پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:قواعد نام‌گذاری (خشونت و مرگ)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عنوان مقالات رویدادهایی نظیر حملات، تیراندازی‌ها، چاقوکشی‌ها، مرگ‌ها، خودکشی‌ها، اعدام‌ها، کشتن‌ها و قتل‌ها بسیار مناقشه‌برانگیز هستند. سیاست نام رایج ممکن است چندان به کار نیاید، مخصوصاً برای حوادث تازه که منابع احتمالاً هنوز سر نام واحدی برای آن رویداد به توافق عمومی نرسیده‌اند. این صفحهٔ مکمل تلاش می‌کند چارچوبی فراهم آورد تا نام‌گذاری مقالات به‌شکل یکنواخت انجام گیرد و سیاست‌های بی‌طرفی و حمایت از حریم خصوصی افراد زنده رعایت شوند و مقالات نیز دچار سوگیری سامانه‌ای نشوند. این مکمل زمانی به کار می‌آید که پیدا کردن نام رایج ساده نباشد. این مکمل، فوقِ هیچ سیاست یا رهنمودی نیست.

چگونگی استفاده از فلوچارت[ویرایش]

کاربران موقع استفاده از فلوچارت باید به نکات زیر توجه کنند:

  • قبل از استفاده از فلوچارت، کاربران باید به قدر کافی جستجو کنند تا ببینند آیا نام رایجی هست که منابع معتبر ثانویه برای اشاره به رویداد از آن استفاده کرده باشند یا خیر. کاربران باید فقط وقتی از این فلوچارت استفاده کنند که مشخص شود نام رایج واحدی وجود ندارد یا حصول اجماع مبنی بر چیستی نام رایج ناممکن باشد.
  • پاسخ به پرسش‌های داخل فلوچارت باید با استناد به منابع معتبر ثانویه تأییدپذیر باشد.
  • تشخیص نحوهٔ مرگ باید توسط یک مرجع رسمی مثلاً مأمور پزشکی قانونی، هیئت تحقیق پزشکی قانونی، یا سازمان‌ها و افرادی نظیر این‌ها انجام بگیرد. این تشخیص فقط وقتی قابل استفاده در این فلوچارت است که یک منبع ثانویه آن را گزارش کرده باشد.

فلوچارت[ویرایش]

فلوچارت زیر چارچوبی فراهم می‌آورد تا عنوان مقاله‌ها راجع به حملات خشن، مرگ‌ها و سایر رویدادهای مشابه تعیین شود. پاسخ به هر سؤال موجود در این فلوچارت باید از طریق استناد به منابع معتبر ثانویه تأییدپذیر و در مقاله حاضر باشد.

نکته: برای پرهیز از بحث‌های طولانی، منظور از کلمهٔ «آدم‌کشی» در این فلوچارت «کشتن یک شخص توسط شخصی دیگر، چه عامدانه چه سهواً» است. این کلمه هیچ میزانی از تقصیر را گردن عامل نمی‌اندازد.