پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه داروسازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پروژه داروسازی

به ویکی پروژه داروسازی خوش آمدید! در حال حاضر مقاله‌های پزشکی ویکی پدیا دچار مشکلات متعددی هستند. تعداد زیادی از مقالات داروسازی خرد هستند و نیاز به گسترش دارند. بعضی از مقاله‌های موجود از منابع ضعیف و غیر معتبر استفاده کرده یا منبع ندارند و در بسیاری از موضوعات مهم داروسازی هنوز مقاله‌ای ایجاد نشده است. ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه داروسازی/ستون

هدف[ویرایش]

هدف این پروژه ساماندهی مقالات مرتیط با دارو و داروسازان و تعیین اولیت و نگارش مقالات جدید داروسازی یا تکمیل مقالات خرد پزشکی موجود است.

همکاران[ویرایش]

برای عضویت در این پروژه به فهرست همکاران مراجعه کنید و نام خود را ثبت کنید. همچنین می‌توانید الگوی کاربری پروژه را به صفحه کاربری خود اضافه کنید:

برای دعوت کاربران به این پروژه، الگوی {{دعوت-داروسازی}} را در صفحه کاربری آن‌ها قرار دهید.

شروع سریع[ویرایش]

می توانید به فهرست مقاله‌های مورد نیاز داروسازی مراجعه و یکی از آن‌ها را ایجاد کنید. پس از ایجاد مقاله نام خود را در جدول زیر وارد کنید:

از الگوهای زیر استفاده کنید

مقاله انگلیسی عنوان فارسی توضیح وضعیت انجام

مقالات پربیننده ویکی‌پدیای انگلیسی[ویرایش]

مقاله‌های پر بیننده با محتوای ضعیف یا نیازمند گسترش و بازبینی[ویرایش]

  • هدف رساندن این مقاله‌ها به کلاس خوب یا برگزیده است.
  1. پروپرانولول
  2. آلپرازولام
  3. ترامادول
  4. گروه خونی
  5. ویتامین ای
  6. آفت دهان
  7. مترونیدازول
  8. گاباپنتین
  9. داروهای ضد افسردگی
  10. فلوکستین
  11. اختلال دوقطبی
  12. سیتالوپرام
  13. سقط جنین
  14. یبوست
  15. قرص ضد بارداری خوراکی
  16. نسخه پیچ

راهنمای خلاصه نوشتن مقالات داروسازی[ویرایش]

  • در ابتدا صفحه این پروژه و صفحه بحث را به پیگیری‌هایتان بیفزایید تا از تغییرات و بحث‌ها مطلع شوید.

راهنمای عمومی[ویرایش]

  • هر گاه به مقاله داروسازی برخوردید که خرد و ناقص است و نیاز به گسترش دارد، حداقل کاری که می توانید انجام دهید (در صورتیکه از قبل انجام نشده) اضافه کردن دارو-خرد) در انتهای مقاله است تا در فهرست مقاله‌های خرد داروسازی بیاید و بتوانیم در موردش اقدام کنیم.
  • به طور کلی وجود منبع برای نگارش در ویکی پدیا الزامی است. در مقالات داروسازی وجود منبع معتبر حیاتی است.
  • در رده بندی مقاله تازه که می نویسید یا تغییر در رده بندی مقاله‌های مشکل دار حتما به مراجعه و طبق رده بندی موجود رده مورد نظر را بیابید. گرچه رده بندی فعلی نیز ایراد‌های بسیاری دارد و نیاز به اصلاح دارد.

برای ویرایش مقاله‌های داروسازی[ویرایش]

در صورتیکه می خواهید همکاری کنید اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید یکی از این راهها را امتحان کنید:

  • می توانید به فهرست نگاهی بیندازید و یکی از آن‌ها را گسترش دهید.
  • می توانید به فهرست مقاله‌های مهم داروسازی (پایین) ایجاد نشده نگاهی بیندازید.
  • به فهرست داروها نگاهی بیندازید مقالات با لینک قرمز را ایجاد یا مقالات اضافه نشده را به فهرست اضافه کنید.

خلاصه شیوه‌نامه نگارش مقاله‌های علوم داروسازی[ویرایش]

از آنجا که موضوعات درمان حساسیت‌های ویژه خود را دارند لازم است سبک و دید خاصی در نگارش این مقاله‌های مورد استفاده قرار گیرد. برای توضیحات مفصل در باب نگارش مقاله‌های داروسازی به شیوه‌نامه پزشکی مراجعه کنید.

