پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه مترجمان/لینوکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یک " نسخه توزیع شده لینوکس""[۱] که یک نوع سیستم عامل شبیه لینوکس برای کامپیوترهای سازگار با اصل سیستم لینوکس بطور کامل یا قسمتی از سیستم عامل GNU است وبرای انواع مختلف کتابخانه‌ها و برنامه‌ها و درخواست‌ها استفاده می‌شود. توزیع و پخش لینوکس شکلهای مختلفی از کامپیوترهای رومیزی بزرگ با مشخصات کامل و سیستم‌های عامل سرور برای کاهش حجم در سیستم‌های مناسب ثابت برای بوت از طریق فلاپی بکار می‌روند.

برای فراهم کردن محیطی مانند یونیکس، توزیع و پخش لینوکس شامل مجموعه و ستی از برنامه‌های شبیه یونیکس است که کتابخانه‌ها نیاز دارند تا از آنها پشتیبانی بکند. برنامه با مشخصات کامل اینها عموماً از سیستم عامل GNU گرفته می‌شوند. توزیع و پخش برنامه‌های مناسب ثابت برای اندازه (برای بوت از فلاپی یا سیستم مورد نظر) مورد استفاده از برنامه‌های کوچک مانند busybox وuclibc بکار می‌روند.

از نظر تجاری با توجه به سابقه توزیع و پخش مانند، لینوکس فدورا، (که به کلاه قرمزی برمی گردد)، لینوکس SUSE(رمان) Ubuntu(توزیع و پخش لیونکس) Ubuntu تهیه شده توسط شرکت کانونیکال و لینوکس Mandriva و پروژه‌های اجتماعی مانند Debian و لینوکس Gentoo که نرم‌افزار را قبل از پخش و توزیع گرد آوری و تست کرده‌اند. در حال حاضر بیش از سیصد پروژه پخش و توزیع لینوکس با توسعه فعال، در حال تجدید نظر و توسعه توزیع مورد نظر آنها وجود دارد.

تاریخچه[ویرایش]

پیش از توزیع و پخش اولین لینوکس، یک کاربر معین لینوکس چیزی در حد متخصص لینوکس نه فقط برای دانستن اینکه چه کتابخانه‌ها و برنامه‌های اجرایی برای انجام و اجرای موفقیت آمیز سیستم لازم است بلکه جزئیات مهم در مورد مشخص سازی و جایگزینی فایلها در سیستم هم ضروری است

توزیع و پخش لینوکس بعد از اولین استفاده از سیستم اصلی لینوکس توسط افرادی به غیر از برنامه‌نویسهای اصلی لینوکس شروع به ظاهر شدن کرد. آنها به توسعه سیستم عامل بیش از برنامه‌های درخواستی دیگر، قطعات مورد استفاده کاربر، یا بسته‌بندی مناسب علاقمند بودند

پخش‌ها و توزیع‌های اولیه شامل:

  • «ریشه بوت» H J Lu's شامل دو جفت دیسک با قسمت اصلی و حداقل ابزار کامل برای شروع کار.
  • MCC موقتی لینوکس، که داونلود آن برای عموم از سرور ftp دانشگاه منچستر در فوریه ۱۹۹۲ میسر بود.
  • TAMU که توسط افرادی در دانشگاه A&M تکزاس در همان زمان تهیه شده بود، و

. *SLS(سیستم لینوکس با داونلود مناسب و ملایم)

SLS بطور خوبی نگهداری نشده بود، بنابراین پاتریک وولکردینگ توزیع برنامه ای براساس SLS که Slackware نامیده می‌شد در ۱۶ ماه ژوئیه سال ۱۹۹۳ تولید کرد[۲]این قدیمی‌ترین توزیع برنامه بود که هنوز هم در حال توسعه وکاربرد فعال می‌باشد..

توزیع برنامه‌های لینوکس کاربران را با جایگزین ساختن آن برای DOS وسیستم عامل میکروسافت ویندوزدر کامپیوترهای سازگار با IBM، سیستم عامل مکینتاش در اپل مکینتاش و نوع نرم‌افزار انحصاری لینوکس را جلب کرد. بسیاری از کاربران اولیه از یونیکس در کار یا مدرسه استفاده می‌کردند. آنها لینوکس را برای ثبات آن، قیمت پایین و شامل بودن کد اصلی برای نرم‌افزار تحت الشعاع قرار دادند

توزیع برنامه‌ها در اول بسادگی و راحتی انجام می‌گرفت، اما امروزه آنها حتی برای متخصصان یونیکس یا لینوکس مشکل و پیچیده شده‌اند. تا این تاریخ قابلیت لینوکس بطور عمومی تر در بازار سرورها، و بطور اولیه برای وب جهانی و سرورهای اطلاعاتی اثبات شده است. ("همچنین بخش LAMPبسته نرم افزار") را در بازار کامپیوترهای رومیزی ببینید.

