پرش به محتوا

نیکولو روولا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیکولو روولا
اطلاعات شخصی
زادروز ۴ دسامبر ۲۰۰۱ ‏(۲۲ سال)
زادگاه استان میلان
قد 1.79 m[۱]
پست هافبک
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی لاتزیو
(قرضی از یوونتوس)
شمارهٔ پیراهن ۱۳
باشگاه‌های جوانان
۰۰۰۰–۲۰۱۴ Accademia Inter
۲۰۱۴–۲۰۱۷ ASD Alcione
۲۰۱۷–۲۰۱۹ جنوا
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۹–۲۰۲۱ جنوا ۱۱ (۰)
۲۰۲۱– یوونتوس ۰ (۰)
۲۰۲۱–۲۰۲۲جنوا (قرضی) ۳۱ (۰)
۲۰۲۲–۲۰۲۳مونتزا (قرضی) ۲۵ (۰)
۲۰۲۳–لاتزیو (قرضی) ۰ (۰)
تیم ملی
۲۰۱۸ تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال ایتالیا ۶ (۰)
۲۰۱۸–۲۰۱۹ تیم ملی فوتبال زیر ۱۸ سال ایتالیا ۹ (۰)
۲۰۱۹–۲۰۲۰ تیم ملی فوتبال زیر ۱۹ سال ایتالیا ۱۰ (۰)
۲۰۲۰– تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ سال ایتالیا ۱۱ (۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۰۰:۳۹, ۱۹ مارس ۲۰۲۲ (UTC).
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۸:۴۹, ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ (UTC)

نیکولو روولا (انگلیسی: Nicolò Rovella؛ زادهٔ ۴ دسامبر ۲۰۰۱) بازیکن فوتبال اهل ایتالیا است که به صورت قرضی برای باشگاه لاتزیو بازی می‌کند.

دوران باشگاهی[ویرایش]

سال های اولیه و جنوا[ویرایش]

روولا فوتبال را در آکادمیاْ اینتر (از زیر مجموعه های اینتر میلان) شروع کرد، در آنجا موفق به کسب «گوتیا کاپ» شد؛ در ادامه در سال ۲۰۱۷ روولا به جنوا پیوست جایی که بلافاصله قهرمان مسابقات جوانان «پسران کارلین» شد.[۲][۳]

روولا با ورود به رده‌های جوانان باشگاه، اولین بازی حرفه‌ای خود با پیراهن جنوا را در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ انجام داد و در دقایق پایانی برد ۳-۲ در کوپا ایتالیا مقابل آسکولی جایگزین فرانچسکو کاساتا شد. سپس در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹، در ۱۸ سالگی، اولین بازی خود در سری آ ایتالیا را به عنوان جانشین فیلیپ یاگیلو در شکست ۴–۰ خارج از خانه انجام داد. در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰، روولا برای اولین بار از ابتدای بازی در ترکیب جنوا قرار گرفت و در آن بازی جنوا در خانه با نتیجه ی ۳–۰ مغلوب شد.

در فصل ۲۰۲۰–۲۱ روولا فرصت بیشتری برای بازی به دست آورد و به جنوا کمک کرد تا در سری آ بماند.

یوونتوس[ویرایش]

ماندن در جنوا[ویرایش]

در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، یوونتوس اعلام کرد که روولا را با قراردادی سه و نیم ساله به مبلغ ۱۸ میلیون یورو، به اضافه حداکثر ۲۰ میلیون یورو پاداش مربوط به عملکرد، به خدمت گرفته است.[۴] این بازیکن تا پایان فصل ۲۰۲۱–۲۲ به صورت قرضی در جنوا باقی ماند.

