پرش به محتوا

میلاد خالقی‌منش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میلاد خالقی منش
میلاد خالقی منش در جشنواره مستند، ۱۳۹۶
زادهٔ۲۷ اسفند ۱۳۶۵ ‏(۳۷ سال)
مشهد، ایران
تحصیلاتلیسانس مهندسی نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه شهید رجایی تهران
پیشهسینما
سال‌های فعالیت۱۳۸۵ تا اکنون
کارهای برجستهرئیس هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران
جایزه(ها) نامزد بهترین فیلم مستند جایزه جشن سینمای ایران (۱۳۹۵)

(این زمین خوردنی نیست) نامزد بهترین فیلم فیکما مکزیک (۱۳۹۶)[۱]

منتخب جشنواره سینما حقیقت (۱۳۹۴) [۲][۳]

بهترین فیلم مستند جشنواره مستند (۱۳۹۶)[۴]

بهترین فیلم جشنواره رهایی(۱۳۹۵)

میلاد خالقی‌منش (Milad Khaleghimanesh) (زادهٔ ۲۷ اسفند ۱۳۶۵ خورشیدی در مشهد و رئیس هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران است. [۵] همچنین از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ دبیر این انجمن بوده است. [۶] او همچنین عضو انجمن صنفی کارگردانان مستند و خانه سینماست. [۷]

مستندهای «این زمین خوردنی نیست» و «گربه‌های ناآرام» از مشهورترین فیلم‌هایی است که وی کارگردانی آن را انجام داده‌است.[۸]

تحصیلات[ویرایش]

او تحصیلات خود را در رشتهٔ مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر در دانشگاه شهید رجایی تهران در سال ۱۳۹۰ خورشیدی به پایان رساند و هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه برای گذراندن دوره فیلمسازی به کانون سینماگران جوان رفت، در همان زمان به کار تدوین و صداگذاری در تلویزیون نیز مشغول شد.[۸]

کار[ویرایش]

مستند «وقتی زمین می‌لرزد» دربارهٔ زلزلهٔ تهران به کارگردانی (امیرحسن ندایی) از مستندهای مهمی است که وی تدوین و صداگذاری آن را انجام داده‌است.[۹] پس از آن با تدوین «فیلم مظنونین» به کارگردانی (جعفر سلطانی) و نویسندگی (سعید سلطانی) به دنیای فیلم‌های بلند داستانی وارد شد. فیلم‌های «زنجیرهایی که پاره نمی‌شوند» به کارگردانی (داریوش جهانگیری) و نفس عمیق به کارگردانی (حسن نوری) از دیگر فیلمهایی است که او تدوین و صداگذاری آن را انجام است.[۱۰] وی همچنین با سریالهایی نظیر «مدرسه نیلوفری» به کارگردانی امیر سلطان احمدی و «فصل دوستی» به کارگردانی (سمیه عبدالله زاده) به تدوین و صداگذاری سریالهای تلویزیونی نیز پرداخته‌است.[۱۱] او فعالیت خود در عرصهٔ کارگردانی فیلمهای مستند را در سال ۱۳۹۰ خورشیدی با کارگردانی مستندهای تلویزیونی آغاز کرد. مجموعه «مستند شوکران» با حضور (هومن سیدی، پولاد کیمیایی و علی اوسیوند) از جمله مستندهای پخش شده وی در سال ۱۳۹۳ خورشیدی از شبکه ۳ سیما می‌باشد.[۱۲][۱۳][۱۴]

«مستندهای مادر، دوردست‌ترین جای جهان، زیر پوست شهر و تخلیه هیجان» از مشهورترین فیلمهایی ست که وی کارگردانی آن را بر عهده داشته‌است.[۱۵]

میلاد خالقی‌منش همچنین در سال ۱۳۹۸ مدیر جشنواره‌ی بین‌المللی کرونا و من؛ یک روایت تصویری به دبیری پیروز کلانتری بود.[۱۶]

فیلمشناسی[ویرایش]

فیلم‌های مستند[ویرایش]

سال عنوان سمت
کارگردان نویسنده تهیه‌کننده تدوین‌گر صداگذار
۱۴۰۱ اتاق آبی(در حال ساخت) آری آری آری
۱۴۰۱ متولد بوموسی(در حال ساخت) آری آری
۱۴۰۰ دورافتاده‌ها آری آری
۱۴۰۰ روایت یک زندگی آری آری
۱۳۹۶ باغ شهر آری آری
۱۳۹۶ مجموعه مستند زیر یک سقف آری آری
۱۳۹۲-۹۶ مجموعه مستند شوک آری آری آری آری
۱۳۹۵ ملک بازار آری آری
۱۳۹۵ فصل آغاز آری آری
۱۳۹۵ مادر آری آری
۱۳۹۰-۹۵ مجموعه مستند درنگ آری آری آری آری
۱۳۹۰-۹۵ مجموعه مستند ایران من آری آری
۱۳۹۴ این زمین خوردنی نیست آری آری
۱۳۸۹-۹۳ مجموعه مستند نفس عمیق آری آری آری آری
۱۳۹۳ گربه‌های ناآرام آری آری
۱۳۹۳ دوردست‌ترین جای جهان آری آری
۱۳۹۲ تخلیه هیجان آری
۱۳۹۱ مجموعه مستند زنگار آری آری
۱۳۹۰ وقتی زمین می‌لرزد آری آری
۱۳۹۰ یک داستان و دو روایت آری آری آری