اجزاء[ویرایش]

یک توزیع برنامه نمونه لینوکس با قسمت اصلی لینوکس، ابزارهایGNU و کتابخانه‌های آن، نرم‌افزارهای اضافی، مدارک مورد لزوم، یک سیستم پنجره، مدیریت پنجره و محیط کامپیوتر رومیزی سازگار است. بیشتر اجزای موجود در نرم‌افزار، بصورت نرم‌افزار مجانی/ منبع نرم‌افزار باز است که هم توسط نگهداری کنندگان آن و هم گردآوری کننده گان باینری قبلی و در فرم کد منبع توزیع می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد که کد منبع اولیه را در صورت تمایل کامپایل کنند. نرم‌افزارهای دیگرکه در بسته نرم‌افزاری شامل هستند ممکن است در انحصار مالکان باشد و به صورت فرم کد منبع موجود نباشد.

بسیاری سیستم نصب مناسبی فراهم می‌کنند که توسط سیستم‌های عامل مدرن فراهم شده است. توزیع و پخش برنامه های «میزبانی خود» مانند Gentoo لینوکس و فرم دستکاری شده لینوکس که کد منبع را برای همه نرم‌افزار فراهم می‌کند و فقط شامل کدهای باینری هسته اصلی، ابزارهای کامپایل کردن و یک نصب کننده می‌باشد که نصب کننده همه نرم‌افزار را در ساختار CPU، ساختار میکرو کامپیوتر کاربر کامپایل می‌کند.

مدیریت بسته نرم‌افزار[ویرایش]

«همچنین بخش| سیستم مدیریت بسته نرم‌افزار| فرمت بسته نرم‌افزار لینوکس را ببینید» توزیع و پخش بطور کلی در بسته بندیها صورت می‌گیرد که هر بسته نرم‌افزار برنامه‌ها یا سرویس خاصی را شامل است، برای مثال یک کتابخانه برای استفاده ازفرمت تصاویرPNG، یک مجموعه از فونت‌ها یا یک براوزر وب می‌باشد.

این بسته نرم‌افزار بطور نمونه با کد کمپایل شده با نصب و حذف نرم‌افزار استفاده شده با سیستم مدیریت بسته نرم‌افزار (PMS) بیشتر از نوع ساده آرشیو فایل تهیه شده است. هر بسته نرم‌افزاری که شامل این PMS است، دارای اطلاعات جانبی مانند توصیف بسته نرم‌افزار، و «موارد مربوط به علوم کامپیوتر» نیز می‌باشد. سیستم مدیریت بسته نرم‌افزار می‌تواند این اطلاعات جانبی را برای امکان جستجوی بسته نرم‌افزار ارزیابی کرده و یک ارتقاء اتوماتیکی را به نوع جدیدتر، برای بررسی همه موارد مربوط به کامل بودن بسته نرم‌افزار یا کامل کردن اتوماتیک آن فراهم کند.

اگرچه توزیع و پخش لینوکس بطور نمونه شامل تعداد زیادی نرم‌افزار به غیر از سیستم عامل انحصاری می‌باشد کاربران و استفاده کنندگان محلی می‌توانند نرم‌افزارهایی را که در بسته توزیع نرم‌افزار موجود نمی‌باشند برروی آن نصب کنند. یک مثال نوع جدید تری از نرم‌افزار می‌باشد که توسط توزیع کننده نرم‌افزار فراهم شده یا یک جایگزین برای آن است که توسط توزیع کننده انتخاب شده است("برای مثال" KDE بیشتر از GNOME یا برعکس). اگر نرم‌افزارهای بیشتری بصورت منبع اولیه توزیع شوند، این دیدگاه به کامپایل کردن و گردآوری محلی نیاز دارد. اما با وجود این، اگر نرم‌افزار اضافی بطور محلی افزوده شده باشد، ممکن است "ایالت" سیستم‌های محلی همزمانی قوانین ایالت با اطلاعات مدیر بسته‌بندی نرم‌افزار را انجام نداده باشد. اگر چنین باشد، کاربران محلی باید معیارهای لازم را برای حصول اطمینان از مطابق روز بودن کل سیستم بدست آورند. مدیر بسته نرم‌افزار دیگر نخواهد توانست این کار را بطور اتوماتیکی انجام دهد.

