پرش به محتوا

ویروننیمی

مختصات: ۶۰°۱۰′۱۳″شمالی ۲۴°۵۷′۲۴″شرقی / ۶۰٫۱۷۰۳°شمالی ۲۴٫۹۵۶۸°شرقی / 60.1703; 24.9568
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


موقعیت در هلسینکی

ویرونْنیِمی (سوئدی: Estnäs، به معنای واقعی کلمه "دماغه استونی " یا "شبه جزیره استونی"[۱]) ناحیه ای از هلسینکی، فنلاند است که بخش اصلی مرکز شهر را تشکیل می‌دهد، بنابراین مکان مرکزی تصمیم‌گیری‌های دولتی و مالی فنلاند و مکان مهم‌ترین کلیساهای هلسینکی در ویرونیمی است. بناهایی مانند محل کاخ ریاست جمهوری، کاخ شورای دولتی فنلاند، میدان سنا، کلیسای جامع هلسینکی، کلیسای کلیسای جامع اوسپنسکی و دفتر اصلی بانک فنلاند در این منطقه هستند.

سایر مکان‌های مهم در منطقه عبارتند از ساختمان اصلی دانشگاه هلسینکی، تالار شهر هلسینکی، ایستگاه راه‌آهن مرکزی هلسینکی و اداره پست اصلی هلسینکی. بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌ها دفتر مرکزی خود را در ویرونْنیِمی دارند. فروشگاه‌های بزرگ و دفتر اصلی هلسینگین سانمات، بزرگترین روزنامه فنلاند، نیز در آنجا است. بخشی از هسته حیات فرهنگی فنلاند نیز در اینجا یافت می‌شود: کتابخانه ملی فنلاند، تئاتر ملی فنلاند، آتنیوم، کیاسما و مرکز موسیقی هلسینکی.

پیشینه[ویرایش]

تاریخ تولد مرکز هلسینکی امروز، به سال ۱۶۴۰ برمی گردد. در آن زمان، مرکز شهر از محل گسترش در دهانه رودخانه وانتا (محل ناحیه فعلی وانهاکاوپونکی) به ویرونْنیِمی منتقل شد.[۱]

ناحیه اصلی ویرونیمی به سه ناحیه جداگانه تقسیم می‌شود: کرونون‌هاکا، کلووی و کاتایانوککا.

مناطق همجوار شامل: کارتینکااوپونکی در ناحیه اصلی، اولانلینا در جنوب، کامپی و تولوی پائین در ناحیه اصلی کامپینمالمی در غرب، سیلتاساری در سراسر پل پیتْکه‌سیلکا در ناحیه اصلی کاللیو در شمال، وسرنینن در شرق منطقه فوق‌الذکر است.

ویروننیمی دارای ۳۵۰۴۰ دفتر اداری و همچنین ۱۱۲۴۲ خانه است. بیش از ۸۰٪ از آپارتمان‌های منطقه قبل از سال ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند.[۲]

سطح تحصیلات ساکنان این ناحیه بالاترین سطح از تمام زیر مجموعه‌های هلسینکی است - ۳۶٫۴ درصد از ساکنان دارای مدرک دانشگاهی هستند.[۲] ۱۰٫۶ درصد از ساکنان منطقه بومی سوئدی زبان هستند، که به وضوح بالاتر از میانگین شهر است. نرخ بیکاری بسیار پایین و سطح درآمد بالاتر از حد متوسط است.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]