ناحیه صورت دوکی شکل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ناحیه صورت دوکی شکل
مغز انسان از نمای پایین. ناحیه صورت دوکی شکل به رنگ آبی روشن نشان داده شده‌است.
اسکن کامپیوتری fMRI فردی که از او خواسته شده‌است به چهره‌های انسان نگاه کند. این تصویر افزایش جریان خون را در بخشی از قشر مغز که چهره‌ها را تشخیص می‌دهد (FFA) را نشان می‌دهد.

ناحیه صورت دوکی شکل (به انگلیسی: fusiform face area با سرواژه FFA به «معنای ناحیه صورت دوکی‌شکل») بخشی از سیستم بینایی انسان است (در افراد نابینا نیز از بدو تولد فعال است[۱]) که برای تشخیص چهره تخصص یافته‌است.[۲] در قشر/ناحیه گیجگاهی تحتانی (به انگلیسی: inferior temporal cortex با سرواژه:IT)، و در شکنج دوکی شکل (ناحیه برادمن ۳۷) قرار دارد.

نحوه کشف[ویرایش]

FFA با استفاده از پِت اسکن (PET) و اف‌ام‌آرآِی (fMRI) در انسان کشف شد و همچنان مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً یک شرکت‌کننده تصاویری از چهره‌ها، اشیاء، مکان‌ها، بدن‌ها، صورت‌های درهم، اشیاء درهم، مکان‌های درهم و بدن‌های درهم را مشاهده می‌کند. (به این Functional localizer می‌گویند). مقایسه پاسخ عصبی بین صورت‌ها و صورت‌های درهم، نواحی را نشان می‌دهد که به صورت پاسخ‌دهنده هستند، در حالی که مقایسه فعال‌سازی قشر مغزی بین چهره‌ها و اشیاء، مناطقی را نشان می‌دهد که حساس به انتخاب چهره هستند.

تصاویر بیشتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Face-specific brain area responds to faces even in people born blind". MIT News | Massachusetts Institute of Technology (به انگلیسی). Retrieved 2021-03-06.
  2. Kanwisher N, McDermott J, Chun MM (Jun 1, 1997). "The fusiform face area: a module in human extrastriate cortex specialized for face perception". J. Neurosci. 17 (11): 4302–11. doi:10.1523/JNEUROSCI.17-11-04302.1997. PMC 6573547. PMID 9151747.

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]