بیشتر توزیع کنندگان بسته نرم‌افزاری را که شامل هسته اصلی و قسمتهای اساسی دیگر اجزای سیستم عامل در مشخص سازی از قبل تعیین شده است را نصب می‌کنند. برای حالا تنظیم سیستم مشخص سازی را برای اولین نصب یا دارند یا باید تهیه کنند. این کار نصب را مخصوصاً برای کاربران جدید کمتر مشکل می‌کند، اما همیشه قابل قبول نمی‌باشد. برای احتیاجات مخصوص، بیشتر نرم‌افزارها بایستی با دقت مشخص سازی شود تا قابل استفاده و مفید باشد و به طور درستی با نرم‌افزارهای دیگر کار بکند، یا در سرجای خود قرار گیرد و کاربران محلی اغلب ملزم هستند که مدت زمانی برای بررسی و مشخص سازی نرم‌افزارهای اضافی صرف کنند.

بعضی توزیع و پخش‌ها بطور قابل ملاحظه ای تنظیمات مخصوص را افزایش می‌دهند و بیشتر نرم‌افزارهای موجود در بسته توزیعی را مشخص می‌کنند. همه آنها این کار را نمی‌کنند. بعضی توزیع‌ها ابزارهای مشخص سازی برای کمک به این عملکرد را فراهم می‌کنند. توجه به این نکته لازم است که چنین تنظیماتی بطور نمونه به سایت مخصوص نیاز دارند ولی این کاربرای همه کس شامل طراح توزیع کننده میسر نیست تا نرم‌افزار فراهم شده را بر طبق نیازهای همه افراد از قبل مشخص سازی کنند. مطابق همه سیستم‌های عامل، لینوکس و توزیع کنندگان آن الزام و تأیید پذیرشگر و صاحب امتیاز سیستم را برای کاربران/ اپراتورها / مالکان آن لازم دارند. توزیع کنندگان لینوکس از فروشندگان بیشتر سیستم‌های عامل که «امتیاز و کد پذیرشگری را طلب نمی‌کنند»، فرق دارند. این صداقت می‌تواند کاربران بالقوه را دربرابر درخواست‌های بازارسیستم‌های عامل دیگر نگرانی ایجاد کند.

با جایگزینی «همه چیز» که در توزیع برنامه فراهم شده است، یک پذیرشگر ممکن است به موقعیت «توزیع کمتری» برسد: هرچیز فراخوانی، کامپایل شده، مشخص سازی شده و بطور محلی نصب شده است. این مسئله ممکن است که چنین سیستمی را از منابع مختلف بدون استفاده از منابع توزیع با یکدیگر تهیه کرد. یک کاربر به روشی نیاز دارد که اولین باینری را تا وقتی که سیستم در حالت «میزبانی خود» است تولید کند. این کار می‌تواند با کامپایل کردن در سیستم دیگری که قابلیت ساخت و تولید باینریها برای سیستم مورد نظر (در صورت امکان (کامپایل کردن موربی) را دارد انجام شود. برای مثال لینوکس از منابع مختلف را ببینید.

انتخاب توزیع و پخش لینوکس[ویرایش]

((بیشتر| مقایسه توزیع کنندگان لینوکس و LiveDistro)) تعداد مختلف توزیع کنندگان لینوکس در انواع مختلف تکنیکی، تشکیلاتی و فلسفی ایجاد شده‌اند. تنوعهای تکنیکی شامل حمایت از وسایل و قطعات سخت‌افزاری و سیستمهای مختلف یا مشخص سازی بسته‌های نرم‌افزاری می‌باشد. تفاوتهای تشکیلاتی اغلب با تصمیمات تکنیکی همچنین با دلایل فلسفی و تاریخی برانگیخته می‌شوند. بعضی از توزیع کنندگان در استفاده از کامپیوترهای رومیزی، کامپیوترهای سرور یا روترها تخصص دارند. معیار دیگر شامل امنیت، چطوری ارتقاء سریع امنیتی امکان‌پذیر است، آسانی و تسهیل مدیریت استفاده از بسته نرم‌افزار و تعداد بسته‌های باینری نرم‌افزار می‌باشند.