[۱۷]

موفقیت‌ها[ویرایش]

میلاد خالقی منش در سال ۱۳۹۴ خورشیدی با مستند «گربه‌های ناآرام» به بخش مسابقه ملی نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت راه یافت.[۲][۳] وی در این دورهٔ جشنواره با ۵ اثر به عنوان رکورددار کارگردانی فیلم مستند در جشنواره شناخته شد.[۱۵][۱۸][۱۹] او در مصاحبه با رادیو اینترنتی تیوال و همچنین خبرگزاری صبا به نحوهٔ انتخاب فیلم‌ها در جشنواره سینما حقیقت نقدهایی کرده‌است.

در سال ۱۳۹۶ فیلم این زمین خوردنی نیست به عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره تلویزیونی مستند شناخته شد.[۲۰]

فیلم این زمین خوردنی نیست در سال ۱۳۹۵ منتخب بخش مسابقه هجدهمین جشن خانه سینما شد.

فیلم دوردست‌ترین جای جهان در سال ۱۳۹۴ نامزد بهترین فیلم مستند جشنواره FICMA مکزیک و برنده بهترین فیلم مستند جشنواره رهایی شد.[۵]

نظرات دیگران[ویرایش]

(امید بی‌نیاز) منتقد سینما، فیلم «گربه‌های ناآرام» را اثری حسی، شاعرانه، تاریخی و تراژیک خوانده‌است.[۲۱]

مستند «این زمین خوردنی نیست» به کارگردانی او دربارهٔ پرونده زمین خواری در شمال کشور، با حاشیه‌ها و اعتراض (محمدرضا بهرامن)، رئیس هیئت‌مدیره خانه معدن ایران مواجه شد که اعلام کرد:

«پخش چنین برنامه‌هایی احساس امنیت بین سرمایه‌گذاران در کشور را از بین خواهد برد.»[۲۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.fidanfilm.ir/b/2Wx[پیوند مرده]
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «اعلام اسامی 71 مستند راه یافته به جشنوارهٔ حقیقت». ایسنا. ۲۶ آبان ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «عکس/ رونمایی از مستند «گزارشی از مانسلو»، «کار در واگن» و «گربه‌های ناآرام»». جشنواره سینما حقیقت. ۲۴ آذر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۴.
  4. https://www.yjc.ir/00QLnK
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «انتخاب رییس و نایب‌رییس انجمن مستندسازان». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۸-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۹.
  6. «اعلام ترکیب جدید هیأت مدیره انجمن مستندسازان». ایسنا. ۲۰۱۷-۰۷-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۹.
  7. «میلاد خالقی منش». دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۹.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «گفتگو با میلاد خالقی منش، کارگردان مستند «گربه‌های ناآرام»». خیرگزاری صبا. ۲۹ آذر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۴.
  9. «دانلود مستند شوک: وقتی زمین می‌لرزد». راسخون. ۲۳ آبان ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۴.
  10. ««زنجیرهایی که پاره نمی‌شوند» به پخش نزدیک شد». خبرگزاری مهر. ۱۲ دی ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  11. «فصل دوستی». جام جم. ۸ دی ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  12. «مستند شوک / شوکران 1». جام جم آنلاین. ۲۹ آبان ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  13. «دانلود مستند شوک - شوکران - با حضور هومن سیدی 24 دی ماه 93». راسخون. ۲۴ دی ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۴.
  14. «(مستند شوک این قسمت شوکران مواد مخدر شیشه - با حضور علی اوسیوند)». وب سایت آوینی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۴.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «رکورددارن مستند در جشنواره سینما حقیقت چه کسانی هستند». ایرنا. ۶ آبان ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  16. «برندگان رویداد «کرونا و من» معرفی شدند/ ادامه پروژه با موضوعات جدید | خبرگزاری صبا». خبرگزاری صبا | آخرین اخبار فرهنگ و هنر | سینما و تلویزیون. ۲۰۲۱-۰۳-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۹.
  17. «میلاد خالقی‌منش - رئیس هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران». انجمن مستندسازان سینمای ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۹.
  18. «معرفی مستندسازان رکورددار در جشنواره «سینما حقیقت»». خبرگزاری مهر. ۶ آبان ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۴.
  19. «مستندسازان رکورددار در نهمین جشنواره سینماحقیقت مشخص شدند». خبرگزاری برنا. ۶ آبان ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  20. «مستندسازان تجلیل شدند/ آرزوی اصلانی برای جهانی شدن یک جشنواره | پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما». cinemacinema.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۹.
  21. «دوباره در وصف دلبر تنها». جشنواره سینما حقیقت. ۲۳ آذر ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.
  22. «به صدا و سیما بگویید معدنکار با زمین خوار تفاوت دارد/ رابطه بین ویلاسازی و معدن کاری چیست؟». خبر آنلاین. ۲۱ شهریور ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۴.