نسل شجاعان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نسل شجاعان
Melikşah
کارگرداناسماعیل کوشان
تهیه‌کنندهاسماعیل کوشان
نویسندهمازیار بازیاران
بازیگراننیلوفر
جونیت آرکین
تقی ظهوری
جهانگیر غفاری
منصور متین
فیلم‌بردارمحمود کوشان
تاریخ‌های انتشار
۱۳۴۸
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
ترکیه
زبانفارسی
ترکی

نسل شجاعان با عنوان ترکی Melikşah فیلمی به کارگردانی اسماعیل کوشان و نویسندگی مازیار بازیاران محصول سال ۱۳۴۸ خورشیدی است[۱]. این فیلم رنگی سینما اسکوپ، این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه در دو استودیوی پارس فیلم و اِرلِرفیلم (Erler Film) و به تهیه‌کنندگی اسماعیل کوشان و تورکر اینانوغلو بوده است و به دو زبان فارسی و ترکی تهیه و پخش شده است.

خلاصه داستان[ویرایش]

در زمان حكومت «سلطان ملكشاه سلجوقي» مردي مدعي حكومت مي شود. مرد جواني كه مورد ظلم عمال او واقع شده، با هدايت هاي خواجه نظام الملك، پس از درگيري هاي متعدد موفق به سركوبي ياغي مدعي حكومت شده و آرامش را به سرزمينش بازمي گرداند[۱].

بازیگران[۱] [۲][ویرایش]

  1. جونیت آرکین (در ایران مشهور به فخرالدین)
  2. نیلوفر (شهین خلیلی)
  3. تقی ظهوری
  4. جهانگیر غفاری
  5. محمد عبدی
  6. منصور متین
  7. فیروز (فیروزه؟؟)
  8. آذر
  9. حسن رضایی
  10. Leman Öztürk
  11. Gülsün Kamu
  12. Yasemin Alev
  13. Hulusi Kentmen
  14. Adnan Mersinli
  15. Resit Çildam

نمایش فیلم[ویرایش]

فیلم نسل شجاعان برای بار نخست در تاریخ چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۴۸ خورشیدی در ۱۰ سینما در تهران و همزمان در شهرستانها به نمایش درآمد [۲] [۳]. این فیلم جایگزین فیلم «تکخال» در گروه سینمایی اونیورسال شد[۴].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم داش‌ آکل در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال شامل ۱۰سینمای اونیورسال، اروپا، میامی، ساینا، ایران، تیسفون، داریوش، مونت‌کارلو، پانوراما و آستارا (تجریش) بودند [۲] [۳].

سینماهای نمایش‌دهنده فیلم در شهرستانها شامل چهار باغ، مایاک و مهتاب در اصفهان، کاپری، پارس، پرسپولیس و تاج در شیراز، آریا در اهواز، آسیا و سنترال در مشهد و متروپل و مولن‌روژ در تبریز، بودند [۲] [۳].

فیلم نسل شجاعان، پس از سه هفته نمایش در تهران، در گروه سینمایی اونیورسال در تاریخ چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۴۸ جای خود را به فیلم ایرانی جدایی در این گروه سینمایی داد [۵] [۶].

گروه موسیقی[ویرایش]

در این فیلم ترانه «یاد او» با آهنگسازی انوشیروان روحانی و شعری از رحیم معینی کرمانشاهی با صدای مهستی با لبخوانی نیلوفر اجرا شده است. همچنین ترانه‌های «دختر کولی» و «چه شده خماری» نیز با صدای رامش و با لبخوانی نادیا اجرا شده است.

تولید[ویرایش]

در ابتدا فروزان برای ایفای نقش اول زن در این فیلم در نظر گرفته شده بود و تبلیغات روزنامه‌ای هم انجام شده بود ولی در نهایت نیلوفر جایگزین فروزان شد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «نسل شجاعان». پایگاه جامع اطلاعات سینمای ایران.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «نسل شجاعان» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۴۸، صفحه ۱۴. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «تبلیغ نمایش نخست فیلم «نسل شجاعان» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۴۸، صفحه ۱۶. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  4. «آخرین نمایش فیلم «تکخال» در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۴۸، صفحه ۱۱. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  5. «تبلیغ نمایش نخست فیلم «جدایی» در سینماهای تهران و شهرستانها». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۴۸. صفحه ۵. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  6. «آخرین نمایش فیلم "نسل شجاعان" در در گروه سینمایی اونیورسال در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۴۸. صفحه ۱۹. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.

پیوند به بیرون

نسل شجاعان در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDb)