وینی ویدز

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وینی ویدز
نام هنگام تولدمهدی هاشمی
زادهٔآبان ۱۳۸۲ ‏(۲۰ سال)
تهران، ایران
پیشه
سال‌های فعالیت۱۳۹۸–اکنون

مهدی هاشمی (زادهٔ آبان ۱۳۸۲) مشهور به وینی ویدز، یوتیوبر و شخصیت اینترنتی ایرانی است.[۱][۲][۳]

زندگی

مهدی هاشمی در آبان سال ۱۳۸۲ در تهران به دنیا آمد. او نخستین بار در سال ۱۳۹۸ فعالیت بلاگری را آغاز کرد.[۲]

محتوا

محتوایی که او تولید می‌کند عمدتاً کمدی و پیرامون مسائل نوجوانان است.[۲] تا فروردین ۱۴۰۳، اینستاگرام او دارای بیش از یک میلیون دنبال‌کننده بوده است.[۲]

بلایند دیت

مجموعه بلایند دیت، که از شبکه یوتیوب او پخش می‌شد، یک تاک شوی اینترنتی بود که در آن، افراد جوان طی یک قرار ناشناس (به انگلیسی: Blind date) باهمدیگر قرار عاشقانه می‌گذارند، بی‌آن که یکدیگر را از پیش بشناسند.[۱] در این برنامه، دو شرکت‌کننده که یکی دختر و دیگری پسر است بین پرده حائلی جدا از هم، بی آن که یکدیگر را دیده باشند می‌نشینند و تمام مدت تنها می‌توانند صدای یکدیگر را بشنوند، در انتهای برنامه پرده هائل می‌افتد و طرفین می‌توانند یکدیگر را ببینند و تصمیم بگیرند که آیا فرد دیگر را می‌پسندند یا خیر. این پرده از سوی ناظران به دیوار حائلی که دهه‌ها طی سیاست‌های جداسازی جنسیتی میان دختران و پسران فاصله انداخته تشبیه شده است.[۴] بلایند دیت در زمان انتشار چند میلیون بازدید دریافت می‌کرد که در جامعه یوتیوب فارسی کم‌نظیر است.

سبک پوشش و رفتار شرکت‌کننده‌های برنامه روزآمد و از نگاه منتقدان، خلاف به‌اصطلاح ارزش‌های حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران قلمداد گردیده است، همچنین ظهور رقبای جدی برای صدا و سیما که سال‌ها انحصار تولید محتوا را در دست داشت تهدیدکننده ارزیابی گردید.[۴] این مجموعه در یک نگاه کلی به جوانانی تعمیم داده‌شده که سخنشان در تریبون‌های عمومی شنیده نشده است و سبک زندگیشان مورد تأیید اصول سنتی جمهوری اسلامی نیست.[۱]

برخورد امنیتی

پس از انتشار مجموعه در فروردین ۱۴۰۳، و پس از نمایش چند قسمت از این تاک شو در شبکه یوتیوب، به تاریخ فروردین ۱۴۰۳، در اینستاگرام وینی ویدز و بلاگری دیگر به نام اشکان شادکامی[۵] که در برنامه شرکت کرده بود، مشاهده گردید که تمام پست‌ها و دیگر محتوای حساب‌هایشان حذف شده و تنها یک پست حاوی تصویر آرم فتا[۳] (یک سازمان وابسته به فراجا) که حاوی این پیام بود: «این صفحه حسب دستور مقام محترم قضایی توسط فراجا تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج گردید.» نشان داده می‌شود.[۳][۱][۲][۶] این برخورد بابت نبود ماده قانونی برای به‌اصطلاح «پلمپ کردن» صفحات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، ظهور بحران‌های حاد نظامی درون و برون‌مرزی برای کشور و همین‌طور در دستورکار نبودن برخورد با چهره‌های اینترنتی در شرح وظایف سازمان فتا، بیشتر به اقدامی از جنس قدرت‌نمایی تعبیر شده است.[۴]

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ «اینستاگرام مجری «بلایند دیت» با دستور قضائی از دسترس خارج شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ «وینی ویدز یوتیوبر کیست؟». رویداد24. ۱۹ اسفند ۱۴۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ مه ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «صفحه اینستاگرام «وینی ویدز» مسدود شد». روزنامه آسیا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ عسکری، هومن (۲۰۲۴-۰۴-۰۹). «چرا اینستاگرامِ مجری برنامهٔ ایرانی «بلایند دیت» از دسترس خارج شد؟». رادیو فردا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۳.
  5. «صفحات اینستاگرام وینی و اشکان، دو بلاگر پرطرفدار ایرانی از دسترس خارج شد». ۲۰۲۴-۰۴-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۳.
  6. «صفحه اینستاگرام «وینی ویدز» مجری بلایند دیت به دستور مقام قضایی از دسترس خارج شد». انصاف نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴.