پرش به محتوا

نبرد زلاقه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد زلاقه
بخشی از بازپس‌گیری اندلس
تاریخ۲۳ اکتبر ۱۰۸۶ میلادی
موقعیت
زلاقه، شمال باداخوس
نتایج پیروزی قاطع مسلمانان
طرف‌های درگیر
Banner of arms kingdom of León پادشاهی لئون
Flag of Castile پادشاهی کاستیا
Flag of Catalonia پادشاهی آراگون

امیرنشین مرابطون

فرماندهان و رهبران

آلفونسوی ششم

یوسف بن تاشفین


نبرد زلاقه (به عربی: معرکة الزلاقة) یا نبرد ساگراخاس (به اسپانیایی: Batalla de Sagrajas) نبردی بین مرابطون به رهبری یوسف بن تاشفین و آلفونسوی ششم پادشاه کاستیا بود. طوایف مختلف اندلس و مرابطون که معمولاً به فرمان جهاد با همدیگر می‌جنگیدند، در این نبرد برای مقابله با مسیحیان متحد شدند. مسلمانان محلی را که این نبرد اتفاق افتاد را الزلاقة به معنای «زمین لغزنده» نامیدند؛ چراکه به دلیل وضعیت نامناسب ناشی از حجم زیاد خون ریخته شده در آن روز، زمین لغزنده شده بود.

پس از آن که آلفونسو ششم سال ۱۰۸۵ میلادی تولدو را تصرف کرد، مسلمان اندلس از یوسف بن تاشفین، امیر بربرهای مرابطون در شمال آفریقا درخواست کمک کردند. این تاشفین سال ۱۰۸۶ میلادی در کرانه آلخسیراس (الجزیره) در غرب جبل‌الطارق پیاده شد و از راه سویا (اِشْبیلیّه) و باداخوس (بطلیوس) به سمت شمال رفت. قوای ابن تاشقین روز ۲۳ اکتبر سال ۱۰۸۶ میلادی در زلاقه (سالاکا) با سپاهیان آلفونسو رو در رو شد. نیروی مسیحی عمدتاً متشکل از پیاده‌نظام، برتری عددی آشکاری داشت اما از تحرک‌پذیری و نظام لازم برخوردار نبود. سواران پرسرعت بربر شکست سختی بر اسپانیایی‌ها تحمیل کردند. خود آلفونسو به دشواری از این مهلکه جان به در برد. پس از این نبرد، ابن تاشفین ۲۰ سال مقتدرانه بر نیمه جنوبی اسپانیا حکمرانی کرد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. Eggenberger, David (1998). An Encyclopedia of Battles. Dover Publication, p. ۱.
  • طاووسی مسرور، سعید (۱۳۹۵). «زلاقه، جنگ». دانشنامه جهان اسلام. ج. ۲۱. دائرةالمعارف بزرگ اسلامی. دریافت‌شده در ۲۵ مه ۲۰۲۲.