پرش به محتوا

نیروگاه خورشیدی نور

مختصات: ۳۱°۰۲′۵۷″شمالی ۶°۵۲′۱۰″غربی / ۳۱٫۰۴۹۲°شمالی ۶٫۸۶۹۴°غربی / 31.0492; -6.8694
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه خورشیدی نور
Map
کشورمراکش
مکانورززات
مختصات۳۱°۰۲′۵۷″شمالی ۶°۵۲′۱۰″غربی / ۳۱٫۰۴۹۲°شمالی ۶٫۸۶۹۴°غربی / 31.0492; -6.8694
وضعیتعملیاتی
آغاز ساختمه ۲۰۱۳
تاریخ راه‌اندازیFebruary 2016[۱]
هزینه ساخت$3.9 billion
مالک(ـان)
  • Masen
نیروگاه خورشیدی
گونهمتمرکزکننده توان خورشید
فناوری CSPParabolic trough
منابع سایت2635 kWh/m2/yr
مساحت نیروگاه۴۵۰ هکتار (۱٬۱۱۲ جریب فرنگی)
توان تولیدی
ظرفیت نامی۱۶۰ وات (Noor I)
۲۰۰ وات (Noor II)
۱۵۰ وات (Noor III)[۲]
۵۱۰ وات (total)
توان تولید سالانه۳۷۰ کیلووات ساعت (Noor I)
۶۰۰ کیلووات ساعت (Noor II)
۵۰۰ کیلووات ساعت (Noor III)
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه خورشیدی نور (عربی: محطة نور للطاقة الشمسية) یک نیروگاه حرارتی خورشیدی در دست ساخت است که در نزدیکی «ورزازت» در مراکش قرار دارد. بخش اول آن (نور I)، در فوریه سال ۲۰۱۶ مشغول به خدمت شد. پس از راه‌اندازی در سال ۲۰۱۶ با نیرویی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، این ایستگاه به هفتمین نیروگاه خورشیدی در جهان، پس از ۵ ایستگاه اول در آمریکا و نیروگاه سولاپاین در اسپانیا، تبدیل شد.

نور I[ویرایش]

نور I تشکیل شده از میدانی از آینه‌های منحنی به وسعت ۴۸۰ هکتار است (استوانه‌ای ـ پوسته‌ای) با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است. این پروژه با هزینه بیش از ۶۰۰ میلون یورو، از حدود نیم میلیون آینه استفاده می‌کند[۳] و انتظار می‌رود که ۳۷۰ گیگاوات ساعت در سال برق ارائه بدهد.[۴] این نیروگاه توسط آژانس انرژی خورشیدی مراکش اداره می‌شود و توسط یک کنسرسیوم تجاری در عربستان ساخته شده‌است.[۵]

طراحی[ویرایش]

این طراحی مقدار زیادی آب برای خنک کردن و همچنین تمیز کردن آینه‌ها مصرف می‌کند که میزان آن به ۱٫۷ میلیون متر مکعب در سال می‌رسد، یعنی برابر با ۴٫۵ لیتر برای هر کیلو وات در ساعت.[۶] این میزان مصرف آب دو برابر مقدار آب خنک‌کننده مورد استفاده در ایستگاه‌هایی است که با زغال‌سنگ کار می‌کنند و ۲۳ برابر مقدار آب / کیلووات ساعت مصرفی در نیروگاه‌هایی که زغال‌سنگ خشک مصرف می‌کنند. بهای نیروی برق ۰٬۱۹$ برای هر کیلووات در ساعت است.[۷]

تاریخچه[ویرایش]

ایستگاه در ۱۰ می ۲۰۱۳، پس از مراسمی که پادشاه محمد ششم آنرا برگزار کرد، آغاز به کار کرد. بانک توسعه آفریقا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا در تأمین مالی آن شرکت می‌کنند.[۸] این نیروگاه دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ ساعت انرژی تولیدی است و این به لطف نمک‌های مذاب است. توافقنامه تعرفه‌ای که در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۲ با دفتر ملی برق و آب آشامیدنی امضا شده‌است قیمت فروش هر کیلووات ساعت را ۱٫۶۲ درهم (۱۸٫۹ سنت برای هر کیلووات ساعت) برای تولید نیروگاه تضمین می‌کند.[۹][۱۰] این ایستگاه توسط پادشاه در ۴ فوریه ۲۰۱۶ افتتاح شد.[۱۱]

نور II و III[ویرایش]

در سال ۲۰۱۵، ساخت مرحله دوم پروژه شروع شد تا ظرفیت کل نیروگاه به ۵۰۰ مگاوات افزایش یابد. پروژه نور، استفاده از فناوری حرارتی خورشیدی را با یک برج، با ظرفیتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگاوات، علاوه‌بر ظرفیت ذخیره انرژی ۳ ساعت از تولید را ارائه خواهد کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "Morocco commissions first phase of Noor-Ouarzazate solar power project". power-technology.com. 5 February 2016. Retrieved 6 February 2016.
  2. "Chinese firm helps build world's largest concentrated solar power complex in Morocco's desert". Retrieved 22 January 2019.
  3. "Morocco's Massive Desert Solar Project Starts Up". MIT Technology Review. Retrieved 2016-02-09.
  4. "Project Ourzazate Solar Power Station – Phase I
    Country: Kingdom of Morocco
    Project Appraisal Report
    Date: April 2012"
    (PDF).
  5. "Ouarzazate Solar Power Complex, Phase 1
    Morocco
    Specific Environmental and Social Impact Assessment
    Volume 1"
    (PDF). Archived from the original (PDF) on 7 February 2016.
  6. "Majuba Power Station". www.eskom.co.za. Retrieved 2016-02-08.
  7. "Morocco starts production at 160 MW solar plant - Agricultural Commodities -Reuters". af.reuters.com. Archived from the original on 29 June 2016. Retrieved 2016-02-08.
  8. «مرکب الطاقة الشمسیة بورزازات یحصل علی 17 ملیار درهم». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۲ آوریل ۲۰۱۹.
  9. «ملك المغرب يدشن محطة «نور الأولى» للطاقة الشمسية في ورزازات». الشرق الأوسط (به عربی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۷.
  10. «رئیس مجلس إدارة "أکوا باور": بفضل "نور 1"، المغرب یحقق رؤیته المتمثلة فی استعمال موارده الشمسیة والریحیة لتولید الکهرباء الخضراء». بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۲ آوریل ۲۰۱۹.
  11. شرکة سعودیة تفوز بمشروع طاقة مغربی علی قناة الجزیرة

پیوند به بیرون[ویرایش]