نبرد حنا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد حنا
بخشی از جنگ جهانی اول، جبهه خاورمیانه در جنگ جهانی اول، جبهه بین‌النهرین در جنگ جهانی اول

نیروهای بریتانیا و هند
تاریخ۲۱ ژانویه ۱۹۱۶
موقعیت۳۲°۳۸′۴۵″شمالی ۴۶°۰۳′۰۹″شرقی / ۳۲٫۶۴۵۸۷۹۵°شمالی ۴۶٫۰۵۲۶۲۷۶°شرقی / 32.6458795; 46.0526276
نتایج پیروزی امپراتوری عثمانی
طرف‌های درگیر

 امپراتوری بریتانیا

 امپراتوری عثمانی

فرماندهان و رهبران
پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلندFenton Aylmer

امپراتوری عثمانیخلیل پاشا

امپراتوری آلمان کلمار فرایهر فن در گلتس
قوا
10,000 men[۱] (remnants of 2 divisions) 30,000 men[۱]
تلفات و خسارات
2,741 casualties[۲] 503 casualties[۲]
نبرد حنا در عراق واقع شده
نبرد حنا
موقعیت در عراق

اولین نبرد حنا (به ترکی: Felahiye Muharebesi) نبردی در جنگ جهانی اول بود که در ۲۱ ژانویه ۱۹۱۶ در جبهه بین‌النهرین بین ارتش امپراتوری عثمانی و نیروهای انگلیس و هند (راج بریتانیا) انجام شد.

مقدمه[ویرایش]

پس از ورود امپراتوری عثمانی به جنگ جهانی اول، انگلستان برای محافظت از منافع نفت انگلیس در خلیج فارس، نیروی اعزامی هند را برای تصاحب شط العرب و بندر بصره اعزام کرد. سرانجام، مأموریت نیروهای انگلیس و هند به تصرف بغداد انجامید. نیروهای عثمانی در منطقه، با تقویت و جسارت از عقب‌نشینی از دروازه‌های بغداد، نیروهای انگلیس و هند را تا شهر کوت الاماره تعقیب کردند. فرمانده لشکر پونا که از نظر استراتژیک در محل تلاقی شط الحی و رود دجله واقع شده بود، تصمیم گرفت از این شهر دفاع کند.

در ۱۵ دسامبر ۱۹۱۵، نیروهای عثمانی حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای انگلیس و هند را در شهر کوت الاماره محاصره کردند. ژنرال چارلز تاونشند فرمانده انگلیسی خواستار نیروی کمکی شد و فرمانده جبهه بین‌النهرین ژنرال سر جان نیکسون شروع به جمع‌آوری نیرویی ۱۹۰۰۰ نفری برای کمک به نیروهای محاصره شده نمود. این نیروی امدادی، که به عنوان سپاه دجله تعیین شده بود، در ابتدا از ۲ لشکر تشکیل شده بود: لشکر ۳ (لاهور) و لشکر 7 (Meerut)، و سایر واحدهای موجود در منطقه.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "The Battle of Hanna". First World War (به انگلیسی). Retrieved 2024-04-27.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Edward J. Erickson, Ottoman Army Effectiveness in World War I: A comparative study, Routledge, 2007, شابک ‎۹۷۸−۰−۴۱۵−۷۷۰۹۹−۶, p. 93.
  3. Tucker, Spencer and Roberts, Priscilla Mary. World War I: encyclopedia. ABC-CLIO, 2005. ISBN 978-1-85109-420-2. p. 1047.