ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/مجری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برگزاری انتخابات هیئت نظارت به روش شولتسه نیازمند حداقل یک و حداکثر دو مجری است. کاربری که #خصوصیات مجری را دارا است می‌توانند در بحث ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت یا بحث صفحه انتخابات همان دوره در خصوص مجری‌شدن برای دریافت بازخورد کاربران اعلام آمادگی کند؛ در صورت عدم مخالفت اجتماع، او می‌تواند انتخابات را اجرا کند.

راهنمای اجرا انتخابات هیئت نظارت در ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/راهنمای اجرا فهرست شده است.

لازم است ذکر شود در صورت عدم وجود مجری، بر پایه وپ:رگه، برگزاری انتخابات با افزونهٔ SecurePoll میسر نخواهد شد و انتخابات با آرای آشکار (موافق یا مخالف) و به روش RR25 برگزار خواهد شد. مجریان انتخابات نمی‌توانند نامزد عضویت در هیئت شوند.

خصوصیات[ویرایش]

مجریان نیازمند یک سری خصوصیات برای برگزاری انتخابات هستند که در زیر پیشنهاد می‌شود:

با توجه به متن سیاست «آرایی که متعلق به حساب‌های زاپاس باشند یا کاربر در زمانی که دسترسی‌اش در ویکی‌پدیای فارسی قطع بوده به صندوق ریخته باشد یا در زمان رأی‌دهی از پروکسی باز (مثل فیلتر شکن، وی‌پی‌ان و نظایر آن) استفاده کرده باشند شناسایی می‌شوند و به مدیر انتخابات اطلاع داده می‌شود تا آن آرا خط بخورند.»

  • توانایی تشریح سیاست وپ:اهن در خصوص نامزدها و رای‌دهندگان

با توجه اینکه مجریان انتخابات می‌توانند نامزدهای انتخابات یا آرای کاربران را بررسی کرده و در صورت نیاز خط بزنند (مثلا بنگرید به Special:Permalink/27609615#رای_دادن_دوباره_بعد_از_اتمام_قطع_دسترسی یا Special:Permalink/18076626#مردودی نامزدی کاربر:برابری در برابر قانون) باید توانایی تشریح سیاست وپ:اهن در خصوص نامزدها و رای‌دهندگان را داشته باشند.

  • توانایی مکاتبه با غیرفارسی‌زبانان به زبان انگلیسی

چندین مرحله از مراحل ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/بازبینه برگزاری نیازمند توانایی مکاتبه با غیرفارسی‌زبانان به زبان انگلیسی است، مثلاً «تعیین حداقل یک و ترجیحاً دو ویکی‌بد به عنوان وارس آرا»

  • توانایی کار با افزونهٔ SecurePoll
  • یکی از وظایف مجری تنظیم افزونهٔ SecurePoll برای انتخابات است مثلاً بنگرید به مشارکت‌های یکی از مجریان پیشین
  • توانایی فرستادن پچ (برای تغییر زبان ویکی‌رأی)

قبل از برگزاری انتخابات نیاز است زبان ویکی‌رأی فارسی شود و در پایان انتخابات به زبان انگلیسی برگردد مثلاً بنگرید به مراحل انجام انتخابات وپ:ناظر۱۰ در فبریکاتور

  • توانایی کار کردن با کوئری‌ها (برای استخراج رأی‌مندان)

برای استخراج رای‌مندان نیاز است مجری توانی کار با وبگاه کوئری را داشته باشند تا پرسمان رای‌مندان را در آنجا اجرا کند مثلاً پرسمان دوره دهم را بنگرید