بازگشت به یوونتوس[ویرایش]

روولا پس از پایان قرارداد قرضی خود از جنوا به یوونتوس برگشت. او اولین بازی خود برای بیانکونری را در ۱۵ آگوست ۲۰۲۲ انجام داد و جایگزین مانوئل لوکاتلی شد. در آن بازی یوونتوس در اولین بازی خانگی در فصل ۲۰۲۲–۲۳ در برابر ساسولو به پیروزی رسید.[۵]

انتقال قرضی به مونتزا[ویرایش]

در ۳۱ آگوست ۲۰۲۲، روولا به صورت قرضی به مدت یک سال به تیم تازه صعود کرده مونتزا در سری آ پیوست.[۶] او در اولین بازی خود برای مونزا در ۵ سپتامبر که از ابتدا در ترکیب حضور داشت با نتیجه ی ۲–۰ شکست خورد.[۷]

انتقال قرضی به لاتزیو[ویرایش]

در ۱۶ آگوست ۲۰۲۳، لاتزیو اعلام کرد که روولا را از یوونتوس به صورت قرضی به مدت دو سال با بند خرید مشروط به خدمت گرفته است.[۸]

حرفه بین المللی[ویرایش]

روولا در چندین رقابت بین المللی نماینده تیم ملی جوانان ایتالیا بوده است. او عضوی از تیم ملی زیر ۱۷ ساله های ایتالیا بود که در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۸ نایب قهرمان شد و سپس در رده ی سنی زیر ۱۸ سال و زیر ۱۹ سال بازی کرد.

در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰، روولا اولین بازی خود را با تیم زیر ۲۱ سال ایتالیا انجام داد و از آغاز بازی در ترکیب قرار داشت، مسابقه ای که ایتالیا در آن به پیروزی رسید.[۹] در ادامه او در مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ ساله های اروپا در سال ۲۰۲۱ ایتالیا را همراهی کرد.[۱۰] در آنجا با دریافت دو کارت زرد در دومین بازی مرحله گروهی مقابل اسپانیا از بازی اخراج شد.[۱۱] در نهایت در مرحلهٔ یک چهارم نهایی، ایتالیا در برابر پرتغال با نتیجه ی ۵–۳ شکست خورد و از مسابقات حذف شد.

سبک بازی[ویرایش]

روولا یک هافبک راست پا و چند پسته است که میتواند به عنوان هافبک وسط، هافبک دفاعی، بازیساز و یا رجیستا بازی کند.[۱۲] بزرگترین نقاط قوت او لمس توپ اول، توانایی رساندن پاس های بلند به مقصد و هوش تاکتیکی‌اش است. روولا همچنین به دلیل سبک بازی ظریف و جذاب خود مورد توجه است.[۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Nicolò Rovella". www.tuttocalciatori.net. Retrieved 2021-01-30.
  2. «Nicolo rovella». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳.
  3. Alessio Eremita. «معرفی نیکولو روولا».
  4. Juventus.com. "UFFICIALE | Portanova, Petrelli, Rovella: gli accordi con il Genoa - Juventus". Juventus.com (به ایتالیایی). Retrieved 2023-12-16.
  5. Juventus.com. "MATCH REPORT | JUVE HIT SASSUOLO FOR THREE - Juventus". Juventus.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-16.
  6. "Nicolò Rovella è Biancorosso - Associazione Calcio Monza S.p.A." www.acmonza.com (به ایتالیایی). Retrieved 2023-12-16.
  7. "Le pagelle di Monza - Atalanta 0-2: buon esordio di Rovella, Caprari sprecone, Pessina messo sotto scacco". Monza-News (به ایتالیایی). Retrieved 2023-12-16.
  8. "Nicolò Rovella è un nuovo calciatore biancoceleste". www.sslazio.it (به ایتالیایی). Retrieved 2023-12-16.[پیوند مرده]
  9. FIGC (2020-11-12). "Pobega segna una doppietta che vale oro, gli Azzurrini battono l'Islanda e ipotecano il pass per l'Europeo". Federazione Italiana Giuoco Calcio (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-16.
  10. «Euro under 21» (PDF).
  11. «L'Italia finisce in 9, ma la Spagna non passa: 0-0. Se batte la Slovenia è qualificata». La Gazzetta dello Sport (به ایتالیایی). ۲۰۲۱-۰۳-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۶.
  12. Kulig، Jacek (۲۰۲۱-۰۸-۲۸). «Niccolò Rovella – Juve's future regista by Davide Gualano». Football Talent Scout (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۶.
  13. Kulig، Jacek (۲۰۲۱-۰۸-۲۸). «Niccolò Rovella – Juve's future regista by Davide Gualano». Football Talent Scout (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۶.