پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:نوشتار پیشنهادی هفته/۲۰۱۴/۳۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان بود که در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰) توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.

او نخستین فرد روس بود که توسط سازمان فضایی روسیه به فضا فرستاده شد. در سال ۱۹۵۵، گاگارین درخواست کتبی نامزدی خود را برای فضانوردی به آن سازمان تسلیم کرد. یک هفته بعد از او دعوت شد تا برای آزمایش‌های مقدماتی پزشکی به بیمارستان نیروی هوایی در مسکو برود. پس از مراحل سخت آزمایشی برای انتخاب نامزدان فرستاده شدن به فضا، گاگارین در کنار تیمی متشکل از ۲۰ نفر قرار گرفت که سرگئی کارالیوف، پدر برنامه فضایی شوروی، خود بر انتخاب آن‌ها نظارت کرده بود. در نهایت، او توانست بخت فرستاده شدن به فضا توسط موشک نظامی قاره‌پیمای دوربرد آر-۷، که در اصل برای پرتاب کلاهک هسته‌ای در مسافت‌های طولانی طراحی شده بود، را به دست آورد.

یوری گاگارین پس از پرواز تاریخی خود به سمت ریاست مرکز آموزش فضانوردان در شهرک ستاره‌ها انتخاب شد. در همین حال و در کنار شغل حرفه‌ای خود، با بازدید و سخنرانی در شهرها و کشورهای گوناگون، نقش عمده‌ای در افزایش آگاهی عمومی در مورد سفرهای فضایی ایفا نمود. هشت سال پس از سفر فضایی‌اش، یوری گاگارین در یک سانحه هوایی کشته شد.

گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد. شب ۱۲ آوریل هر سال به عنوان «شب یوری» گرامی داشته می‌شود و جشن‌ها و گردهمایی‌هایی در سراسر جهان به یاد نخستین فضانورد جهان برپا می‌گردد.

ادامه...