کسی مایل به کمک کردن نیست. من مترجم هستم; وظیفه‌ام اینه که بتونم کلمات رو با توجه به زمان و مکان خاص خودشون تمیز ترجمه کنم; وقت ندارم دنبال کلی منبع بگردم و مشروط بر شیوه‌ای خاص مقاله رو آماده کنم. یک نفر پیدا نمیشه در خوب شدن این مقاله کمک کنه; همیشه بعد از خرابکاری‌های من در مقاله، یک نفر پیدا میشه و اوضاع رو کمی سر و سامون میده. قصد من اینه که مردم استیو وزنیاک رو بشناسن; حالا اگر مقاله‌ام برگزیده نشد، فرق نمی کنه. در طول روز باید روی زبان C کار کنم، و هم فیلم ترجمه کنم; بنابراین، اونطور که ویکی‌پدیا انتظار داره، وقت کافی برای گسترش مقاله نمی مونه. می‌بخشید، اما کار من دیگه تموم شده. دلم از این خونه که چرا یک نفر نیست که کمک کنه! ترجمه آماده و تمیز در اختیار کاربران ویکی پدیاست; همت به خرج بدن و ویکی‌سازی انجام بدن. من میرم کمی نماد ; به متون اضافه کنم، و اگر لحن غیر دانش نامه‌ای وجود داشت، رفعش کنم; این تلاش آخر منه. Milad khoshkhelghat (بحث) ‏۹ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۵:۳۰ (UTC)[پاسخ]
زیاد به دل نگیرید :) ما در ویکی فارسی از نظر تعداد مشارکت‌کننده در سطح محدودی نسبت به ویکی انگلیسی قرار داریم، به همین علت هست که مشارکت‌ها در بخش‌های مختلف ویکی نسبت به ویکی انگلیسی کمتر هست، من بخشی از کار رو بر عهده می‌گیرم، ویکی‌سازی، تمیزکاری سطح اول و استانداردسازی پانویس‌ها با من، اما متاسفانه تا قبل از سی‌ام نمی‌تونم این کار رو انجام بدم، تشکر فراوان بابت زحمات و تلاش‌های شما. -- bkouhi (بحث) ‏۹ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۵:۴۱ (UTC)[پاسخ]
@Bkouhi:  :@Freshman404:  :@Arash.pt: ممنون. Milad khoshkhelghat (بحث) ‏۹ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۵:۵۳ (UTC)[پاسخ]
@Milad khoshkhelghat: اضافه بر آنچه bkouhi گفت این را هم اضافه کنید که الان موقع بسیار بعدی هم هست و سر افراد شلوغه شاید تو تابستان و یا تعطیلات عید کمک بیشتری دریافت می‌کردید. --Freshman404Talk ‏۹ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۴۸ (UTC)[پاسخ]
@Bkouhi:  :@Freshman404:  :@Arash.pt: از جناب bkouhi عزیز، بابت اصلاح مقاله، بسیار تشکر و قدردانی می‌کنم.

اونقدر سرم شلوغه و سردرد دارم که در کُل فراموش کردم که همچین مقاله‌ای وجود داره!

سپاس... Milad khoshkhelghat (بحث) ‏۳۱ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۸:۳۴ (UTC)[پاسخ]