  • ارجاع درست به منابع: برای ارجاع به منابع داروسازی می توانید از این ابزار استفاده کنیدو این ابزار با استفاده از کد مقاله که در پایگاه‌های داده معتبر علوم پزشکی یافت می‌شود به شما الگوی مناسبی برای ارجاع به منابع می‌دهد. رعایت شیوه نامه ارجاع در مطالب پزشکی اهمیت بیشتری دارد، چرا که کار بررسی و بازبینی مقاله بر اساس منبع را ساده می‌کند و به طور کلی نشان دهنده درجه اعتبار مقاله شما خواهد بود.
  • منابع معتبر: بسیاری از منابعی که در سایر مقاله های ویکی پدیا معتبر دانسته می‌شوند منبع معتبر پزشکی نیستند. سیاستهای ویکی‌پدیای انگلیسی در ابن مورد بسیار کاملتر است لذا برای سنجش اعتبار منابع ما مراجعه به این صفحه در ویکی پدیای انگلیسی را توصیه می‌کنیم. دقت کنید که مطالب پزشکی منتشر شده در روزنامه‌ها، نشریات عمومی و بسیاری از وب‌سایتها منبع معتبر پزشکی محسوب نمی‌شوند. استفاده از این نوع مطالب فقط در بخش‌هایی از مقاله توصیه می‌شود که بحث جنبه عمومی و غیر علمی دارد. این شامل مقاله‌های طب سنتی و جایگزین و همچنین بخش‌های مربوط به تاثیرات پزشکی محصولات، غذاها، عادت‌ها هم میشود.
  • الگوهای ناوبری و خرد هم بسته به نیاز در مقاله‌های داروسازی باید مورد استفاده قرار گیرد.

با خرابکاران بجنگید[ویرایش]

  • متاسفانه از موضوعاتی که در ویکی پدیای فارسی بیشتر نادیده گرفته شده دارو و درمان است. لازم است خرابکاری را در مقالات داروسازی تشخیص و به رفع یا گزارش آن‌ها اقدام کنید.
    • بعضی شرکت‌ها برای تبلیغ داروی تایید نشده خود دست به ایجاد مقاله در ویکی‌پدیا می‌زنند. در صورتیکه منبع مستقلی برای تایید نیافتید موضوع را گزارش دهید یا از برچسب‌های مربوط استفاده کنید.
    • دقت کنید که پیوند به بیرون در مقاله‌ها مربوط به موضوع باشد و جهت تبلیغ ایجاد نشده باشد.
  • آموزش کاربران جدید

اصولا همه کاربران جدیدی که در مقاله‌ها ویرایش‌های ناخوشایند می‌کنند خرابکار نیستند و تنها علت آن عدم آشنایی آن‌ها با نحوه ویرایش در ویکی است. که با کمی صبر و حوصله و راهنمایی آن‌ها بصورت عملی در مقالات یا ویرایش اشتباهات آن‌ها به نحوه درست. همچنین استفاده از الگو و ابزار در مقالاتشان باعث می‌شود رفته رفته با نحوه ویرایش در ویکی آشنا شوند برای این کاربران می‌توانید با گذاشتن الگوی {{پیشنهاد راهنمایی}} در صفحه بحث شان بصورت محترمانه از آن‌ها دعوت کنید تا جهت راهنمایی از شما کمک بگیرند.

نمونه‌های برجسته و کنترل کیفیت[ویرایش]

ارزیابی و درجه بندی مقاله‌های پزشکی از اهداف این ویکی‌پروژه است چرا که برآیند بهتری از وضعیت موجود را نشان می‌دهد و راه را برای مشارکت هدف مند و برنامه ریزی شده باز می‌کند. برای ارزیابی مقاله‌های پزشکی در زمینه خوبیدگی و برگزیدگی ویکی‌پروژه متکی بر مشارکت و ارزیابی جامعه ویکی‌پدیا است و لذا امورات مربوط به نامزد کردن و تایید شدن در صفحه‌های مربوط انجام می‌شود. اما سایر درجه بندی‌ها توسط اعضا پروژه صورت می‌گیرد. این شامل درجه عالی نیز است که در حال حاضر در حال بحث و تعیین معیارهای انتخاب آن هستیم.

مقاله‌های برگزیده[ویرایش]

در حال حاضر تنها چهار مقاله برگزیده پزشکی در ویکی‌پدیا وجود دارد:

فیزیک پزشکی — (توسط کاربر:زرشک) ۲ اوت ۲۰۱۰
سندرم روده تحریک پذیر — (توسط کاربر:Elph) ‏۱۶ ژانویهٔ ۲۰۱۱
ایدز — (توسط کاربر:مهران) آوریل ۲۰۱۳
سرماخوردگی — (توسط کاربر:مهران) مهٔ ۲۰۱۳