ابزارهایی برای انجام تصمیم‌گیری مانند انواع مختلف معیارهای انتخاب کننده توزیع کننده لینوکس موجود هستند[۳][۴][۵][۶] and the universal package search tool, whohas.[۷] روشهای مختلفی برای امتحان توزیع کنندگان مختلف لینوکس قبل از گرفتن تصمیم در مورد یکی از آنها وجود دارد. Multi Distro یک CD زنده می‌باشد که شامل نه توزیع کننده قابل دسترسی می‌باشد .[۸] Tools are available to make such CDs and DVDs, among them Nautopia.[۹] در حقیقت لازم نیست که روی یک CD زنده در مرحله اول کپی کنید. ماشینهای مجازی تست کننده مانند qemu و وی‌ام‌ویرامکان بوت شدن فایلهای تصویری یک LiveCD را فراهم می‌کنند. در صورت استفاده از VMWare این به ماشین و برنامه مجازی مخصوص نیاز دارد تا داونلود شود.[۱۰][۱۱] In qemu, the functionality is already included.

جزئیات و معیارهای علاقه توزیع کنندگان لینوکس در لینکهای فوق موجود هستند DistroWatch and a fairly comprehensive list of Live CDs is FrozenTech's. Some websites such as OSDir.com and OSVids.com offer screenshots and videos as a means to getting a first impression of various distributions.

نصب[ویرایش]

عمومی‌ترین متد برای نصب ویندوز لینوکس بوت از CD که شامل برنامه‌های نصب و نرم‌افزارهای قابل نصب می‌باشد. چنین CD می‌تواند ازتصویر ISO داونلود شود یا فقط به تنهایی برای قیمت کمی خریداری شود، یا از یک قسمت از ست جعبه ای که ممکن است شامل راهنماها و نرم‌افزارهای تجاری اضافی باشد، تهیه شود. کاربران جدید تمایل دارند که با پارتیشن‌بندی هارد دیسک کار به منظور نگهداری سیستم عامل فعلی شروع کنند. بسته نرم‌افزاری لینوکس می‌تواند در پارتیشن جدید بدون تأثیر بر دیتای قبلاً ذخیره شده نصب شود.

برنامه لینوکس اولیه با استفاده از مجموعه دیسک‌های فلاپی نصب می‌شد ولی این مورد توسط توزیع کنندگان عمده رد شده است. حالا بیشتر توزیع کنندگان ستهای CDوDVD با بسته نرم‌افزاری ضروری در دیسک اولیه و مطالب کمتر مهم در دیسکهای بعدی ارائه می‌کنند. آنها همچنین امکان نصب از طریق شبکه را بعد از بوت از طریق ستهای فلاپی یا CD فقط با مقدار دیتای کمی در روی آنها فراهم می‌کنند.

هنوز مد دیگر نصب لینوکس با نصب آن برروی یک کامپیوتربسیار قوی با استفاده از سرور و با استفاده از کامپیوترهای کمی قوی (شاید بدون هارد دیسک، حافظه کم و CPU با سرعت کمتر) به عنوان کامپیوتر فرعی جانبی ضعیف از طریق شبکه وجود دارد. کامپیوترهای فرعی می‌توانند از طریق شبکه از سرور بوت شوند و نتایج را نمایش داده و اطلاعات را به سرور که همه برنامه‌ها اجرا می‌شود انتقال دهند. این کامپیوترهای فرعی می‌توانند کامپیوترهای معمولی با شبکه بارگذاری اضافی بوت در یک درایو یا کارت کنترل کننده شبکه باشد، ودر صورت تمایل از بارگذاری فضای هارد دیسک و قدرت پردازشگر به داخل کامپیوترهای فرعی جلوگیری به عمل آید. صرفه جویی حاصل از این سیستم با استفاده از کامپیوترهای فرعی ضعیف می‌تواند برروی قدرت بیشتر کامپیوتر اصلی یا وسیله ذخیره‌سازی سرور صرف شود.

Anaconda, one of the more popular installers, is used by لینوکس ردهت، Fedora Core and other distributions to simplify the installation process.

نصب برروی سکوی موجود[ویرایش]

بعضی توزیع کنندگان به کاربر امکان می‌دهند که لینوکس را درروی سیستم فعلی مانند WinLinuxخود نصب کنند. لینوکس برروی پارتیشن ویندوز هارد دیسک نصب می‌شود و می‌تواند از داخل برنامه‌های ویندوز شروع شود. همین‌طور دیدگاه‌ها و روشهایی شامل coLinux می‌باشند.

دستگاه مجازی مانند کامپیوتر مجازی یا VMware همچنین لینوکس زا قادر می‌سازد که از داخل سیستم عامل دیگری اجرا شود. نرم‌افزار VMمحیط جداگانه ای ایجاد می‌کند که سیستم لینوکس به داخل آن نصب می‌شود. بعد از انجام همه کارهای نصب، دستگاه مجازی می‌تواند مانند یک کامپیوتر مستقل و مجزا بوت شود.

نمایش و نشان دادن[ویرایش]

مشکل بودن نمایش سریع لینوکس در کامپیوتر دیگر برای یک کاربر بالقوه و حرفه ای یا آهسته بودن اجرای آن به عنوان سکوی کامپیوتری شخصی تا زمان فعلی به عنوان یک مانع باقی مانده است.

اما باوجود این Knoppix در اجرای مستقیم و کامل از روی یک CD زنده با دسترسی اتفاقی به حافظه رم بیشتر از نصب آن برروی هارد دیسک پیشقدم بوده است. سایر توزیع کنندگان این قانون را پیروی کرده‌اند و نوع‌های زنده حالا موجود هستند، برای مثال SUSE، بسته لینوکس Ubuntu,Mepis و موارد دیگر می‌باشند. بعضی توزیع‌های کوچک مانند tomsrbt می‌تواند مستقیماً از روی یک فلاپی کوچک بدون نیاز به عوض کردن محتویات هارد دیسک اجرا شود.

گروه‌های کاربران لینوکس یا LUGها هنوز بحث‌ها و مشاورات رو در رو برای نمایش و نشان دادن لینوکس برپا می‌دارند. نمایشگاه‌های تجاری نمایش لینوکس را برای کاربران بالقوه و حرفه ای لینوکس، مخصوصاً خریدارانی از شرکتهای مختلف فراهم می‌کنند.

سریعترین دیدگاه محتملا Workspot است که شبکه کامپیوتری مجازی یا VNC یک نمایش لینوکس مجانی را بصورت آنلاین فراهم می‌کند.

موارد مابین توزیع[ویرایش]

گروه استاندارد مجانی یک تشکیلاتی است که توسط فروشندگان عمده نرم‌افزار و سخت‌افزار با هدف توسعه توانایی اجرای فیمابین، میان توزیع کنندگان مختلف تشکیل می‌شود. درمیان استانداردهای پیشنهاد شده آنها اساس استاندارد لینوکس قرار دارد که عملکرد باینری برنامه یا ABI و سیستم بسته‌بندی برای لینوکس و استاندارد سلسله مراتب سیستم فایل آن را با توصیه نمودار اسمهای فایل استاندارد تعریف می‌کند که بطور قابل توجهی اسامی دایرکتوری اصلی در ریشه درختی سیستم فایل لینوکس یافته می‌شوند. با وجود این آن استانداردها استفاده محدودی، حتی بین توزیع کنندگانی که توسط اعضای تشکیلات توسعه یافته‌اند، دارد.

خصوصیات نرم‌افزار[ویرایش]

بعضی از محصولات نرم‌افزاری مخصوص در هیچ شکل لینوکس موجود نیستند. اینها شامل بازیهای عمومی کامپیوتری است که در سالهای اخیر بعضی تولیدکنندگان بازیها شروع به تهیه نرم‌افزارهای سازگار با لینوکس کرده‌اند. برای مثال، بازیهای Epic نوعی از لینوکس را با خود آنها بازیهای غیر واقعی سال ۲۰۰۴ می‌فروشد. مشکل از اختلاط و پروژه‌های ترجمه API مانند نرم‌افزار ویندوز و Cedega ناشی می‌شود که اجرای سیستم لینوکس را از نرم‌افزار براساس برنامه غیر لینوکس انجام می‌دهد و باعث اختلاط خصوصیات ناهمگون سیستمهای عامل یا فراخوانی خصوصیات ترجمه API می‌شود. (برای مثال برای نصب برنامه‌های میکروسافت مانند Win32 یا DirectX, API به خواندن API لینوکس اصلی را درخواست می‌کند.

نکته‌ها[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]